Eerste ritje gereden als hekkesluiter ;-)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Afgelopen weekend met de Gisola emster veldrit meegereden (de 45km). Voor het eerst dat we met zoiets mee heb gedaan (op de de fiets dan) De omgeving was al bekend (paar km van huis af) en toch weer nieuwe stukken ontdekt.

Een paar vragen over wat mij is opgevallen.

- Snelheid.
De andere deelnemers waren echt een stuk sneller was, wel geprobeerd om andere bij te houden maar dat koste mij te veel energie. Van de inhalers was maar 1 e-bike maar de anderen met normale mtb's reden met een snelheid alsof ze een E bike hadden. :o :lol:

Is dat normaal als beginner dat je zo een groot verschil heb? Of werd ik ingehaald door mensen die op wedstrijdniveau rijden en trainen en is dat het verschil tussen recreant en wedstrijdrijder?


-onderweg.
De mensen van de organiserende vereniging (HDKS) waren echt super vriendelijk en behulpzaam. Wel zo fijn voor een beginnende prutsert. Wat dat betreft kun je je geen betere ambassadeurs voor de fietssport voorstellen

Echter de deelnemende inhalers onderweg zeggen niks, ook niet als ze er langs willen. Soms hoorde ik wat gekraak en zag in mijn ooghoek een stuur opdoemen. Dus ik ga opzij en zeg netjes gedag.
Is het normaal dat gevorderden niks zeggen omdat ze met hun tijd bezig zijn en geen energie willen verspillen of had ik toevallig net de norse mensen getroffen?

Deze vraag is geen oordeel maar wil een beeld krijgen wat gewoon is. Ik heb zelf wel wedstrijdervaring met afstandritten met 1pk (paard dus) en daar ben ik het etiquette gewend om te vragen/melden dat je in gaat/wil halen. Heeft ook te maken dat paarden naar elkaar kunnen trappen. Fietsen vliegen elkaar niet de haren zover ik weet...... :winkie:
Laatst gewijzigd door Side swipe op do 26 oktober 2017, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Over je eerste vraag. Die is moeilijk te beantwoorden. Ik weet niet hoe snel jij bent. Wel ga je juist in het begin, als je net begint met welke sport dan ook, het snelst vooruit. In andere woorden, je snelheid gaat zeker in het begin snel omhoog.

Snelheid op een MTB komt voort uit twee zaken. Conditie en techniek. Een verbetering in 1 van de twee levert normaal gesproken snelheidswinst op. Dat zijn dus de zaken om aan te werken.

Voor wat betreft het niet groeten onderweg. Dat gebeurt in het algemeen vrij weinig. Mensen zijn geconcentreerd bezig. Niets laten weten wanneer je inhaalt is echter niet heel sociaal alhoewel er nogal wat rijders zijn die dat niet doen. Het is plezieriger als iemand aangeeft dat ze links of rechts voorbij komen. Je weet dan dat er iemand aankomt en aan welke kant ze voorbij komen. Wel zo handig en veilig. :)

Je zult vanzelf zien dat er ook genoeg mensen zijn die dit wel doen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik weet niet wanneer/hoe laat je gestart bent, maar de snelle jongens en de strava-rijders starten meestal vroeg en dan wordt je inderdaad flink ingehaald tijdens zo'n toertocht.
Mijn ervaring is dat je, hoe vaker je fietst hoe sneller je wordt en je op den duur ook zelf mensen gaat inhalen of ervoor kiest om achter een groepje te blijven hangen om wat uit te rusten.

Qua gedrag van de mede-mtb-ers. Helaas komt het (steeds vaker?) voor dat je onaangekondigd wordt ingehaald. Het is niet meer dan normaal en volgens de etiquette dat een inhaler netjes waarschuwt dat ie wil gaan inhalen en aan welke kant hij voorbij wil. en dat ie dat doet op een stuk waar het ook kan zodat jij niet aan de kant wordt geduwd of van je pad wordt gedwongen. Maar helaas zitten er altijd horken bij die menen dat ze Nino Shurter zijn en iedereen maar overal mogen inhalen en aan de kant dwingen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik meld weinig wanneer ik ga halen. Met de auto ga ik ook niet claxonneren wanneer ik in ga halen.

Ik wacht geduldig tot een plaats(je) waar ik naar mijn mening verantwoord voorbij kan.
Naar mijn mening hoef je daar geen rekening mee te houden want je mag geen last van me hebben, ik ben immers de inhalende partij.

Het is wel zo dat ik niet veel ruimte nodig heb en dat anderen ooit kunnen denken dat het krap was of dat ze zich er ongemakkelijk bij kunnen voelen maar dat is niet nodig. Ze moeten vooral blijven fietsen zoals ze dat al deden en hoeven zeker niet opzij te gaan.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Side swipe: succes met trainen. Gaat vanzelf beter. Zou niet goed zijn als jij BAM!! op niveau rijd :lol:
Beter in t begin (als dat kan) wat later starten idd bij tochten, dan word t wat rustiger en heb je er minder "last" van :-q

Erger mij zelf ook wel eens aan bepaald inhaalgedrag zonder ff wat te roepen van snellere collega bikers, vooral als t een groep(je) is en ik niet weet wat er nog komt. Is toch n kleine moeite om ff links of rechts te roepen?
Waneer ik zelf inhaal roep ik dat wel en als ik met zijn 2en ben en er langs zit roep ik " nog 1"
En nee.... ik ga er niet langzamer van fietsen.!!
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Toen ik een paar jaar geleden begon met fietsen werd ik ook van alle kanten ingehaald en ook op plaatsen waar het eigenlijk niet kon en dan kreeg je nog een grote bek ook nog omdat ze dan bijna op een boom reden.
Tja, als je even meldt dat je er aankomt hou ik er rekening mee.
Nu fiets ik zelf iets harder dan een paar jaar geleden en op sommige bekende singletracks blijf ik er gewoon achter omdat inhalen wat krap is en geef ook aan dat ik er niet langs hoef. Gaat best goed.
En mocht ik er een keer wel langs willen dan heb ik nog zo'n ouderwetse fietsbel die ik gebruik. Werkt ook goed.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Zoals de meesten al zeggen, gewoon door blijven ploeteren door de modder. Na verloop van tijd gaat het wel beter / makkelijker.
Wellicht een clinic volgen om de basistechnieken onder de knie te krijgen kan ook helpen.

Zelf heb ik toertochten vaarwel gezegd. Teveel opdringerige mannen en soms ook vrouwen die inderdaad koste wat kost er langs moeten. Je verandert er weinig aan verder.

Maar vooral veel plezier met fietsen.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Bedankt voor jullie reacties. De snelheid zal deels conditie zijn en deels ook techniek qua goede verzet met klimmen etc.

Ik rijd nu ook gewoon nog op sportschoenen met "normale" mountainbike pedalen. De SPD's had ik er even afgehaald (2de hands fiets gekocht). Ik heb inmiddels wel MTB schoenen besteld en SH56 schoenplaatjes zodat ik daar mee kan oefenen. Dat zal ook wel een paar procent schelen?

En inderdaad nog een clinic zoeken. Ik had een beginnersclinic volgt via mijn werk dus een vervolg is wel zo handig.

Ik hoef me dus nog even niet ongerust te maken of ik de conditie heb van een bejaarde zeekoe... :D
Laatst gewijzigd door Side swipe op di 24 oktober 2017, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

byorka schreef:Ik meld weinig wanneer ik ga halen. Met de auto ga ik ook niet claxonneren wanneer ik in ga halen.

Ik wacht geduldig tot een plaats(je) waar ik naar mijn mening verantwoord voorbij kan.
Naar mijn mening hoef je daar geen rekening mee te houden want je mag geen last van me hebben, ik ben immers de inhalende partij.

Het is wel zo dat ik niet veel ruimte nodig heb en dat anderen ooit kunnen denken dat het krap was of dat ze zich er ongemakkelijk bij kunnen voelen maar dat is niet nodig. Ze moeten vooral blijven fietsen zoals ze dat al deden en hoeven zeker niet opzij te gaan.

Met de auto heb je nog spiegels en richtingaanwijzers.... dus dat is wat duidelijker. :D :lol:

Ik voelde me wel ongemakkelijk, nu kreeg ik toch het gevoel dat ik in de weg reed.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

En anders roep je je mede Autobots te hulp om ze aan de kant te knallen. Optimus, Ironhide en Bumblebee zullen je graag een handje helpen.

"Autobots transform and roll out"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Side swipe schreef: Ik rijd nu ook gewoon nog op sportschoenen met "normale" mountainbike pedalen. De SPD's had ik er even afgehaald (2de hands fiets gekocht). Ik heb inmiddels wel MTB schoenen besteld en SH56 schoenplaatjes zodat ik daar mee kan oefenen. Dat zal ook wel een paar procent schelen?
Daar lopen de meningen nogal over uiteen en hierover kan je met de zoekfunctie nog wel een topicje of wat opzoeken. Ik zeg dat het marginaal is. Dus met flat pedals kan je in principe net zo snel zijn, ook dat is weer een kwestie van techniek.

En voor wat je snelheid betreft, dat komt idd vanzelf zoals hier al meer geschreven is.

Ik ben zelf in het kamp van Meegs en laat toertochten om de door hem genoemde reden in principe nu ook links liggen. Een (niet al te groot opgezette) let's ride vind ik nog wel leuk, maar dat heeft ook een andere insteek en is in principe niet competitief.

Succes & veel plezier met verder biken! :-q
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Side swipe schreef:
Met de auto heb je nog spiegels en richtingaanwijzers.... dus dat is wat duidelijker. :D :lol:

Ik voelde me wel ongemakkelijk, nu kreeg ik toch het gevoel dat ik in de weg reed.
Ik ben ook niet zo van het roepen, als je een beetje door fietst dan blijf je bezig. Ik doe het overigens wel als ik denk dat het wat krap is. maar bij genoeg ruimte ga ik er gewoon voorbij.

Je hoeft iig nooit te denken dat je in de weg fietst. Als er geen ruimte is dan wacht de snellere rijder gewoon even.
Als die snellere rijder hier geen geduld voor op kan brengen dan is het toch een eikel en hoef jij je daar niet druk om te maken.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Kijk, al die langzamere fietsers zijn na jou gestart. :-)
Als je laat start zul je een stuk minder ingehaald worden, geeft misschien een beter gevoel. Het voelt niet zo fijn dat er steeds snelle fietsers achter je zitten, dat is een kwestie van wennen. De meesten zullen even rustig achter je blijven en wachten op een geschikt moment om in te halen. Die hebben hun rustmomentje achter jou, kunnen ze weer knallen zodra ze je voorbij zijn.
Zelf start ik het liefst zo vroeg mogelijk met een toertocht, om kwart voor negen als de toertocht om negen uur start. Dan is het lekker rustig op de route en heb ik geen last van snelle of langzame mtb-ers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zeker op de leukere, smallere slingerpaadjes heb je het als beginner al lastig genoeg omdat je bezig bent met sturen, schakelen en remmen. En dan ook nog eens probeert door te rijden. Daar pakken ervaren en getrainde bikers al een hoop winst. En juist op die paadjes is het leuk zo hard mogelijk te gaan. Dat levert lastige situaties op. Als de achteropkomers zich tijdig melden, dan kun jij je best doen ergens een beetje aan de kant te gaan. Als ze zich niet melden is het jouw fout ook niet echt. Je moet dan maar negeren als ze geërgerd reageren.

Nu is mijn ervaring dat toertochten toch wel heel veel gebruikt worden door de snellere jongens - de wedstrijdrijders en de doorstampers - om conditie te behouden en een excuus te hebben in het weekend op de fiets te stappen. Dat levert toch wel een speciale sfeer op.

Vroeger reed ik vrijwel alles, ieder weekend minstens een keer, soms ook twee dagen. Want dat was de mogelijkheid om mooie, nieuwe stukken te mountainbiken. Tegenwoordig liggen er echter zoveel uitdagende mountainbike routes door heel Nederland, dat ik nauwelijks meer georganiseerde toertochten rijd. Het voordeel van de mountainbike routes is dat het starttijdstip niet vast ligt en dat er dus niet een enorme meute binnen 2 uur probeert over hetzelfde stukje terrein te rijden. Het is dus rustiger en er rijden veel meer minder getrainde rijders. Het is dus wat gemoedelijker. Ik kan dus aanraden gewoon zelf wat op de vaste routes te gaan rijden. Om conditie en techniek op te doen, maar ook om meer te genieten!

En ik zal vast wel eens vergeten te groeten. Maar eigenlijk is dat een zonde! Ik probeer het dan ook altijd te doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

De 1e vraag is nu wel beantwoord.

Ik zit zelf net bij de betere helft qua snelheid en roep ALTIJD waar ik passeer.
Is het te smal geef ik aan dat ze rustig door moeten rijden en ik even wacht tot het past.

Ik word als ik alleen rijdt dus meestal maar enkele keren gepasseerd tijdens een tocht.

Nu ben ik de laatste weken met mijn 6 jarige op pad geweest met gemiddeld 12/13 km/u en valt het mij op wat een onbeschoft ***gedrag 50% van de bikers heeft. Nu kan ik er als "grote jongen" best mee leven dat niet iedereen roept maar als je nog niet kan inschatten dat een klein mannetje tijd (of instructie) nodig heeft om aan de kant te gaan ben je in mijn ogen gewoon een boeren***.

De andere 50% is dan gelukkig wel netjes en het aantal duimpjes en complimentjes maken veel goed.
Plaats reactie