goedemiddag,
Ik heb net mijn ketting schoongemaakt en ingeolied na een tocht en nu schakelen alle versnellingen goed maar in het grootste verzet dus groot voor en kleinste achter tikt/ratelt mn versnelling. en draaien aan knopje bij versnellingshendel lijkt niks uit te maken. op en af schakelen gaat prima! alleen ratelt ie achter op het kleinste tandwiel
Wat doe ik niet goed?
Groet ronald
tikkend grootste verzet sram gx 2x10
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 19 juli 2017, 23:02
- Mijn mountainbike: trek superfly 6 2017
Geprobeerd maar blijft tikken/ratelen.... het zit volgens mij echt in de achter derailleur. net ofdat ie tussen 2 versnellingen in zit... net alsof ie naar t volgende tandwiel wil gaanBokmaaa schreef:Komt je ketting tegen je voorderrie aan? Dan zou je die met je barrel ajuster een tikje opzij kunnen zetten.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
je zou kunnen kijken of de limiet (H schroef) goed staat voor het kleinste kransje.. hoewel het onwaarschijnlijk is dat deze met een schoonmaakbeurt is veranderd..
Als de kabelspanning geen verschil maakt, dan kan het zijn dat de uiterste limiet te hoog staat afgesteld, waardoor de ketting niet precies op het kleinste kransje valt, maar eigenlijk net daarboven.
te ver naar links op dit plaatje zeg maar:
met de H schroef op de derailleur kan je ervoor zorgen dat ie iets maar naar buiten/rechts komt, waardoor je ketting zonder druk opzij op je achterste tandwiel loopt.
De oorzaak van een verkeerde uitlijning kan ook komen door een verboven pad, scheef gemonteerd achterwiel, of een losse naaf, dus die zaken ook even checken.
(ik had zelf dat een eindschroef van mijn naaf een paar slagen los was gekomen toen ik mijn achterwiel rond had gestuiterd om de tubeless sealant te verspreiden, hierdoor ging mijn achterwiel heel moelijk tussen mijn frame en zat er ineens speling op de naaf.. wellicht was er ook impact op schakelen geweest, maar dit heb ik niet getest, wat ik bedoel te zeggen is dat er veel en onverwachte oorzaken kunnen zijn waardoor je wiel anders zit, en dat je het misschien eerst daar moet zoeken voor je aan schroefjes gaat draaien, waar je normaal maar 1 x aan hoeft te zitten.
Als de kabelspanning geen verschil maakt, dan kan het zijn dat de uiterste limiet te hoog staat afgesteld, waardoor de ketting niet precies op het kleinste kransje valt, maar eigenlijk net daarboven.
te ver naar links op dit plaatje zeg maar:
met de H schroef op de derailleur kan je ervoor zorgen dat ie iets maar naar buiten/rechts komt, waardoor je ketting zonder druk opzij op je achterste tandwiel loopt.
De oorzaak van een verkeerde uitlijning kan ook komen door een verboven pad, scheef gemonteerd achterwiel, of een losse naaf, dus die zaken ook even checken.
(ik had zelf dat een eindschroef van mijn naaf een paar slagen los was gekomen toen ik mijn achterwiel rond had gestuiterd om de tubeless sealant te verspreiden, hierdoor ging mijn achterwiel heel moelijk tussen mijn frame en zat er ineens speling op de naaf.. wellicht was er ook impact op schakelen geweest, maar dit heb ik niet getest, wat ik bedoel te zeggen is dat er veel en onverwachte oorzaken kunnen zijn waardoor je wiel anders zit, en dat je het misschien eerst daar moet zoeken voor je aan schroefjes gaat draaien, waar je normaal maar 1 x aan hoeft te zitten.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 19 juli 2017, 23:02
- Mijn mountainbike: trek superfly 6 2017
dat bleek idd het geval te zijn! met de H schroef de derailleur een beetje versteld en hij loopt weer als een zonnetje!Prulleman schreef:je zou kunnen kijken of de limiet (H schroef) goed staat voor het kleinste kransje.. hoewel het onwaarschijnlijk is dat deze met een schoonmaakbeurt is veranderd..
Als de kabelspanning geen verschil maakt, dan kan het zijn dat de uiterste limiet te hoog staat afgesteld, waardoor de ketting niet precies op het kleinste kransje valt, maar eigenlijk net daarboven.
te ver naar links op dit plaatje zeg maar:
met de H schroef op de derailleur kan je ervoor zorgen dat ie iets maar naar buiten/rechts komt, waardoor je ketting zonder druk opzij op je achterste tandwiel loopt.
De oorzaak van een verkeerde uitlijning kan ook komen door een verboven pad, scheef gemonteerd achterwiel, of een losse naaf, dus die zaken ook even checken.
(ik had zelf dat een eindschroef van mijn naaf een paar slagen los was gekomen toen ik mijn achterwiel rond had gestuiterd om de tubeless sealant te verspreiden, hierdoor ging mijn achterwiel heel moelijk tussen mijn frame en zat er ineens speling op de naaf.. wellicht was er ook impact op schakelen geweest, maar dit heb ik niet getest, wat ik bedoel te zeggen is dat er veel en onverwachte oorzaken kunnen zijn waardoor je wiel anders zit, en dat je het misschien eerst daar moet zoeken voor je aan schroefjes gaat draaien, waar je normaal maar 1 x aan hoeft te zitten.
Bedankt!