Grote schoonmaak: hoe begin ik er aan ?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
padawatje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 26 november 2020, 15:56

Ik heb sinds enkele weken een tweedehands Decathlon MTB (hardtail) en heb daar afgelopen zaterdag een rondje van 50km mee gereden, voornamelijk offroad. Het had de afgelopen dagen geregend dus alle paadjes lagen er nat tot kletsnat bij.
Gevolg: mijn hele fiets (en ikzelf :lol: ) vol met modder.
Bij aankomst heb ik mijn fiets grondig afgespoeld met de tuinslang, maar nu wil ik alle bewegende delen toch maar eens grondig gaan schoonmaken. Alleen ... hoe begin ik er aan ?
  • Ketting eraf of net niet ?
  • Speciale kettingreiniger kopen ? Ik lees ook wel eens benzine of diesel om een ketting schoon te maken ? Of toch maar Dasty ? Mr. Proper ?
  • Ik heb vroeger de tandwielen en derailleur van mijn stadsfiets wel eens schoongemaakt met WD-40 omdat dat alle vet en vuil mooi leek op te lossen ? Is dat een goed idee ?
  • Moet ik remschijven of -blokjes ook schoonmaken ?
  • Wat met de voorvork ?
  • En wat moet ik achteraf weer invetten of oliën ? Ketting sowieso, maar wat met andere onderdelen ?
Veel vragen, ... als iemand interessante Youtube links of zo weet mag dat ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Kijk eens op youtube bijvoorbeeld de filmpjes van GMBN. En door zoek het forum eens. Best vaak aan de orde gekomen dit onder werp. Ieder heeft zijn eigen ritueel :winkie:

Spoel mijn fietsen netjes af en gebruik zelden ontvetters. Controleer of er niks tussen de cassette en Derailleur wieltjes zit. En dan neem ik geheel af met sopje (Muc Off bike wash of sopje met bijvoorbeeld dreft) Ketting laat ik erop zitten. En maak deze, zo nu en daan schoon met kettingreiniger met sopje (dreft). En met de compressor spuit ik de schakels van ketting nog eens af/door. En alles even rond draaien en controleer of er niks kraakt/knarst door zand. Is alles schoon dat wat olie op de ketting in laten trekken en doekje eroverheen. Lijkt veel werk, maar met paar minuten ben je klaar ;-)

Remmen spuit ik af. En geef het wiel slinger en controleer of remmen aanlopen en of knarsend geluid maakt. Negen van de tien keer is afspoelen voldoende. En heel af en toe maak ik deze schoon met remreiniger, maar dit spuit ik niet op de remmen, maar op doek en maak de schijven daarmee schoon.

Op Youtube vind je veel filmpjes (als deze straks weer werkt) Bijvoorbeeld het kanaal van GMBN staat veel leerzame filmpjes....
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Koban schreef: ma 14 december 2020, 14:39 Is alles schoon dat wat olie op de ketting in laten trekken en doekje eroverheen.
Olie trekt vuil aan en dat wil je niet.



Voor wat betreft de compressor: alles droogblazen wat afgespoeld is, dus bijvoorbeeld ook remmen, pedalen
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Weinig tot geen last van. Olie op de schakels in laten treken ketting afnemen met doek en overtollige olie is weg..... Hoe ketting te smeren lopen er al enorm veel discussies. En ieder doet het op zijn/haar eigen manier.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je zaterdag gereden hebt en de tuinslang erop hebt gezet ben je wel wat laat met de verdere handelingen.
Kan zomaar dat je ketting al met het (oppervlakkige) roestproces begonnen is ;-)

Ik ga geen gedetailleerde poets-/onderhoud omschrijving neerpennen (die zijn er genoeg te vinden), maar hier wel wat zaken die je vooral niet moet doen:
- Nooit een hogedruk spuit gebruiken.
- Ook met de tuinslang: niet rechtstreeks op de lagers richten (naven, pedalen, trapas, balhoofd, vering draaipunten als je die hebt).
- Geen spuitbussen gebruiken met smeermiddelen, die nevel komt heel erg gemakkelijk op je remmen (schijven) en dat is funest voor de remwerking. Remblokjes die vet geworden zijn kun je weggooien. Ketting best smeren met een druppelflesje.
Remmen zijn sowieso erg gevoelig voor vettigheid van alle soorten en maten.
- WD40 is geen smeermiddel maar (vooral) een roestbeschermer. Leuk spul maar niet aan een fiets.
- Met een compressor (mocht je die hebben) ook oppassen bij de remmen, die lucht kan ook kleine oliedeeltjes bevatten.

Probeer je fiets goed te laten drogen en daarna meteen de delen die gesmeerd moeten worden aanpakken (ketting).
Een laatste tip die volgens mij niet iedereen volgt maar volgens mij wel goed is om te doen: hou je vering schoon. Dus na elke rit de binnenpoten even schoonvegen met een zachte doek en met een borsteltje daarna de afdichtringen even afborstelen zodat ook dat randje echt schoon is. Eens in de zoveel ritten een drupje olie erop (bv van die gele Kroon flesjes is prima), paar keer inveren en afvegen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

G.P. schreef: ma 14 december 2020, 16:02
Koban schreef: ma 14 december 2020, 14:39 Is alles schoon dat wat olie op de ketting in laten trekken en doekje eroverheen.
Olie trekt vuil aan en dat wil je niet.



Voor wat betreft de compressor: alles droogblazen wat afgespoeld is, dus bijvoorbeeld ook remmen, pedalen
Dat advies heeft wel wat kanttekeningen.

Olie trekt geen vuil aan, het blijft kleven.
Alternatief voor de ketting is wax, maar dat kruipt niet meer terug op zn plek als het opzij is geduwd door de krachten die op de ketting werken.
Olie transporteert vuil dat toch in de ketting is gekomen naar buiten, wax niet. Olie kan je onderweg bijsmeren, wax niet. Olie smeert ook door de modder heen.
Wax sluit dan weer beter af (zolang het op zn plek blijft) waardoor er minder vuil in je ketting komt.
Over het algemeen kan je stellen dat wax beter werkt in de zomer, olie beter in de winter.

Let op met perslucht.
Want of je nou water of lucht gebruikt, het laatste wat je wilt is (restjes) vuil in je lagers, je vork of in je ketting spuiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie