Afstand tussen zadel en stuur

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jeffa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 maart 2018, 19:05

Hallo,

Ik ben 1.91 en heb een XL (27.5) MTB gekocht. Maar als ik erop zit is de afstand tussen zadel en stuur te ver. Ik moet beide armen volledig streken om bij het stuur te komen, alles behalve comfortabel. Ik lees dat je het stuur moet kunnen bereiken als je je elleboog tegen het zadel houd. Ik kom te kort en merk dus als ik op de fiets zit dat het slecht is voor mijn rug/nek/schouders.

Ik ben een leek als het gaat om fietsen, hoe kan ik die afstand verkleinen zodat ik met gebogen armen op mijn MTB kan zitten.

Alvast bedankt...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Zadel naar voren en een kortere stuurpen?

Maarre, op mijn perfect afgestelde fiets kan ik zowel met rechte als met gebogen armen zitten. Hoeveel KM heb je er al op gereden, en is het je eerste MTB?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik ben 192 cm, bij mij is de hartmaat van het stuur tot hart zadelpen(op de hoogste stand, bij de zadelbevestiging gemeten) 71 cm. Dit is voor mij perfect. Ik heb alles al geprobeerd, langer, korter, maar dit is voor mij gewoon goed. Ik geef dit even aan zodat je ongeveer een richting hebt. Als je bijvoorbeeld lange benen hebt in verhouding met je bovenlichaam is het waarschijnlijk weer anders. Bovendien is het erg persoonlijk. Maar je kunt nu wel controleren of het ongeveer klopt. Succes :-q
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vergeet in elk geval die "regel" over je elleboog tegen het zadel en dan het stuur kunnen raken. Dat is pure nonsens, elke fietsenmaker die die onzin nog verkondigt zou ik met een grote boog omheen lopen.

Maar je hebt de fiets blijkbaar gekocht zonder er een keer op te kunnen zitten?
Heb je een merk/type van de fiets, dan kunnen we er een geometrietabel bij zoeken (waar alle maten en hoeken van een frame in staan).
Nog beter is een foto van jezelf op de fiets, vanaf de zijkant genomen en niet teveel van bovenaf (dat vertekent nogal).

De afstand zadel-stuur kun je in elk geval verkorten door je zadel iets naar voren te schuiven in de klemming, en door een kortere stuurpen te monteren (ervan uitgaande dat je nu niet al de kortste maat erop hebt zitten). Stuurpennen zijn er tot ongeveer 35mm, die maat wordt gemeten van het hart van de stuurbuis tot het hart van de stuurklemming. Als je dat eens meet bij je huidige pen heb je een idee hoeveel je daar nog kunt winnen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Zadel gaan schuiven (fore - aft) voor je houding tov het stuur moet je zover ik weet niet doen.

Wat ik heb gedaan, wie weet helpt het, bij mij wel:
Zadel stel je in voor je benen, inzet spieren voor en achterkant en je knie-en, zodat ze geen pijn gaan doen. Naar boven en benden kantelen van het zadel voor druk op het stuur wel/niet. Als je gaat zitten moet je direct in je sweetspot zitten op het zadel. Knie-en mogen geen last krijgen. Je schouder en handen tijdens een gemiddelde rit ook niet.

Als je dat goed hebt ingesteld, zijn echt mega veel youtube video's over, en je kan niet lekker je houding vinden tov het stuur dan kan je je stuurpen verkleinen. Vrij algemeen is het armen rechtvooruit steken in een rechte zithouding dan naar je stuur toe bewegen, je handen moeten dan bij je stuur uitkomen. Daarmee zit je na staan in 1 keer goed en kan je blindelings je stuur altijd pakken.

Je stuur breedte kan ook nog van invloed zijn, des te breder je stuur 800mm bv des te korter op je kunt zitten. Hier geldt ook armen in een natuurlijke houding vooruit en je stuur pakken, dan heb je je juiste breedte. Velen meten het wanneer ze opdruk oefeningen doen, je zet je handen automatisch zo neer zodat je de meeste kracht kwijt kunt en het het langst vol kunt houden.

Ik ben van een 90mm naar een 60mm stuurpen gegaan en heb een 750mm breed stuurtje. Ben zelf nog bezig om de juiste balans te vinden in de spiergroepen, andere zithouding kan ook weer andere spieren meer of minder aanspreken. Mijn Quadriceps verzuren/krampen vrij snel bij full power maar de hamstrings doen te weinig. Ook de positie van de schoenplaatjes heeft weer invloed. Je kan er knettergek van worden ;0
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Je kan er knettergek van worden ;0
Of bij iedere verbetering gaan juichen en jubelen :winkie:
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Een XL fiets met 1.91 mtr is denk toch te groot hoor. Ik ben 1.92 mtr (oke, wel met een bbl van 90 cm) maar de Canyon L zit als gegoten bij mij.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jeffa schreef:Ik ben 1.91 en heb een XL (27.5) MTB gekocht.
Die combinatie klinkt niet slecht. Dus ergens doe je iets fout.

Een foto van jezelf op de fiets vanaf de zijkant genomen zou flink helpen om te bepalen waar het fout gaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant-E schreef:Een XL fiets met 1.91 mtr is denk toch te groot hoor. Ik ben 1.92 mtr (oke, wel met een bbl van 90 cm) maar de Canyon L zit als gegoten bij mij.
Oké, tegenstrijdige berichten.

Maar een XL is werkelijk de juiste maat vanaf 190 cm, meestal zelfs iets eerder al.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En daarnaast heeft ieder merk andere geometrie. Dus de ene L kan bij de ander een XL zijn...

Een foto, zoals Lars opmerkt zou mooi zijn idd. Of anders in ieder geval het merk en type. Maar ook hoe hoog staat je zadel. Hoe hoog staat je stuur. Hoe lang is je stuurpen etc... Hoe meer gegevens hoe beter.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

sama schreef:
Je kan er knettergek van worden ;0
Of bij iedere verbetering gaan juichen en jubelen :winkie:
Yeah ik voel de hamstrings nu na een ritje met 5 keer de pyramide van Austerlitz omhoog fietsen :winkie:

Ontopic:
Je kunt ook eens meefietsen met iemand misschien, dan kan die kijken hoe je zit?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BadmonkeyNL schreef:Zadel gaan schuiven (fore - aft) voor je houding tov het stuur moet je zover ik weet niet doen.
Daar zijn de meningen over verdeeld, ik ben ook wat dat aangaat niet zo voor een vaste regel. Het moet vooral goed voelen...

Keith Bontrager heeft daar al heel wat jaren geleden een interessant artikel over geschreven wat ik erg logisch vind klinken. Als je engels een beetje op orde is:
https://www.sheldonbrown.com/kops.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Johan-Paul
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 14:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic Hardtail 2017

of een bikefitting doen.
die vind je in alle prijsklassen.
Plaats reactie