Houding/last van beenspieren

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
bullitshot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 9 januari 2018, 14:22

Sinds anderhalve maand heb ik een nieuwe MTB! Mijn conditie is nog niet super maar ik ben aan het opbouwen

Het is voor mij nog wel een beetje zoeken naar de juiste houding op de fiets. Ik woon in Nijmegen en maak hier in de bossen redelijk wat hoogtemeters. Sinds een paar weken heb ik last van mijn beenspieren. Dit is vooral merkbaar in de spieren net boven mijn knie en mijn kuiten.

Ik ben 198 cm lang en ik heb een XL frame.

Wat zou qua houding een tip kunnen zijn?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als eerste zou ik zeggen de zadelhoogte. Pedaal naar beneden en met je hak op het pedaal moet je been gestrekt zijn.
"This species has amused itself to death"
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Je spieren en aanhechtingspunten moeten wennen aan de belasting misschien? Rijd eens een maand een tandje makkelijker en kijk hoe het gaat. Drink voldoende (liter per uur met de huidige temps). Gooi er elke avond 2 tabletten magnesium in bij het avond eten.

Ik heb ook pijn in de benen maar ben elke keer sneller ;) Pijn is onvermijdbaar denk ik. Het moet wel binnen een dag, 2 dagen, verdwijnen.

Je zadel positie kan ook de verschillende beenspieren aanspreken. Voor mij, te ver naar voren de voorzijde bovenbeen, te ver naar achteren de achterzijde bovenbeen + kuiten. Door te schuiven met mijn zadel heb ik nu een goede balans gevonden. Zadel positie moet je eigenlijk niet aan het stuur relateren. Als je zadel goed staat voor je benen en heup positie moet je kijken of je stuur nog lekker aanvoelt en dan je stuurpen daarop aanpassen.

Ik ben verder naar achter gaan zitten omdat mijn voorzijde bovenbeen altijd pijn ging doen en heb daarbij een kortere stuurpen genomen om dat op te vangen qua reach.

Zadel helling en hoogte is discutabel.

Ik merk dat met mijn zwakke rug een horizontaal zadel, iets achterover, het beste gaat. Je wordt dan ook niet zo op je stuur gedrukt. Als je bekken teveel naar voren of naar achter kantelen kan dat ook weer invloed hebben op je onderstel.
De hoogte is wat het lekkerste rijdt zonder pijn aan de knieen te krijgen. Te laag en te hoog veroorzaken bij mij pijn in de knieën. Ik zou eerder te laag dan te hoog gaan zitten. Te hoog gaan je bekken dansen en kom je bovenop je fiets te zitten ipv erin wat de boel niet stabieler maakt.

Pijn aan de knie, misschien de hoogte van je zadel of je aanhechtingspunten moeten sterker worden, pijn aan de kuiten, iets verder naar voren met het zadel zou ik proberen. Je moet zover naar voren proberen te gaan dat tijdens een rit je bovenbenen voorzijde als eerste pijn begint te doen.

Oh ja, en het 'suffe' rekken en strekken werkt ook echt. Genoeg filmpjes over de MTB stretch excerice te vinden ;)
Plaats reactie