Bunny hop

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Sammmm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 25 augustus 2017, 19:15

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik hier voor op de goede pagina zit maar ik heb een vraag over de bunny hop en het is een beginners techniek.

De vraag: ik kan mijn voorwiel gewoon goed omhoog krijgen maar mijn achterwiel is een ander verhaal, hebben jullie tips die jullie hebben geholpen om te leren bunny hoppen en vooral het achterwiel. Ik zit al een hele tijd te oefenen maar het werkt gewoon niet (ik praat over de de Amerikaanse bunny hop).

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

er zijn op youtube heel veel filmpjes te vinden hierover, ook in slow motion met duidelijke uitleg.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Check GMBN op YT. En hoe duidelijk die filmpjes ook zijn: ik blijf een kluns.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Kapitein Iglo schreef:Check GMBN op YT. En hoe duidelijk die filmpjes ook zijn: ik blijf een kluns.
je bent niet de enige :D
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Lukt mij na vrij lang oefenen ook nog niet.
Heb het idee dat het gevoel begint te komen, alleen lukt t gewoon nog niet.

Veel oefenen, veel YouTube kijken, of anders eens op cursus gaan bij Patrick Smit uit Bergen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Ik kan niet meepraten uit ervaring (ik kon al bunnyhoppen toen ik 5 was (nog lekker op de bmx)) maar volgens mij is het (op basis van de filmpjes) oefenen, oefenen en oefenen. Op een gegeven moment zou je er dan wel gevoel bij moeten krijgen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Seth's bikehacks heeft ook een hele serie filmpjes klaarstaan.
Met slomo en dolle dierennamen. Het filmpje met de stokstaarthouding vind ik erg goed. Ondanks dat ben ik ook nog een prutser :(
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

De beste tip die ik aan iedereen kan geven is: vergeet nou die hele bunny hop en doe eerst een goeie (!!!) front-wheel-lift of manual.
De meeste zijn al bezig met het omhoog komen of omhoog liften van de fiets, zonder dat de voorkant op de juiste manier omhoog is gebracht. En daar zit nou juist vaak de oorzaak van het niet goed kunnen bunny-hoppen. Want als je niet je voorkant omhoog hebt gebracht en in de L-shape zit ... dan kun je ook niet meer omhoog komen en je fiets naar voren duwen (waardoor hele fiets omhoog komt)

Tweede tip: doe je zadel omlaag of je gewoon de hele zadelpen+zadel eruit. Dat helpt enorm om tot een goede FWL/Manual te komen.

Derde tip: oefen oefen oefen oefen .... en probeer dit te laten filmen door iemand. Zie jezelf het doen, zodat je een vergelijking met de YouTube filmpjes kunt maken. Bewustwording van wat je doet.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Dat laatste is schokkend inderdaad :') Heb je het idee dat toch enorme bewegingen zit te maken, blijk je als een plank op de fiets te zitten :D
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

* zip *
Laatst gewijzigd door Beastie Berend op wo 13 november 2019, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Beastie Berend schreef:Om het achterwiel de lucht in te krijgen moet je een soort achterwaartse schep en shop beweging maken. Het lijkt een beetje op de achterwaartse trap in de lucht van een paard of ezel. Je zou dit enigzins van de fiets kunnen oefenen door je handen op een tafel of bankleuning te plaatsen en dat als draaipunt te gebruiken en vervolgens je kont en benen avhterwaarts de lucht in te gooien - je hoeft natuurlijk niet het plafond te raken... :)

Op de fiets voelt het aan alsof je je tenen / voeten voorover laat kantelen en vervolgens naar achter en naar boven te bewegen waarbij je de pedalen duwt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?
dat lijkt me een goede beschrijving ja, maar dat met die voeten in de lucht en handen op tafel lijkt me echt te geinig om te zien. Ik zie mezelf al op mijn neus gaan hier in huis haha. toch maar niet proberen in huis.
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

* zip *
Laatst gewijzigd door Beastie Berend op wo 13 november 2019, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Roboer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 21:48
Contacteer:

Beastie Berend schreef:Om het achterwiel de lucht in te krijgen moet je een soort achterwaartse schep en shop beweging maken. Het lijkt een beetje op de achterwaartse trap in de lucht van een paard of ezel. Je zou dit enigzins van de fiets kunnen oefenen door je handen op een tafel of bankleuning te plaatsen en dat als draaipunt te gebruiken en vervolgens je kont en benen avhterwaarts de lucht in te gooien - je hoeft natuurlijk niet het plafond te raken... :)

Op de fiets voelt het aan alsof je je tenen / voeten voorover laat kantelen en vervolgens naar achter en naar boven te bewegen waarbij je de pedalen duwt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?
+1
En als het dan nog niet goed gaat moet je het gewicht van je bovenlichaam steeds een beetje verder naar voren plaatsen totdat het wel wil.
Sammmm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 25 augustus 2017, 19:15

Sorry voor de laten reactie en Bedankt voor alle berichten, na heel wat oefening is het me gelukt niet heel hoog maar het begin is er!
Plaats reactie