Aangezien ik hartstikke nieuw ben in de MTB wereld, maar ook op dit forum, stel ik mijn vraag maar hier.
Graag zou ik wat advies willen hebben over het upgraden van mijn bike. Voornamelijk mijn remschijven, hier ben ik niet echt over te spreken, tenminste ik denk dat het hier aan ligt.
Wanneer ze erg nat worden (wat met dit weer snel gebeurd) doet met name mijn achter rem niets, of in elk geval erg weinig. Ik ben niet bang om te remmen, dus moet ik het wel kunnen vertrouwen. Klauwen zijn Shimano XT, daar zal het denk ik niet aan liggen. Kabels e.d. ook bijgesteld..
Ik heb even een foto van de achter schijf, omdat ik niet echt de specificatie ervan kan vinden.. behalve: hydr. disc brake 180 (voor)/160 (achter), maar daar kom ik niet verder mee op google. Ik vind ze een beetje blikkerig aandoen iig.
Graag zou ik wat adviezen willen hebben over welke remschijven geschikter voor mij en mijn fiets zijn.
Ik heb trouwens mijn lockout naar links gezet, een autistisch dingetje denk ik, alles wat van voor zit, wil ik links op mijn stuur. Heb ik hier goed aan gedaan? Of heeft het een hele goede reden dat het rechts zat?
Nog andere ideeën zijn uiteraard ook welkom, voor op de langere termijn..
Avies gevraagd upgrade Cube Access WLS GTC SL 2017
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Als remmen niet naar behoren werken is de oorzaak zelden de schijf op zich maar meer dat de blokken of de schijf vervuild is met olie/vet. Lockout links of rechts op het stuur maakt qua werking niets uit. Welke kabel loopt achter je stuurbuis langs? Ziet er zo een beetje vreemd uit.
Wat Dice zegt.
Schijven schoonmaken met remmenreiniger.
Nieuwe remblokjes monteren.
Remblokjes goed inremmen (boel moet goed heet worden, willen de blokjes meer kracht krijgen, inslijten op de schijf en wat harder worden).
Dat zou moeten werken. Anders kan ander onderhoud nog nodig zijn, nieuwe olie bijv.
Die remleiding (volgens mij) loopt idd niet zo fraai.
Schijven schoonmaken met remmenreiniger.
Nieuwe remblokjes monteren.
Remblokjes goed inremmen (boel moet goed heet worden, willen de blokjes meer kracht krijgen, inslijten op de schijf en wat harder worden).
Dat zou moeten werken. Anders kan ander onderhoud nog nodig zijn, nieuwe olie bijv.
Die remleiding (volgens mij) loopt idd niet zo fraai.
Fiets is net een paar maanden oud, dan ook al nieuwe remblokjes? Heb ze volgend "voorschrift" ingeremd iig.
Ik heb het echt puur met nattigheid, daarna een paar keer goed doorremmen en het werkt weer. Moet wel zeggen dat voor beter werkt dan achter. Zou even goed ontvetten wellicht voldoende zijn?
Inderdaad, kabel is remleiding voor. Ziet er inderdaad een beetje raar uit, zo afgemonteerd gekregen. Zal eens aan mijn vriend vragen of hij deze anders wilt leggen.. snap niet dat hij dan zo zit eigenlijk.
Het is dat jullie het zeggen, was me anders nooit opgevallen.
Edit: Zie net dat op de site van Cube hij zo "hoort" zit: https://www.cube.eu/en/2017/womens-seri ... -wls-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het echt puur met nattigheid, daarna een paar keer goed doorremmen en het werkt weer. Moet wel zeggen dat voor beter werkt dan achter. Zou even goed ontvetten wellicht voldoende zijn?
Inderdaad, kabel is remleiding voor. Ziet er inderdaad een beetje raar uit, zo afgemonteerd gekregen. Zal eens aan mijn vriend vragen of hij deze anders wilt leggen.. snap niet dat hij dan zo zit eigenlijk.
Het is dat jullie het zeggen, was me anders nooit opgevallen.
Edit: Zie net dat op de site van Cube hij zo "hoort" zit: https://www.cube.eu/en/2017/womens-seri ... -wls-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Cube kan het af fabriek wel zo gemonteerd hebben maar zo krijg je heel snel last van cable rub (lakbeschadiging door het schuren van de remleiding tegen je frame). Deze kan gemakkelijk met een klein bochtje voor de stuurbuis langs naar je linker vorkpoot.
De duurzaamheid van remblokjes is al veel over geschreven en is geen zinnig woord over te zeggen. Met veel modder kun je zomaar in 1 ritje de blokjes oprijden. Metal blokjes zijn duurzamer maar je zal zelf moeten ondervinden of je ze fijn vind.
Wat je nu kunt doen is de remschijf ontvetten en de blokjes licht opschuren en opnieuw inremmen.
De duurzaamheid van remblokjes is al veel over geschreven en is geen zinnig woord over te zeggen. Met veel modder kun je zomaar in 1 ritje de blokjes oprijden. Metal blokjes zijn duurzamer maar je zal zelf moeten ondervinden of je ze fijn vind.
Wat je nu kunt doen is de remschijf ontvetten en de blokjes licht opschuren en opnieuw inremmen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Dat zijn Deore schijven (RT-SM54), daar is weinig mis mee tenzij ze idd een beetje vervuild zijn door vet/olie. Wat Dice en Mtbpie zeggen: Ontvetten, nieuwe blokjes en opnieuw inremmen.
Voor de zekerheid:
Hoe voelt je remhendel aan, hard of sponzig? Mss zit er nog een klein luchtbelletje in en dan is de remkracht ook niet om over naar huis te schrijven (zeker als de boel nat is).
Mooie bike btw
Voor de zekerheid:
Hoe voelt je remhendel aan, hard of sponzig? Mss zit er nog een klein luchtbelletje in en dan is de remkracht ook niet om over naar huis te schrijven (zeker als de boel nat is).
Mooie bike btw
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Vandenhakopdentakke
- All rounder
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18
schijven hoef je hiervoor egt niet te vervangen
wel nieuwe remblokjes steken en schijven schoonspuiten met remreiniger
en dan inremmen
en nooit je fiets schoonmaken met spuitbussen siliconespray
wel nieuwe remblokjes steken en schijven schoonspuiten met remreiniger
en dan inremmen
en nooit je fiets schoonmaken met spuitbussen siliconespray
love is in the air time
Iedereen echt super bedankt voor alle tips en adviezen! Hier heb ik wat aan, als leek..
Thnx.. die fiets is veel te goed voor mij. Haha
Ik lees van jullie allemaal, remblokjes vervangen.. remschijf goed ontvetten.. gaan we doen. Dat ontvetten lukt me wel, de rest mag vriendlief doen, terwijl ik op zijn vingers kijk.
Tja hoe voelen ze aan.. ik heb wel het idee dat de achterremhendel al snel wat zachter aan voelt dan de voorrem.. maar die draai ik dan bij.. ik weet niet hoe je dat noemt. Zou dat een luchtbel kunnen zijn?Voor de zekerheid:
Hoe voelt je remhendel aan, hard of sponzig? Mss zit er nog een klein luchtbelletje in en dan is de remkracht ook niet om over naar huis te schrijven (zeker als de boel nat is).
Mooie bike btw
Thnx.. die fiets is veel te goed voor mij. Haha
Ik had hier inderdaad van blanco doorzichtige stickers voor meegekregen, toen ik de fiets af kwam halen. Is dat niet afdoende? Of gewoon de boel omleggen??Cube kan het af fabriek wel zo gemonteerd hebben maar zo krijg je heel snel last van cable rub (lakbeschadiging door het schuren van de remleiding tegen je frame). Deze kan gemakkelijk met een klein bochtje voor de stuurbuis langs naar je linker vorkpoot.
Ik lees van jullie allemaal, remblokjes vervangen.. remschijf goed ontvetten.. gaan we doen. Dat ontvetten lukt me wel, de rest mag vriendlief doen, terwijl ik op zijn vingers kijk.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Vriendlief mag zijn kunsten gaan vertonen want ik zou als 1e echt die remleiding veranderen. Voor de stuurbuis langs naar beneden zoals het bij ook hoort. Als hij met beleid de leiding inkort hoeft het nog geeneens ontlucht te worden anders heb je wel een bleedkit nodig. Je moet sowieso een insert en knelring hebben voor de nieuwe aansluiting.Helene83 schreef:
Ik had hier inderdaad van blanco doorzichtige stickers voor meegekregen, toen ik de fiets af kwam halen. Is dat niet afdoende? Of gewoon de boel omleggen??
Zo loopt de leiding bij mij.