Welk merk is mijn mountain bike? Is het een goede fiets?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ThisIsDelicious
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017, 07:43

Hallo allemaal,

gisteren heb ik de mountainbike van een kennis gekregen. Na de hele dag in de bossen te hebben gecrosst ben ik enthousiast geworden om hier een hobby van te maken. Nu wil ik mij iets meer verdiepen in mijn fiets. Ik heb geen enkele kennis in dit gebied en weet niet of ik bij wijze van spreke een 'speelgoed' mtb heb, of dat hij van redelijke kwaliteit is. Als het een redelijk fietsje is ga ik investeren in onderhoudsbeurten. Ik dacht even het merk van de fiets te Googlen, maar dit blijkt niet zo gemakkelijk te zijn. De decals zeggen 'No fear', 'Matrix' en 'Kalloy'. Google kon mij niet echt helpen met deze zoektermen. No fear blijkt een apparel brand te zijn dat al jaren niet meer echt in business is.

Wie kan mij op weg helpen en iets vertellen over de fiets die ik heb gekregen?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ThisIsDelicious op zo 21 mei 2017, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Act
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 23 maart 2013, 16:21

Lijkt op een Rocky Mountain Cirrus, het is in ieder geval best retro.
Zitten de voorste remblokken op de band?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lijkt nogal geïnspireerd op dit klassieke model:

Afbeelding
(De fiets dan, hè? Niet die knapperd die erop zit.)

Ik zou er niet teveel van verwachten, maar met een goed frame kun je ver komen. Hangt er ook een beetje vanaf wat je doel is. Je kunt een hoop leren over fietstechniek door zo'n oudje op te knappen.
Vorsprung durch Pedantik.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Act schreef:Lijkt op een Rocky Mountain Cirrus,
Lijkt is inderdaad het juiste woord, tis er geen. Zal wel een Chinese kopie zijn
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Dat is een heel oud fietsje. Een verhoogde achterbrug, beter bekend als elevated chainstay was begin jaren negentig populair. Ik heb even gezocht, het is waarschijnlijk een Hawk: http://www.retrobike.co.uk/forum/viewto ... 1&t=270472" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dit type frame is door héél veel merken gemaakt.
Van Merlin en Yeti tot de bouwmarkt kwaliteit.
Het is dan ook bijna onmogelijk om te zeggen welk merk het is.
Herkenningspunten zijn de kabel houders, kabel route, dropouts, canti hanger.
De Hawk heeft bijvoorbeeld andere kabel begeleiding op de bovenbuis.
Op Marktplaats zie je ze ook vrij vaak voorbij komen van het merk Bennoti.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Wat het is geen idee, maar de remblokken voor lijken op de band te remmen... Die moeten echt op de velg remmen. Daarnaast zou ik ook niet teveel vertrouwen hebben in de kwaliteit van de voorvork. Daarmee bedoel ik vooral op de dempkwaliteit maar ook de sterkte als je meer gaat doen dan alleen maar rijden.
ThisIsDelicious
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017, 07:43

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal! De fiets heeft een lange tijd in een schuur gestaan en er moet aardig wat aan gebeuren. De voorste remmen moeten worden afgesteld: deze lopen een beetje aan en de vering werkt heel slecht.

Gezien het een oud en niets bijzonders fietsje lijkt te zijn zal ik er niet veel van verwachten en ga ik er niet veel geld in investeren, maar ga ik er wel lekker aan sleutelen.

"Zitten de voorste remblokken op de band?"
Ja, op de band inderdaad.

Ik woon bij Groesbeek in de buurt waar je lekker door de heuvels en bossen kunt rijden met hier en daar stijle en ruige afdalingen. Jullie reacties gezien zal ik daar voorzichtig en terughoudend mee zijn, zeker gezien de huidige staat van de fiets.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ehm, volgens mij is de voorrem opgebouwd uit 1 deel canti en 1 deel V brake :o Maar voor 90% zeker is dit een bouwmarkt mtb ergens uit de jaren '90. Een fiets die blijkbaar zo slecht is onderhouden (zoals de voorrem laat zien..) dat ik niet zomaar meer mee het bos in zou gaan. Wel de perfecte fiets om als enthousiaste beginner te leren sleutelen! Als je zelf hem onderhoud en naloopt, al dan niet met online assistentie hier, dan zou je er best een leuke startersfiets aan kunnen hebben.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sterker nog, de voorrem remt op de band.

Enige advies van mijn kant is deze fiets ook weer snel weggeven en zelf iets anders scoren. Veel slechter kun je het nauwelijks treffen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

ThisIsDelicious schreef:De voorste remmen moeten worden afgesteld: deze lopen een beetje aan en de vering werkt heel slecht.
Aangezien de remnokken ongeveer ter hoogte van de velg zitten gaat dat met dit wiel niet lukken. Lijkt wel of de vork voor een 29" is.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

deer_hunter schreef:
ThisIsDelicious schreef:De voorste remmen moeten worden afgesteld: deze lopen een beetje aan en de vering werkt heel slecht.
Aangezien de remnokken ongeveer ter hoogte van de velg zitten gaat dat met dit wiel niet lukken. Lijkt wel of de vork voor een 29" is.
Nou idd. Zag ik net nog niet eens op mijn telefoon. Maar op de computer zie je idd 2 verschillende remmen en een vermoedelijk 29er vork....

Nu is een zelfde soort vork voor een 26'' wel heel goedkoop of nagenoeg gratis te scoren. Maar pak dan in ieder geval een merk vork als RockShox of zo.
De remmen kosten je ook de kop niet.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef:Enige advies van mijn kant is deze fiets ook weer snel weggeven en zelf iets anders scoren. Veel slechter kun je het nauwelijks treffen!
... of een beetje sleutelen oefenen en dan de oud ijzer container in. Maar in ieder geval geen EUR in investeren om het rijdend en goed functionerend te krijgen want alvorens je dat bereikt moet je noet wel het nodige vervangen... (hybride vork vermoedelijk voor 622 velgen met 1x V-brake en 1x canti!?!)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
ThisIsDelicious
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017, 07:43

Leuk om jullie reacties zo te lezen! Denken jullie dat als ik de vork en voorste remmen vervang ik al een heel end ben? Ik heb even rondgekeken naar 26" vorken waar mud mate het over heeft en die kosten me inderdaad geen rib uit m'n lijf. Naast de remmen en de vering vind ik hem eigenlijk goed genoeg rijden voor een beginner als ikzelf.

edit: ik denk dat ik maar rond ga kijken voor een modernere tweedehands, inderdaad.
Laatst gewijzigd door ThisIsDelicious op zo 7 mei 2017, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou er ook geen € meer aan spenderen maar het geld in een leuke 2e hands 26er steken die veel moderner is en waar je nog wat jaartjes mee door kunt.
Plaats reactie