Eerste mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jeppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017, 20:31

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar mijn eerste mountainbike, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :( :( . Ik heb een tijd een mountainbike mogen lenen, maar ik wil toch liever een eigen.
Ik zoek een degelijke mountainbike voor ongeveer 500 euro, iemand die mij kan helpen???

Jeppie
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Lees eerst eens alles in deze topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;
Bepaal aan de hand van die uitgebreide toelichting wat je zoekt en hoe/waar je de fiets gaat gebruiken. Stel daarna je vraag opnieuw (maar dan beter).

€ 500 voor een degelijke MTB is waarschijnlijk aan de krappe kant. 2e hands lukt het denk ik wel maar zorg dan wel dat je zeker weet dat er geen verborgen kosten aan de fiets zitten (zoals het vervangen van de tandwielen en ketting)
StAlTiCa
Jeppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017, 20:31

Bedankt voor de snelle reactie, en sorry voor mijn noobie vraag...
Ik ben op zoek naar een hardtail mountainbike om cross country mee te gaan rijden. Mijn budget is eigenlijk wel hoger, maar ik wil hem ook als stadsfiets gebruiken, dus moeten er spatborden en een standaard op. Ik ga alleen in het weekend fietsen, dus het hoeft niet top notch te zijn, ik zoek gewoon de beste fiets voor deze prijs (of ietsjes meer).
Ik hoop dat ik zo mijn vraag heb verduidelijkt...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ja maar, ja maar.

Spatborden, standaard. Dat is geen MTB!
Net zo goed dat op een racefiets geen mandje voorop zit!

Je schrijft als eerste dat je XC wil gaan rijden. Daarna is er de functie van stadsfiets. Ik zou bij de eerste gedachte blijven hangen. Zo lang het droog is kan je met de MTB smetloos door de stad (alhoewel, vermijd wel hondenpoep....). Spulletjes en een goed kettingslot kunnen in de rugzak mee. Ik zet mijn stadsfiets (MTB en stadsfiets zijn niet hetzelfde) vrijwel nooit op de standaard. Altijd ergens tegenaan leunend zodat ik de ketting goed door het frame kan aanbrengen.

Als dan toch het een enkele keer nattig weer is, zorg dan dat je een afgeschreven oude normale bak hebt staan die je dan kunt pakken (dat bedoel ik met mijn stadsfiets).

MTB is in mijn ogen een sport utility, geen algemeen vervoersmiddel.
Ja, doei !
Jeppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017, 20:31

Ik heb liever voor een paar tientjes extra een degelijke MTB die ik ook kan gebruiken als stadfiets (als het nat is). Ik snap dat het dan niet meer echt een mountainbike is, maar dan hoef ik niet op z'n oude stationsfiets te gaan rijden...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een echte stadsfiets en een echte mtb zijn zo verschillend, dat verschil ga je niet gladstrijken met een paar spatbordjes.

Je zegt dat je budget wel iets ruimer is dan 500 euro.
Koop een goedkope 2e hands stadsfiets en koop voor de rest een (nieuwe) mtb.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jeppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017, 20:31

Ok, maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat ik niet weet wat een goede mountainbike is...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Goed is ook maar een relatief begrip. Eerst moet je voor jezelf duidelijk hebben wat je ermee gaat doen. Kom je sporadisch in het bos dan heb je in principe al genoeg aan een Alivio groep met een starre/coil vork. Ga je wat intensiever fietsen dan zou je minimaal een Deore groep met een luchtgeveerde vork willen hebben. Of het equivalent van Sram natuurlijk.

En dan komt natuurlijk nog je zitpositie op de diverse fietsen om de hoek kijken wat wel het belangrijkste is waar je rekening mee moet houden.

Eigenlijk wel jammer dat ze de X-Trail fietsen niet meer verkopen. Beste prijs kwaliteit wat je nu aan de onderkant van de markt hebt zou je denk ik bij Canyon moeten zoeken.
Jeppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017, 20:31

Dus in principe zeggen jullie, ga naar de fietsenwinkel en probeer daar wat fietsen uit
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat en verwacht niet te veel voor €500. Dat budget is echt wel te krap om nieuw een fatsoenlijke bike te kopen. Maar de 2017 modellen gaan in de sale dus wie weet.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Je kan een fiets kopen van 4000 euro, maar als je na 5 km pijn aan je rug hebt omdat je er niet lekker opzit is de lol er snel vanaf.
Voor een beetje fatsoenlijke MTB ben je in mijn ogen al snel een 900-1000 euro kwijt, meestal nog zonder trappers en andere toebehoren.

Wat dice al aangeeft, de 2017 modellen gaan nu wel met leuke kortingen verkocht worden omdat de nieuwe modellen komen.
Wir wollen leben!
Jeppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017, 20:31

Dan dat ik dat doen, bedankt voor het advies.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

hoe lang ben je ?, dit ivm maat frame .Er zijn diverse 2e hands mtb te koop, alleen je zal eerst eens naar de frame maat moeten gaan kijken ....
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Jeppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017, 20:31

Ik ben 185, dus volgens mij heb ik dan 20" of 21" nodig.
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

Ik weet niet wat van voor mtb je hebt mogen lenen maar mijn advies zou zijn om op verschillende plekken eens een mtb te huren en een trail te rijden. Met een krap budget klinkt dit onlogisch, maar met een krap budget is het juist belangrijk dat je weet wat je wil - want een miskoop is nog duurder. Ik heb zelf een jaar geleden een tweedehands fiets uit 2013 voor 250 gekocht en inmiddels vanalles geupgrade (wielen, schakelbak, remmen en cosmetische spul). Nu heb ik nog geen 500 in totaal uitgegeven en ik rijd niet op de meest luxe fiets maar hij kan alles aan wat Nederland me te bieden heeft en bovenal ik vind het een fijne fiets om op te rijden.

Dus, zorg dat je weet wat je wil en wat je past. Als je tweedehands gaat zoeken en de potentiële addertjes kent kan je voor je budget wel iets leuks vinden. Rij er op als mtb en als het mtben niet bevalt bouw je 'm om naar stadsfiets. Bevalt het mtben wel (hoop het voor je! ;p) dan heb je vaak voor 50-100 euro een tweedehands stadsfiets bij een fietswinkel.
Plaats reactie