Gezocht: Tips om te starten met flatpedals.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Gisteren weer even wat meter`s gemaakt om wat gevoel te krijgen met de pedalen, even gespeeld me de HT, was er niet helemaal gerust op of ik niet van de pedalen zou stuiteren met een HT.
Even wat trappen en steile afdaling gedaan, ging top, zie me eigen nog niet vol gas over de X-Line gaan ( de bos segmenten dan ), maar dat is wel het streven :-D .

Wat ik na 2 ritjes wel gemerkt heb is regelmatig pedalen aan de grond, dus nog een dingetje waar aan gewerkt moet worden.

Pedalen zijn wel blijvertjes denk ik, veel grip, veel vrijheid en makkelijk op en afstappen op lastige trails, misschien maar een 2e set aanschaffen voor de fully, ze zijn nog in de sale bij BC.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Ondertussen een aantal ritjes gemaakt in de buurt, nog een 2e set pedalen bijgekocht, scheelt weer omzetten als je rouleert op 4 fietsen.
Moet zeggen dat het met elke rit beter voelt, de 5/10 zitten echt goed vast op de pinnen.
Heb er nog geen echte trails met stenen / wortels en jumps mee gereden.
Betrap me er wel elke keer op dat ik nog steeds uit wil klikken als ik af wil stappen.

Afbeelding
Afbeelding

Ging prima op de racefiets, geen last met "pedaleren" bij 95 a 100 omwentelingen, alleen ff uitkijken met scherpe bochten zodat de pedalen niet aan de grond liepen.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Even nieuwsgierig: waarom flats op de racefiets?
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

maaf2 schreef:Even nieuwsgierig: waarom flats op de racefiets?
Had geen zin om de spd plaatjes weer onder me 5/10 schoen te doen ( 5/10 is m'n winterschoen ) , pedalen wisselen was sneller.
Was eigenlijk meer een test / grap maar pakte verrassend goed uit. :-q
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Om maar even aan te haken: na jaren SPD wil ik ook flats gaan proberen (Shimano PDMX80 Saint pedalen i.c.m. Five Ten's) om mijn techniek bij te schaven en om de simpele reden: lijkt mij leuk.

Mijn vraag: in hoeverre zijn scheenbeschermers aan te raden?
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je normaal donkere panty's draagt, is het niet nodig...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

En als ik van wit hou met roze stiksels?
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dan zou ik een paar maandverbandjes proberen :winkie:
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Die gebruik ik al als zeem: aanrader, heb altijd een heerlijk droog en comfortabel derrière in de zomer. Tip: Maxi Pads.

Anyway, zo tussen het sarcasme en de lol door begrijp ik dat het simpelweg rijden op flats geen reden hoeft te zijn om je schenen in te gaan pakken. Ergens anders op internet werd beweerd dat dat wel prettig zou zijn vanwege metalen pinnen die je huid eraf schrapen. Ik heb 0 ervaring met die dingen dus heb geen idee hoe vaak je benen in contact met ze komen.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hier in NL nauwelijks, zelfs niet als je erg lomp bent en geen ervaring hebt.
Zoals ik al eerder in het topic aangaf, de truck zit `m in het naar beneden drukken van je hielen/hakken als het wat stuiteriger wordt.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Duidelijk, thanks!
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

mijn ervaring is dat flat rijders wel te herkennen zijn aan littekens op de schenen, en ja, die heb ik ook 8)
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Helemaal voorkomen doe je het niet, ik heb die littekens ook. Maar het is voor mij absoluut geen reden om scheenbeschermers te gaan dragen op de Nederlandse en buitenlandse tracks die ik rij.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Bij mij was het pedaalcontact met je schenen in het begin vooral door het onvoorzichtig zijn bij lopen naast de fiets, dan stootte je ineens weer met je scheen tegen zo'n pedaal ... :roll: maar ook dat is een kwestie van wennen. Op de trails heb je eigenlijk met een goeie schoen (en dan is de 5/10 toch wel superieur merk ik) zoveel grip dat je in de regel niet van de pedalen af glijdt. OK uitzonderingen daargelaten, maar als geoefend rijder overkomt je dat in principe niet veel. Dus om alleen daar nou scheenbeschermers voor te gaan dragen, dat vind ik wat overdreven...en die dingen worden toch ook te warm in lente en zomer.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Ja, vooral dat laatste lijkt me niet prettig. Dus, wennen, opletten en m'n voorraad zwarte panties aanvullen dus :-q
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Plaats reactie