hulp nodig met de aankoop van een mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
rikkert1998
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 september 2017, 10:49

ik wil gaan graag gaan beginnen met mountainbiken ..

Nou kan ik van een vriend voor een leuk prijsje zijn mountainbike overnemen omdat hij ermee stopt ... (het is een limit Phantom)
maar ik zit met het probleem dat ik niet weet of de fiets groot genoeg voor mij is ..

ik ben zelf 186cm lang , en de fiets heeft 26 inch banden met een frame hoogte 47cm..

zou dit groot genoeg zijn ?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb net even naar de plaatjes gekeken van de Limit Phantom.
Dat is een Halfords/Gamma fiets. Indien je serieus wilt gaan fietsen dan is deze fiets niet geschikt.
Wil je 'm gebruiken om te onderzoeken of mtb iets voor je is, dan aankopen voor 2 flesjes speciaalbier en je helm niet vergeten. Bij een positieve test vervolgens direct een andere bike kopen.
rikkert1998
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 september 2017, 10:49

De fiets zou inderdaad bedoeld zijn om te kijken of het wat voor mij is . maar nou heb ik met fietsen van de halfords geen goede ervaring , dus mag hij de fiets mooi houden.

ik ga zelf wel kijken of ik voor niet al te veel geld een leuke fiets kan vinden om mee te beginnen.

iniedergeval bedankt voor de reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Een fiets huren voor een weekend is ook een goede optie om te kijken of het wat voor je is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En 47 cm is aan de kleine kant!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Elvander schreef:Een fiets huren voor een weekend is ook een goede optie om te kijken of het wat voor je is.
of lenen van iemand, zo ben ik ook ooit begonnen
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
BikerMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 27 juli 2014, 14:29

47cm is ongeveer 18inch. Voor jouw lengte zou dat te klein zijn. Ik denk dat jij minimaal voor 19 inch moet gaan. Dan zal je denk ik een wat rechtere houding hebben. Voor een sportievere zit, meer voorover gebogen, kan je een grotere frame maat nemen. Het ligt natuurlijk ook aan het type frame/merk dat je gaat kopen.
Over het algemeen geldt ook dat een grotere framemaat wat stabieler rijdt en een kleinere framemaat wendbaarder is.
Ik ben zelf 1.80 en rij op een 18.5 inch van Trek.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

BikerMar schreef:... Over het algemeen geldt ook dat een grotere framemaat wat stabieler rijdt en een kleinere framemaat wendbaarder is. ...
Dat ging op toen alle frames nog gelijk gebouwd waren. Binnen 1 model klopt het nog wel enigszins, hoewel er ook factoren als zithouding en daarmee gewichtsverdeling mee spelen. Maar een 19" van het ene merk kan zomaar stukken wendbaarder zijn dan een 17" van een ander merk! Dus wees een beetje voorzichtig met deze wijsheid nog te verspreiden... . :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie