je zou kunnen kijken of de limiet (H schroef) goed staat voor het kleinste kransje.. hoewel het onwaarschijnlijk is dat deze met een schoonmaakbeurt is veranderd..
Als de kabelspanning geen verschil maakt, dan kan het zijn dat de uiterste limiet te hoog staat afgesteld, waardoor de ketting niet precies op het kleinste kransje valt, maar eigenlijk net daarboven.
te ver naar links op dit plaatje zeg maar:

met de H schroef op de derailleur kan je ervoor zorgen dat ie iets maar naar buiten/rechts komt, waardoor je ketting zonder druk opzij op je achterste tandwiel loopt.
De oorzaak van een verkeerde uitlijning kan ook komen door een verboven pad, scheef gemonteerd achterwiel, of een losse naaf, dus die zaken ook even checken.
(ik had zelf dat een eindschroef van mijn naaf een paar slagen los was gekomen toen ik mijn achterwiel rond had gestuiterd om de tubeless sealant te verspreiden, hierdoor ging mijn achterwiel heel moelijk tussen mijn frame en zat er ineens speling op de naaf.. wellicht was er ook impact op schakelen geweest, maar dit heb ik niet getest, wat ik bedoel te zeggen is dat er veel en onverwachte oorzaken kunnen zijn waardoor je wiel anders zit, en dat je het misschien eerst daar moet zoeken voor je aan schroefjes gaat draaien, waar je normaal maar 1 x aan hoeft te zitten.