Hallo ik ben nieuw

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Tulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 21:19

Heb me hier aangemeld omdat ik net een tweedehandse fiets heb gekocht.
Mijn vorige fiets was na 4 jaar zonder onderhoud echt versleten.Was laatst
wel begonnen met wat opknappen maar dan gaat er weer iets nieuws stuk.
Heb geen budget dus heb de keuze gemaakt een andere opknapfiets te kopen.
Dat is een mountainbike geworden omdat het wat steviger is.Vandaar dat ik
op dit forum terecht ben gekomen.Heb wat vragen over hoe dingen aan te
pakken.

De fiets gaat 3 keer zo snel als mijn oude fiets.Heb wat olie over de ketting
gegooid en de banden goed opgepompt.Het fietst echt geweldig.Met mijn oude
fiets kan ik denk ik niet harder als 10 kmh maar met deze ga ik zeker wel 30
met dezelfde inspanning.Dat is meteen mijn eerste vraag.Hoe kan dat verschil
zo groot zijn?Een fiets is toch een fiets?De banden van deze fiets zijn zelfs breder.
Hoe kan je zoveel harder gaan?

Wil deze fiets in top staat gaan maken.Dat is mijn volgende vraag.Hoe pak je zo
iets aan.De volgende dingen zijn in eerste instantie mis.Zit een scheur in het zadel.
Is een reepje van de bekleding weg maar lijkt me wel een heel goed zadel.Het
achterwiel zit een slag in en de spaken zijn roestig.Kan je die roest er afhalen en
zelf het slag er uithalen?Zag wel wat op Youtube over een slag er uithalen maar
nieuwe spaken gaat me wat te ver.Heb die apparatuur ook niet.Als ik een ander
wiel zou kopen past het dan met de tandwielen en ketting?Waar moet ik dan op
letten?Is het dan net zo goed of kan het een achteruitgang zijn?Wat zou ik kwijt
zijn dat wiel door een fietsenmaker op te laten knappen?

Verder zijn alle schroeven roestig.Kan ik ergens een pakket met alle schroeven
bestellen voor die fiets of kan ik dat gewoon bij de ijzerwinkel halen?Ik vraag
dat omdat ik niet weet of de schroefdraad hetzelfde is en sommige een specifieke
vorm hebben.Ook is er wat lak schade aan kleinere onderdelen maar dat los ik
wel op.

Mijn doel is om deze fiets in topstaat te brengen zoals hij hoort te zijn.En ook
onderhoud plegen in tegenstelling tot mijn oude fiets.Dat onderhoud hoe te doen
zal ik wel vinden op dit forum of het internet.Tips zijn altijd welkom natuurlijk.

Groetjes Leon.
Tulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 21:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn foto's van de fiets.Moest even een manier zoeken om het hier te plaatsen.
Tulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 21:19

De advertentie staat nog op Marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1" onclick="window.open(this.href);return false; is het zadel te zien.Vind de vierde foto bedenkelijk maar heb wel vertrouwen.Hoe kan ik het beste nagaan of dit niet gestolen is?Denk dat niet hoor maar wil niet voor verassingen komen staan.
Laatst gewijzigd door Tulip op do 18 mei 2017, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is geen echte mountainbike, maar een hybride, een combi van een sportfiets en een mountainbike. Zeker met deze banden rolt dat op de weg enorm licht. En ja, dat kan een groot verschil maken. Maar een verroeste ketting zorgt ook dat een fiets zwaar loopt. En als de naven slecht zijn op een goedkope fiets kan dat ook voor veel weerstand zorgen. En eventueel kan zelfs de rem aangelopen hebben.

Boutjes voor een fiets zijn redelijk specifiek. Die haal je niet bij de ijzerwarenhandel. En een fietsenmaker rekent er zoveel voor dat je beter een nieuwe fiets kunt kopen.

Die verroeste spaken kun je wat opschuren en spuiten met zwarte verf. De slag uit het wiel halen gaat tricky worden met de goedkope rommel die het is. Kans is groot dat alles vast zit. Een fietsenmaker zal er niet snel aan willen beginnen. Nieuwe wielen... Slecht te zien wat hier voor tandwielen op zitten, maar er moet iets te krijgen zijn waarop alles is over te zetten.


Maar...

Mocht je van plan zijn hier echt mee te gaan mountainbiken, dan maak je het jezelf niet makkelijk. Je kunt natuurlijk wel een beetje het terrein in. Maar deze banden zijn nauwelijks geschikt, bredere banden passen waarschijnlijk niet. Deze schakelonderdelen functioneren zelfs in nieuwstaat matig.

Niet heel veel moeite in steken in dat geval. Oppoetsen, schoon houden en wat smeren. Als je wilt kun je zelf wat gaan los halen en na het oppoetsen weer terug zetten om zo te leren hoe de boel in elkaar zit voor een eventueel volgend, hoogwaardiger project!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik zal als ik jou was eerst alles even goed schoonmaken en vetten. Mbt het achterwiel. Eerst je velg inspecteren of daar geen buts of vouw inzit. Anders is spakenspannen zonde van de inspanning. Mocht dat niet het geval zijn voel aan de spaken en kijk of ze allemaal een beetje dezelfde spanning hebben. Mocht dat niet het geval zijn valt daar winst te halen.

Ik weet niet hoe groot de slag in het wiel is. Maar als je terug hoogte van de slag de spaken iets naar elkaar toeknijpt zie je vanzelf wat de velg doet. Als hij de goed kant op beweegt dan zou je die spaken iets kunnen opspannen. Doe niet gelijk teveel splanning opvoeren. Je kunt meerdere spaken aan die kant op spanning brengen. Maar steeds maar een beetje en kijken wat het effect is. Simpel even een tiewrap aan het frame maken ter hoogte van de velg en deze naast de velg afkniepen op de goede lengte en dan kun je makkelijk zien hoeveel de velg om moet komen om weer recht te worden.

Maar Let ook op wat Lars vermeld ten aanzien van de wielen...
Als het allemaal vast zit gaat het knappen enzo....
Tulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 21:19

Hoi Lars,

Bedankt voor je reactie.Dat zal het geval geweest zijn met mijn oude fiets.Deze loopt echter
perfect.De ketting was verroest maar met wat olie loopt het perfect.Om wat te overdrijven voel
ik me net Max Verstappen.Een beetje meer kracht en je schiet vooruit.Of dit nu een goedkope
fiets is of niet.Dit is wat ik zoek.Wil het in top staat brengen omdat ik hier tevreden mee ben.
En onderhoud blijven plegen wat ik mezelf moet opleggen.Wil er niet echt de bossen mee in.
Lijkt me wel leuk maar vooralsnog gewoon eerst een goede fiets.Ik weeg 110kg en vind dit
goed geschikt voor mijn gewicht tegenover mijn oude fiets.
Tulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 21:19

Hoi Mud Mate,Bedankt.Had dat trucje met die tie wrap ook al gevonden op Youtube.Denk dat dat wel gaat lukken.Het is best een redelijk slag maar je voelt er niks van.Wil dat wel meteen maken.Ik vraag me af of ik met een nieuw wiel niet achteruit zou gaan?Het verschil met mijn oude fiets is zo groot dat ik iets goeds niet zomaar weg wil gooien.Heb ook niet de indruk dat de versnellingen van de goedkoopste plank zijn.Schakelt achter helemaal goed en heel precies.Voor heb ik geen beweging.
Tulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 21:19

Leer heel snel heel veel :-) Mijn motivatie is om zonder budget te kunnen blijven fietsen.
Mijn overweging was mijn oude fiets verder op te knappen of voor iets anders te gaan.
Heb het laatste gedaan en heb dit goedkoop kunnen kopen.Ben heel enthousiast over de
vooruitgang die er nu is tegenover mijn oude fiets.
Tulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 21:19

@Mud Mate.Ga dat morgen eens proberen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Slag eruit halen:
Kijkend naar de spaken zou het kunnen dat de spaken vastgeroest zitten in de nippels, of de nippels in de velg. Opletten met aandraaien dus, met name dat de spaak niet meedraait (tordeert). Spaak goed vasthouden met een griptang.
Minimaal vier spaken bij de slag spannen (aan de kant waar de velg heen moet). Als de spannig te hoog wordt, de spanning van de spaken aan de andere kant terugbrengen.

Succes!

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie