Vraag over vering

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

JohanHu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 08:08

zo 26 augustus 2018, 13:16

Ik heb sinds kort een Trek pro caliber met voorvering de ik "aan en uit" kan zetten. Wanneer moet ie aan en wanneer uit volgens jullie? Ik merk dat het makkelijker stuurt op een bochtige single track als ie uit staat, klopt mijn gevoel?
Laatst gewijzigd door JohanHu op zo 26 augustus 2018, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4937
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Locatie: Plopsaland

zo 26 augustus 2018, 13:24

Aan: altijd
Uit: --
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Stokpaardjes A. B. C. D. | La Thuile |
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

zo 26 augustus 2018, 16:45

Ja....dat is nu goede vraag wanneer de vering aan of uit... :-D het zou kunnen kloppen dat je in je sag iets directer stuurt, dus voorvork geen vering.....maar ik zou met stevig klimmen de voorvork vering uitzetten, dat je dan niet al te veel energie verlies hebt, en dan rechtuit kun je zelf het beste beoordelen en natuurlijk naar beneden altijd aan......hobbels en bobbels die op meer snelheid worden opgevangen is altijd wel een prettige bijkomstigheid :-D :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7468
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Locatie: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Contacteer:

zo 26 augustus 2018, 20:32

Die uit is een leuke optie als je op asfalt rijdt...
Gebruikersavatar
Prulleman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 468
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Locatie: Cannondale F-SI Alloy 1 2017

ma 27 augustus 2018, 14:53

Als ie gelocked beter stuurt in het terrein is ie niet goed afsteld, ik neem aan dat het een lucht vork is, dus snel je sag checken (ipv oppompen tot de PSI waarde in 1 of ander tabelletje), en vervolgens je demping instellen (voor sneller of langzamer in/uitveren). stukje voorkeur, maar je wiel moet wel goed het terrein kunnen volgen, als ie te snel staat stuiter je teveel, als ie te langzaam staat, dan kan je niet volledig gebruik maken van je veerweg
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

ma 27 augustus 2018, 15:44

De fiets wordt vanaf een Rekon(2018) of Judy(2019) geleverd dus sowieso een luchtvork.
Dus wordt idd even met een pompje op pad en proberen.
Als het een Rockshox vork is staat er een tabel op een van de veerpoten met goede uitgangsposities.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7513
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

di 28 augustus 2018, 20:41

Nu gaat er erg weinig energie verloren bij het deinen. Heel erg weinig. Wen er aan dat de voorkant iets beweegt en je hoeft nooit meer aan die lockout te denken!
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JohanHu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 08:08

di 28 augustus 2018, 21:20

Lars TB schreef:Nu gaat er erg weinig energie verloren bij het deinen. Heel erg weinig. Wen er aan dat de voorkant iets beweegt en je hoeft nooit meer aan die lockout te denken!
Maar wat is de gedachte er achter?
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

di 28 augustus 2018, 21:44

JohanHu schreef:
Lars TB schreef:Nu gaat er erg weinig energie verloren bij het deinen. Heel erg weinig. Wen er aan dat de voorkant iets beweegt en je hoeft nooit meer aan die lockout te denken!
Maar wat is de gedachte er achter?
Ja...leg eens uit.... :-D :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Oli4k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Locatie: Axevo FX27 | Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

di 28 augustus 2018, 21:49

Dat je harder kunt sprinten bij de start en op dat vlakke stukje net voor de finish van een XC world cup race.
Hier stukje onderschrift naar de mensen toe lorem ipsum dolor sit amet.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2713
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Locatie: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

di 28 augustus 2018, 22:20

JohanHu schreef: Maar wat is de gedachte er achter?
Dat je ondanks je 1x drivetrain tóch ook op de linkerkant van je stuur een leuk hendeltje hebt!
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Crusty1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

wo 29 augustus 2018, 09:07

Uit: Asphalt, wegen met weinig rommel op, bergop
Aan: de rest ;)
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Locatie: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

wo 29 augustus 2018, 14:32

Ik zou inderdaad de sag goed, eventueel met hulp, zetten. De tabel geeft voor mij met 72 kg een te hoge psi aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7513
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 29 augustus 2018, 21:00

JohanHu schreef:
Lars TB schreef:Nu gaat er erg weinig energie verloren bij het deinen. Heel erg weinig. Wen er aan dat de voorkant iets beweegt en je hoeft nooit meer aan die lockout te denken!
Maar wat is de gedachte er achter?
Het gevoel vindt niet iedereen even lekker. Als je van een racefiets komt bijvoorbeeld. En dan ga je al snel denken dat het onnodig deinen heel veel energie kost.

En het voelt ook inderdaad anders. En voor die mensen die dat gevoel niet willen is er een lockout.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

do 30 augustus 2018, 18:12

3. Haal hoger rendement uit de onderdelen
Door wrijving in draaiende onderdelen zoals ketting en kogellagers, gaat energie tussen de trappers en band verloren. Dat verlies is bij een goed gesmeerde fiets met derailleurversnelling erg laag, ongeveer vijf procent. Bij een fiets met versnellingsnaaf is het verlies hoger. Maar hoeveel? En zit er een groot verschil tussen de naven onderling? Dat is nooit goed gemeten. Daar komt echter verandering in, de Fietsersbond ontwikkelt een instrument om het rendement van aandrijvingen te kunnen meten.
Plaats reactie