Gezocht: Tips om te starten met flatpedals.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Jep, met rode vlekken :-q
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die paar krasjes die ik op mijn schenen heb komen ook vooral van het lopen naast de fiets :)
Soort pedaal kan ook nog wel iets uitmaken, sommige pedalen hebben wat beter afgeronde randen van de pedaalbody.

Saints bevielen mij altijd goed, ik zou bij de pinnetjes aan de voor- en achterkant de ringetjes eronder uit halen zodat die wat verder uitsteken. De middelste kun je kort laten, daarmee vergroot je het effect van de holle (concave) vorm van het pedaal nog iets.
In mijn ervaring is het een pré als flats die holle vorm hebben, dan sta je echt lekker vast.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dit jaar alweer 3 marathons op flats gereden (kreeg vandaag nog een compliment van iemand voor mijn knappe einduitslag en dat met flats) en geen krasje te bekennen op mijn benen.

Kwestie van de juiste schoenen en de juiste techniek, dan zul je zo goed als nooit van je pedaal vliegen.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Pinnetjes; check. Techniek; nog niet echt :). Vandaag eerste meters gemaakt; paar klimmetjes gedaan waarbij mijn voeten behoorlijk de neiging hadden om aan de pedalen te trekken, daar moet k m'n hoofd dus nog wel even bij houden. Morgen ga ik eens een fatsoenlijke afdaling opzoeken, kijken hoe dat gaat.
Ook een beetje met wheelies geoefend - dat durfde ik met SPD's niet aan. Mijn reflex schreeuwt nog heel hard nee als ik twee hele meters op het achterwiel afgelegd heb, dus dat vergt nog heel wat oefening. Wel erg fijn om gewoon aan de achterkant af te kunnen stappen. Daarna manuals en daarna bunny hops, dat was namelijk de eerste reden dat ik mijn voeten los wil hebben.

Evengoed zonder al dat nog steeds één van de betere fietsaankopen van de laatste tijd; ik ben blij. :-D
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Johnny Hoogmoed schreef:Morgen ga ik eens een fatsoenlijke afdaling opzoeken, kijken hoe dat gaat.
Waarschijnlijk overbodig om te zeggen maar ik zou
a) er niet meteen de eerste keer invliegen zoals je normaal doet, maar rustig opbouwen...
b) indien mogelijk expres wat lijnen rijden die wat meer wortels e.d. meepakken dan je normaal zou doen bij gematigde snelheid en je bewust te zijn van hoe je op je pedalen staat (zie berichten van TenZNL eerder) om er echt een gevoel voor te krijgen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Dank voor de tips! K neem ze morgen mee :-q Wilde sowieso eerst beetje rustig rondpeddelen en nog wat klimmetjes oefenen, met als afsluiting wat afdalen, blijkbaar ietwat rustig ;).
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Plaats reactie