Vraag over vering

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
JohanHu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 08:08

Ik heb sinds kort een Trek pro caliber met voorvering de ik "aan en uit" kan zetten. Wanneer moet ie aan en wanneer uit volgens jullie? Ik merk dat het makkelijker stuurt op een bochtige single track als ie uit staat, klopt mijn gevoel?
Laatst gewijzigd door JohanHu op zo 26 augustus 2018, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Aan: altijd
Uit: --
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ja....dat is nu goede vraag wanneer de vering aan of uit... :-D het zou kunnen kloppen dat je in je sag iets directer stuurt, dus voorvork geen vering.....maar ik zou met stevig klimmen de voorvork vering uitzetten, dat je dan niet al te veel energie verlies hebt, en dan rechtuit kun je zelf het beste beoordelen en natuurlijk naar beneden altijd aan......hobbels en bobbels die op meer snelheid worden opgevangen is altijd wel een prettige bijkomstigheid :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Die uit is een leuke optie als je op asfalt rijdt...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als ie gelocked beter stuurt in het terrein is ie niet goed afsteld, ik neem aan dat het een lucht vork is, dus snel je sag checken (ipv oppompen tot de PSI waarde in 1 of ander tabelletje), en vervolgens je demping instellen (voor sneller of langzamer in/uitveren). stukje voorkeur, maar je wiel moet wel goed het terrein kunnen volgen, als ie te snel staat stuiter je teveel, als ie te langzaam staat, dan kan je niet volledig gebruik maken van je veerweg
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

De fiets wordt vanaf een Rekon(2018) of Judy(2019) geleverd dus sowieso een luchtvork.
Dus wordt idd even met een pompje op pad en proberen.
Als het een Rockshox vork is staat er een tabel op een van de veerpoten met goede uitgangsposities.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu gaat er erg weinig energie verloren bij het deinen. Heel erg weinig. Wen er aan dat de voorkant iets beweegt en je hoeft nooit meer aan die lockout te denken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JohanHu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 08:08

Lars TB schreef:Nu gaat er erg weinig energie verloren bij het deinen. Heel erg weinig. Wen er aan dat de voorkant iets beweegt en je hoeft nooit meer aan die lockout te denken!
Maar wat is de gedachte er achter?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

JohanHu schreef:
Lars TB schreef:Nu gaat er erg weinig energie verloren bij het deinen. Heel erg weinig. Wen er aan dat de voorkant iets beweegt en je hoeft nooit meer aan die lockout te denken!
Maar wat is de gedachte er achter?
Ja...leg eens uit.... :-D :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat je harder kunt sprinten bij de start en op dat vlakke stukje net voor de finish van een XC world cup race.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

JohanHu schreef: Maar wat is de gedachte er achter?
Dat je ondanks je 1x drivetrain tóch ook op de linkerkant van je stuur een leuk hendeltje hebt!
Everybody bought a new bike!
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Uit: Asphalt, wegen met weinig rommel op, bergop
Aan: de rest ;)
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Ik zou inderdaad de sag goed, eventueel met hulp, zetten. De tabel geeft voor mij met 72 kg een te hoge psi aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JohanHu schreef:
Lars TB schreef:Nu gaat er erg weinig energie verloren bij het deinen. Heel erg weinig. Wen er aan dat de voorkant iets beweegt en je hoeft nooit meer aan die lockout te denken!
Maar wat is de gedachte er achter?
Het gevoel vindt niet iedereen even lekker. Als je van een racefiets komt bijvoorbeeld. En dan ga je al snel denken dat het onnodig deinen heel veel energie kost.

En het voelt ook inderdaad anders. En voor die mensen die dat gevoel niet willen is er een lockout.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

3. Haal hoger rendement uit de onderdelen
Door wrijving in draaiende onderdelen zoals ketting en kogellagers, gaat energie tussen de trappers en band verloren. Dat verlies is bij een goed gesmeerde fiets met derailleurversnelling erg laag, ongeveer vijf procent. Bij een fiets met versnellingsnaaf is het verlies hoger. Maar hoeveel? En zit er een groot verschil tussen de naven onderling? Dat is nooit goed gemeten. Daar komt echter verandering in, de Fietsersbond ontwikkelt een instrument om het rendement van aandrijvingen te kunnen meten.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie