Als je zaterdag gereden hebt en de tuinslang erop hebt gezet ben je wel wat laat met de verdere handelingen.
Kan zomaar dat je ketting al met het (oppervlakkige) roestproces begonnen is
Ik ga geen gedetailleerde poets-/onderhoud omschrijving neerpennen (die zijn er genoeg te vinden), maar hier wel wat zaken die je vooral niet moet doen:
-
Nooit een hogedruk spuit gebruiken.
- Ook met de tuinslang: niet rechtstreeks op de lagers richten (naven, pedalen, trapas, balhoofd, vering draaipunten als je die hebt).
- Geen spuitbussen gebruiken met smeermiddelen, die nevel komt heel erg gemakkelijk op je remmen (schijven) en dat is funest voor de remwerking. Remblokjes die vet geworden zijn kun je weggooien. Ketting best smeren met een druppelflesje.
Remmen zijn sowieso erg gevoelig voor vettigheid van alle soorten en maten.
- WD40 is geen smeermiddel maar (vooral) een roestbeschermer. Leuk spul maar niet aan een fiets.
- Met een compressor (mocht je die hebben) ook oppassen bij de remmen, die lucht kan ook kleine oliedeeltjes bevatten.
Probeer je fiets goed te laten drogen en daarna meteen de delen die gesmeerd moeten worden aanpakken (ketting).
Een laatste tip die volgens mij niet iedereen volgt maar volgens mij wel goed is om te doen: hou je vering schoon. Dus na elke rit de binnenpoten even schoonvegen met een zachte doek en met een borsteltje daarna de afdichtringen even afborstelen zodat ook dat randje echt schoon is. Eens in de zoveel ritten een drupje olie erop (bv van die gele Kroon flesjes is prima), paar keer inveren en afvegen.