Focus Whistler SL 29 voor beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Flyingroby
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 augustus 2017, 10:41

Hi all,

Na een keer of 5 een MTB gehuurd te hebben samen met mijn vriendin zijn we tot de conclusie gekomen dat we eigenlijk toch wel zelf fietsen willen hebben.

In de winkel werd ons aangeraden om eens naar de Focus Whistler te kijken: https://www.12gobiking.nl/focus-whistler-sl-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik kan echter zo goed als geen reviews/ervaringen vinden op het internet over deze fiets.

Wat denken jullie, zou dit een goede keus zijn om mee te beginnen en heeft 1 van jullie misschien ervaring met deze fiets?

We zullen de fietsen het meest in Nederland gebruiken maar we zullen ze ook meenemen op vakantie.

nog 1 laatste vraag: zit er nog veel verschil tussen een dames en een heren fiets? Of is een anders zadel en eventueel een smaller stuur voldoende om een herenfiets om te bouwen tot dames fiets?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is een uitstekende keuze voor een beginner. De zithouding is gemoedelijk (dus als je wedstrijden wilt gaan rijden is het geen goede fiets!) en de manier waarop de fiets gebouwd is, de geometrie, zorgt dat deze vertrouwen geeft bij het rijden.

Hooguit de voorvork is iets minder als het gaat om controle, maar dat ga je pas op ruige afdalingen in het buitenland merken.

Inderdaad is het grote verschil tussen een heren en damesfiets het zadel. Vaak willen dames ook iets rechter zitten en dat kan door de stuurpen te wijzigen. De breedte van het stuur is een kwestie van proberen, maar zet er niet al te snel de zaag in!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
V-biker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 januari 2014, 20:22
Mijn mountainbike: Focus Raven

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=134502" onclick="window.open(this.href);return false;

Rossie is er goed over te spreken
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Inderdaad.. ik zou hem zo weer opnieuw kopen, hij bevalt echt super :-q

Heb al jaren mountainbikes gehad, maar de laatste jaren pas het mtb'en op bestaande routes ontdekt.
Daarvoor ging ik zelf altijd maar wat rijden door het bos...

Ik heb verschillende Giant's gehad, Be-one en een Rockmachine (nog gekocht bij 12go toen ze nog in de boerderij zaten in W'veen).. maar deze Focus is echt de beste.. misschien wel logisch.. de techniek gaat ook vooruit he... had hiervoor bijvoorbeeld nog geen schijfremmen of lucht geveerde vork...
(dus appels met peren..?)
En hij ziet er ook nog eens stoer uit vind ik met dat aflopende frame naar achter 8)

Kan hem alleen maar aanbevelen, je zal er geen spijt van krijgen.. zeker niet voor dat geld. 8)
Zag wel dat ze hem alleen nog in maat L hebben.. dus als dat jou maat is niet te lang wachten?

En een proefritje zegt misschien meer als 1000 woorden...
Flyingroby
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 augustus 2017, 10:41

Heel erg bedankt voor de antwoorden! Altijd goed om te horen van de ervaren mannen dat het een goede keuze is :-)

Helaas heb ik te lang getwijfeld en is mijn maat uitverkocht.. ik ben 1,93 lang dus dat gaat niet goedkomen op een L. Misschien dat maat L wel goed is voor mijn vriendin dus dit weekend maar even bij de winkel langs.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 987
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb op dit Forum regelmatig kunnen lezen dat de fietsen bij 12 go nét op zijn en dit ook persoonlijk een keer ervaren. Daar wordt m.i. te vaak de suggestie gewekt dat je moet haasten met je aankoop omdat je anders misgrijpt. Ik weet niet aan welke kant van de Rijnmond je woont maar in Barendrecht zit een grote Focus dealer waar mijn ervaring is dat je niet blootgesteld wordt aan sluwe verkooptechnieken.

Als je op het punt staat om 2 fietsen in 1 keer te kopen is het wellicht verstandig om even een 2e adres aan te doen.
Laatst gewijzigd door Joepie de op do 31 augustus 2017, 09:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
buddo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 20:33
Mijn mountainbike: is rood!

Mijn vriendin is ook beginner en heeft vorig jaar de 2016 versie van deze fiets gekocht. Tot op heden een probleemloze fiets waar ze veel plezier van heeft. Zie dat er naar het 2017 model behoorlijk wat wijzigingen zijn (1x11 en andere vork) zodat eigenlijk alleen het frame, de wielen en remmen ongewijzigd zijn. Als de prijs goed is, dan zeker een aanrader.
Flyingroby
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 augustus 2017, 10:41

@ Joepie de: bedoel je peterterlouw? ik woon in Capelle aan den IJssel dus Barendrecht is bijna om de hoek ;-) ga ik zeker ook even kijken.

@ buddo: hebben jullie nog wat veranderd aan de fiets om hem vrouw vriendelijk te maken?
buddo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 20:33
Mijn mountainbike: is rood!

Alleen het standaard stuur aan beide kanten 2 cm ingekort, verder niets gewijzigd. Een breed stuur geeft veel controle maar ze kreeg het gevoel dat de doorgang tussen boompjes met het standaard stuur soms wel heel erg nauw werd.

Tot onze grote verbazing kon zelfs het zadel blijven, terwijl ze daar bij de racefiets super kritisch op is. Maar nu is mountainbiken in ons geval vaak wat korter van duur dan op de weg fietsen en is de houding veel dynamischer/afwisselender, wat er mede voor zorgt dat er geen klachten zijn.

De fiets heeft een wat "luie" geometrie en is erg gericht op controle. Een racebak is het niet, maar past daardoor ook goed bij haar gebruik.
Laatst gewijzigd door buddo op do 31 augustus 2017, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 987
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Flyingroby schreef:@ Joepie de: bedoel je peterterlouw? ik woon in Capelle aan den IJssel dus Barendrecht is bijna om de hoek ;-) ga ik zeker ook even kijken.

@ buddo: hebben jullie nog wat veranderd aan de fiets om hem vrouw vriendelijk te maken?
Ja die. Ik ben er trouwens al even niet geweest. Je kunt ff bellen met de vraag wat ze nu hebben staan.
Focus heeft volgens mij de Whistler Donna. Volgens mij niet veel verschillen met de herenversie. Misschien iets lagere bovenbuis en i.i.g. wel een 'vrouwelijker' kleurtje.
Ja, doei !
buddo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 20:33
Mijn mountainbike: is rood!

Joepie de schreef: Focus heeft volgens mij de Whistler Donna. Volgens mij niet veel verschillen met de herenversie. Misschien iets lagere bovenbuis en i.i.g. wel een 'vrouwelijker' kleurtje.
Zelfde geometrie, naast kleurtjes alleen een ander zadel en stuur. Zie website van Focus.
Flyingroby
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 augustus 2017, 10:41

Bedankt voor de info, hier kan ik weer even mee verder :-)

De kleur was inderdaad wel een lastig puntje bij de vrouw dus ik denk dat we ook nog even gaan kijken naar de donna.

Als we fietsen gekocht hebben kom ik ze hier nog wel even showen :-)
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 987
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Succes :-q
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 987
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Nieuwsgierig of jullie er nog uit zijn gekomen?!
Ja, doei !
Plaats reactie