Wat zijn precies hoogtemeters?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Misschien een domme beginnersvraag, maar wat zijn precies 'hoogtemeters'? In eerste instantie dacht ik dat het de hoogte van de hoogste klim was, maar dat kan niet. Nu vermoed ik, dat het gaat om het totaal aantal meters dat je in een bepaald parkoers moet klimmen, dus de hoogte van alle 'heuveltjes' opgeteld. Klopt dit, of is het nog wat anders?
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Klopt het totale aantal aan positief afgelegde meters.

(als je een rondje rijdt zal het aantal gedaalde meters overig gelijk zijn :-))
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Mooi, had ik het toch goed begrepen. Bedankt.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

janvangastel schreef:Misschien een domme beginnersvraag, maar wat zijn precies 'hoogtemeters'?
Hoogtemeters zijn lekker :bier:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Maar daalmeters lekkerder... :winkie: Helemaal als je de hoogtemeters mag afleggen met een kabelbaan. :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk... Volgens mij worden in sommige gevallen de klimmeters opgeteld bij bij de daalmeters en is het totaal de hoogtemeters...?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Lars TB schreef:Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk... Volgens mij worden in sommige gevallen de klimmeters opgeteld bij bij de daalmeters en is het totaal de hoogtemeters...?
Dan kom je toch altijd op 0 uit ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

tiewrap schreef:
Lars TB schreef:Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk... Volgens mij worden in sommige gevallen de klimmeters opgeteld bij bij de daalmeters en is het totaal de hoogtemeters...?
Dan kom je toch altijd op 0 uit ?
Je komt op "0" uit als je een rondje fiets en de dalende meters er weer aftrekt. Dit in niet altijd zo als je van A naar B fietst.
De hoogtemeters die je stijgt en de meters die je daalt willen ze ook wel bij elkaar optellen. Hoogtemetesr hoeven niet altijd te stijgen.
Maar om te weten of iets een zware rit is geweest is het wel handig hoeveel klimmende meters je hebt gemaakt over welke afstand. Mocht het anders zijn, ik luister (lees).
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Hoogtemeters zijn de meters die je loodrecht omhoog gaat. Stel je klimt vanaf zee niveau (0 meter) naar de top van een berg op 2000 meter. Dan heb je dus 2000 hoogtemeters. Ongeacht het aantal kilometers dat je daarvoor heb moeten fietsen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

japie carbon schreef:Hoogtemeters zijn de meters die je loodrecht omhoog gaat. Stel je klimt vanaf zee niveau (0 meter) naar de top van een berg op 2000 meter. Dan heb je dus 2000 hoogtemeters. Ongeacht het aantal kilometers dat je daarvoor heb moeten fietsen.
Voor de hoogtemeters veranderd er niks, dat klopt. Maar als ik vanaf Maastricht tot aan Amsterdam 2000 hoogtemeters moet fietsen of ik moet vanaf Utrecht tot Amsterdam 2000 hoogtemeters fietsen. Dat maakt voor mij nogal een verschil. Zo bedoel ik het in mijn verhaal.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat maakt helemaal niets uit. 2000 de ene of de andere kant uit is net zo hoog/veel.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

japie carbon schreef:Dat maakt helemaal niets uit. 2000 de ene of de andere kant uit is net zo hoog/veel.
Ik had het in mijn verhaal over hoe zwaar een rit is. Niet over de hoogtemeters. Een rit van 4% stijging kan 2000 hoogtemeters hebben maar een rit van 18% kan ook 2000 hoogtemeters hebben. Dat scheelt nogal in kilometers.
Dus een "makkelijke rit" of een "zware rit".
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kortom hoogtemeters zeggen lang niet alles.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zwaarte rit wordt bepaald door aantal km's, aantal hm's en type onderrond/technische zwaarte parcours.
't Weer is daarop natuurlijk van invloed (modder, gladheid), en je getraindheid. En daarbij heb je het juiste materiaal nodig. Juiste fiets voor de desbetreffende discipline (geometrie, veerwg, banden etc).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Telling
Hoogtemeters worden altijd cumulatief geteld: het beklimmen een heuvel van 500 meter en weer afdalen wordt geteld als 500 hoogtemeters, hoewel men op dezelfde hoogte begint en eindigt. Een ander voorbeeld: men stijgt van 0 naar 200 meter hoogte (dit zijn 200 hoogtemeters), dan daalt men 50 meter af (0 hoogtemeters), dan stijgt men opnieuw van 150 naar 250 meter (100 hoogtemeters). Opgeteld geeft dat 300 hoogtemeters, soms afgekort als hm. Ook van een circuit, waar men per saldo niet klimt, kan zo een indicatie gegeven worden van de hoogteverschillen. Alleen een volkomen vlak circuit telt nul hoogtemeters.

Zwaarte
De zwaarte van een parcours wordt niet alleen bepaald door het aantal hoogtemeters maar ook door de afstand. Meer hoogtemeters op een kortere afstand betekent een zwaarder parcours. Ook de stijgingspercentages van de klimmen bepalen mee de zwaarte.

Bron: Wikipedia (soms is google wel net zo makkelijk :winkie: )
Plaats reactie