34 kettingblad wisselen met 30 voor toertocht met 1000hms?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

[quote="
Ik heb trouwens wel het idee (maar dat ga ik tzt vanzelf wel of niet bevestigd zien) dat je met een double voor misschien nog wel sneller terug kunt naar een licht verzetje bij een snelle wisseling van dalen naar (steil) klimmen. Tsjak, met één tik meteen een flinke stap terug. Eenzelfde sprong kost je achter meerdere kransjes overbruggen.
Duurt toch net wat langer, of niet?[/quote]

Hier maak je een valide punt. Dat 1 klik terug inderdaad heeft mij vaak hiervoor uit de problemen geholpen. Ik denk dat met een 1x dat het belangrijker wordt om goed vooruit te kijken en goed te anticiperen (niet altijd mogelijk inderdaad). Bij SRAM GX kan ik 3 versnellingen tegelijk terugschakelen, en dat gaat soepel en snel. Volgens mij bij sommige systemen is 5 versnellingen terug ook mogelijk. Het is uiteraard minder snel, maar scheelt naar mijn mening weinig.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mijn ervaring met 1x is juist dat naar licht schakelen altijd snel genoeg kan (Sram, draai) als je plots verrast wordt door een steile klim, en bovendien zonder chain suck risico, zonder risico dat je ketting net niet goed op het kleinste blad terecht komt, of ervan af valt. Met 2x lichter schakelen kan heel snel gaan, maar... dat gaat niet altijd goed, mn als het modderiger wordt. Daar wint 1x het dus juist van 2x, wat mij betreft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, ik rijd al jaren gripshift-only en ondanks de mogelijkheid om alle kransjes in één keer te schakelen heb ik toch het idee dat ik voor nog sneller flink lichter kan schakelen. Vandaar mijn gedachte hierover bij een 1x setup.
En dat gaat eigenlijk nooit mis, zeker met de huidige sideswing voorderailleur gaat het supersnel naar de granny.

Maar zoals gezegd, ik ga het tzt vanzelf ervaren :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie