help

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Pepitobon
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 mei 2018, 15:43

hoi, ik heb hier een vraag ja ik heb er al over gelezen maar ik zou graag een fiets willen vragen voor me verjaardag als 16 jarige jongen, alleen ik hoorde dat het al heel snel duur word, kan iemand een model aanraden dat goedkoop is. het wordt sowieso 2de hands. kan iemand me dingen aanbevelen alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Zo zijn er duizenden keuzes. Laten we beginnen met goedkoop, wat is voor jou goedkoop?
Ten tweede wat wil je ermee doen?
Pepitobon
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 mei 2018, 15:43

ik wil cross country doen, de andere vind ik niet leuk, verder goedkoop is denk toch echt maximaal 200 euro ofso heel misschien 300, ligt eraan wat ouders bereid zijn te besteden
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dat is niet veel qua budget nee maar wel begrijpelijk. Iedereen moet ergens mee beginnen toch.
Er is heus wel wat leuks te vinden op marktplaats. Een hardtail van ongeveer 10 jaar oud wat toendertijd toch een goede fiets was kan vandaag de dag redelijk mee voor datgene wat jij wilt doen. Bij dergelijke leeftijden moet je wel goed kijken en geluk hebben, voorvork kan op zijn, velgen niet meer mooi recht, lagers balhoofd aan vervanging toe. En toch is het meteen een leuke uitdaging, zowel het vinden als vervolgens het opknappen met zo laag mogelijk budget.

ga gewoon op markplaats bij mountainbikes kijken, voer in als prijs 150 tot 250 en als conditie gebruikt.
er is genoeg voor je geloof me. Heb eergisteren nog een fietsje wat stukken ouder dan jij was opgehaald voor een paar tientjes en na wat WD40 en wat kabeltjes strak trekken fiets hij als nieuw.

hier even een voorbeeld wat ik meteen tegenkwam toen ik bovenstaand zoekcriteria gebruikte:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

dat zijn een paar voorbeelden van bekende merken. zoak bv op giant, merida, trek, bulls, cube, focus enz
Pepitobon
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 mei 2018, 15:43

Bedankt voor je hulp!!
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

En post hier ff wat je wil kopen vooraleer je effectief naar zo'n verkoper rijdt.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
JFrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 15:21

Aanvullend: ik ben op eenzelfde manier gestart een paar maanden geleden. Ik heb ontdekt dat er een categorie is van fietsen die zooi zijn, een categorie die er niet boven zit (zoals tien jaar oude fietsen van goede kwaliteit) en de categorie daarboven (de meeste liggen net buiten jouw prijsgebied). Als je wilt kijken of mtb'en iets voor je is, zou ik er niet teveel geld aan uitgeven dus dan is 150-250 prima. Als je het dan leuk vindt dan kan je sparen voor een betere en dan zet je de oude weer te koop.

Je merkt het meeste verschil in de afmontage, Shimano SLX (of XT) voor de derailleur achter (voor is minder belangrijk) of SRAM 7 (of 9) is prima om te beginnen.
Daarnaast is de hoogte van de fiets belangrijk. Je kan op internet framemaat mountainbike de maat opzoeken die jij jou past. Met de maat merk je ook veel verschil tussen de fietsen. Voor de rest maken remmen niet veel uit (schijfremmen heb je echt niet nodig), dubbele vering heb je niet nodig, 29er/27,5 inch wielen heb je niet nodig, mooie kleurtjes heb je niet nodig, is allemaal mooie verkooppraat.

Ik heb gezien dat er van Giant en Trek veel goedkope fietsen op staan (de meeste afgeragd/niet onderhouden) en ook een hoop zooi van budgetmerken als Rockrider (huismerk Decathlon) e.d. Dat kunnen nog steeds prima fietsen zijn; het hangt af van hoe ze gebruikt zijn (hoe veel maar ook waar er gereden is) en hoe het onderhouden is. Sommige fietsen zien er leuk uit qua kleurtjes en frame, maar wil je je geld niet aan uitgeven.

Je kan op sites als mtbchannel (gear) of bicyclebluebook merken en types opzoeken. Prijs en kwaliteit komt niet altijd 1-op-1 overeen maar er is zeker een verband.

Naar mijn (lichte) ervaringen koop je het beste een fiets die goed is onderhouden/weinig is gebruikt, en van een Duits merk is, zoals Bulls of Cube. Die hebben scherp geprijste fietsen met goede afmontage.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Staar je niet blind op wat voor een achterderrailleur er op zit maar let op de staat van de hele fiets. Een Deore derailleur met nieuwe goedgemeende kabels schakelt misschien wel beter dan een afgeragde XT. Sowieso belangrijk om rekening mee te houden: als je een tweedehands fiets koopt is de kans altijd heel groot dat je toch iets tegen gaat komen wat geld kan gaan kosten. En reserveer nog wat budget voor een helm en overige uitrusting (pompje, extra binnenband, gereedschapssetje voor onderweg).
Plaats reactie