Wat heb jij in je bidon?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

Plaats reactie
Flow&Co
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Locatie: Canyon Neuron 9.9

wo 17 januari 2018, 13:16

Wiel-Maat schreef:...
Verder heb ik altijd water in mijn camelbak als basis, de bovenstaande drank ga ik pas drinken na 1,5 uur rijden. Dat is ook het advies, eerder heb je zoiets nog niet nodig.
Voor de aanvulling van alle bovengenoemde voedingsstoffen misschien niet, toch heb ik liever iets met een smaakje op de korte ritjes.

Ik heb een paar keer alleen water meegenomen op de ritjes van 1 uur (waarvan 20 min in het rood op het lokale rondje). Daar reageerde mijn lichaam niet zo lekker op.
Krijg dan echt een klotsgevoel in mijn buik en ik blijf dorst houden. Dus dan heb ik limonade met een snufje zout mee in mijn bidon.

Tijdens lange ritten neem ik wel water mee in de camelbak, naast een bidon met sportdrank. Dan is de inspanning vaak ook langer en minder intensief.
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar dit werkt voor mij goed. Ik ga nog wel een keer die appelsap mix proberen, ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Herrick
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Locatie: Cube Reaction Pro (2018)

wo 17 januari 2018, 13:33

Voor korte ritten (tot 2 uur) heb ik meestal alleen water. Voor langere ritten heb ik 1 bidon met sportdrank (van Action) en 1 bidon met water. In het verleden heb ik ook wel jus d'orange aangelengd met water er een snufje zout gedaan (verhouding 1:20 of zo, in elk geval erg weinig jus d'orange). Dat bevalt mij ook goed. Ik ga die appelsap mix binnenkort ook eens proberen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

wo 17 januari 2018, 13:59

Flow&Co schreef:
Wiel-Maat schreef:...
Verder heb ik altijd water in mijn camelbak als basis, de bovenstaande drank ga ik pas drinken na 1,5 uur rijden. Dat is ook het advies, eerder heb je zoiets nog niet nodig.
Voor de aanvulling van alle bovengenoemde voedingsstoffen misschien niet, toch heb ik liever iets met een smaakje op de korte ritjes.

Ik heb een paar keer alleen water meegenomen op de ritjes van 1 uur (waarvan 20 min in het rood op het lokale rondje). Daar reageerde mijn lichaam niet zo lekker op.
Krijg dan echt een klotsgevoel in mijn buik en ik blijf dorst houden. Dus dan heb ik limonade met een snufje zout mee in mijn bidon.

Tijdens lange ritten neem ik wel water mee in de camelbak, naast een bidon met sportdrank. Dan is de inspanning vaak ook langer en minder intensief.
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar dit werkt voor mij goed. Ik ga nog wel een keer die appelsap mix proberen, ben erg benieuwd.
Ja het is per persoon ook wel wat verschillend hoe iets werkt natuurlijk, dat is een kwestie van trial and error.

Maar bij water drinken geldt iig wel dat het beter is om maar kleine hoeveelheden ineens te drinken ipv een grote teug...dan gaat het minder snel klotsen in de maag, wat jij hier beschrijft. Datzelfde principe gaat dan op zich ook op voor een andere vloeistof, er is niet een zodanig verschil in viscositeit dat limo met zout minder zou gaan klotsen... OK als je het aanmaakt als 3 delen limo en 1 deel water, dan wordt het mss een ander verhaal. :D

Maar die appelsapmix is echt aan te raden (ook met jus d'o maar dat vind ik iets zuurder op de maag).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4821
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Locatie: Wagon Wheels

za 20 januari 2018, 17:23

Elk kwartier drinken is beter dan vaker kleinere slokken.

Voor marathons heb ik wel powerbar energie drank gebruikt maar verder gebruik ik altijd 50/50 water/appelsap of druivensap met zout. Kruidvat energie drank vond ik een aanfluiting.
Flow&Co
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Locatie: Canyon Neuron 9.9

ma 29 januari 2018, 15:50

Gisteren de appelsap/water mix 50/50 geprobeerd.
Ik vond het super! Eigenlijk net ff te lekker, ik bleef ervan drinken. Dus volgende keer iets meer water. Deze hou ik erin!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

ma 29 januari 2018, 17:03

Jurriaan schreef:Elk kwartier drinken is beter dan vaker kleinere slokken.
Tja. Als je de literatuur er op naslaat zijn er verschillende geluiden; in de hardloopwereld wordt het drinken van kleine volumes ineens toch als beter beschouwd. Maar in andere artikelen haalt men aan dat er voor verschillende sporten andere benaderingen kunnen zijn.

Ik voel me zelf het prettigst met kleine volumes ineens ipv grotere hoeveelheden ineens na bv dat kwartier dat jij noemt, ik hou niet van dat geklots in mijn maag dat ik bij grotere volumes ineens drinken ervaar. Maar het zal ook per persoon verschillen. En wat MTB betreft: de rit die je doet maakt wellicht ook nog uit; een vlakke bosrit of flowy trail met veel jumps etc.
Flow&Co schreef:Gisteren de appelsap/water mix 50/50 geprobeerd.
Ik vond het super! Eigenlijk net ff te lekker, ik bleef ervan drinken. Dus volgende keer iets meer water. Deze hou ik erin!
OK mooi...wel dat zout erbij gedaan neem ik aan? Het is een prima alternatief voor een sportdrank uit de winkel. :-q
sama
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Locatie: Komt uit Zuid Afrika

di 30 januari 2018, 20:22

Wat ook heerlijk is in je bidon, is zeer jonge yoghurt of een magere kwark, uiteraard moet het wel hygiënisch bereid en verwerkt zijn, bijvoorbeeld met een roestvrijstalen kwarkpomp.
REM TUTANTUR
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

do 1 februari 2018, 11:20

sama schreef:Wat ook heerlijk is in je bidon, is zeer jonge yoghurt of een magere kwark, uiteraard moet het wel hygiënisch bereid en verwerkt zijn, bijvoorbeeld met een roestvrijstalen kwarkpomp.
...en dat krijg jij door die drinktuit heen? Lijkt mij een wat dikke massa om in je bidon te doen en op een normale manier te drinken. Ik heb er iig een beetje een Mac shake gevoel bij, die krijg je ook amper door dat rietje heen (om over die smaak nog maar te zwijgen trouwens :-{ ) .

Bovendien is dat ook eigenlijk niet wat je wil, die eiwitten uit yoghurt cq kwark tijdens het sporten. Die nuttig je in principe erna, met het oog op herstel...tijdens de rit hebben ze niet echt een constructieve functie iig.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9511
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

do 1 februari 2018, 12:01

Moet het altijd een aantoonbaar prestatieverbeterende werking hebben dan?
Ik drink op de fiets gewoon wat ik lekker vind cq waar ik me goed bij voel.

Imo is het wat overdreven om als hobbyist die twee keer per week op de fiets zit te gaan tellen wat je aan koolhydraten, eiwitten etc. inneemt tijdens het fietsen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en binnen die grenzen doen waar je je goed bij voelt.
Als je serieus met wedstrijden bezig bent is het natuurlijk een ander verhaal, dan ga je zoveel mogelijk factoren optimaliseren (maar dan zit je ook wel wat meer als twee keer per week op de fiets mag ik aannemen).

Los daarvan zie ik mezelf ook geen yoghurt-achtige substanties in mijn Camelbak gooien.
Slurp daar maar eens een litertje van door die slang heen :D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

do 1 februari 2018, 14:59

kermit schreef:Moet het altijd een aantoonbaar prestatieverbeterende werking hebben dan?
Ik drink op de fiets gewoon wat ik lekker vind cq waar ik me goed bij voel.

Imo is het wat overdreven om als hobbyist die twee keer per week op de fiets zit te gaan tellen wat je aan koolhydraten, eiwitten etc. inneemt tijdens het fietsen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en binnen die grenzen doen waar je je goed bij voelt.
Als je serieus met wedstrijden bezig bent is het natuurlijk een ander verhaal, dan ga je zoveel mogelijk factoren optimaliseren (maar dan zit je ook wel wat meer als twee keer per week op de fiets mag ik aannemen).

Los daarvan zie ik mezelf ook geen yoghurt-achtige substanties in mijn Camelbak gooien.
Slurp daar maar eens een litertje van door die slang heen :D
Dat laatste dus idd... volgens mij had Sama het dan over een bidon, maar dan heb je hetzelfde.

Verder: tja prestatieverbeterend, het is meer dat het iig niet echt iets toevoegt omdat je lichaam er gewoon niet zoveel mee kan, waardoor het toch wel prestatieverminderend zou kunnen zijn omdat je lichaam het toch moet verwerken. En of je er serieus mee bezig bent qua voedingswaarde... dat is op zich aan iedereen om voor zichzelf uit te maken, maar ik ben er zelf iig wel bewust mee bezig en vanuit dit oogpunt deel ik dat dan ook. Of iemand daar verder wat mee doet, dat is aan hem/haar.

Bovendien weerhoudt het aantal van er 'slechts' 2 keer per week mee bezig zijn mij niet om er dan toch qua voeding zo optimaal mogelijk mee om te gaan; ik vind het ook een soort van sport om dat dan goed uit te balanceren. Zoals ik dat ook doe bij de 3 x per week fitness, waarbij je het dan met MTB erbij (met name in de zomer) dus in totaal hebt over 5 sportmomenten per week en dan gaat voeding toch best een belangrijke factor worden.
sama
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Locatie: Komt uit Zuid Afrika

do 1 februari 2018, 18:37

Tuurlijk blubber ik geen zuivelachtige substantiëen in mijn camelbak, ik was alleen benieuwd hoe hier op gereageerd zou worden.

Ik drink overigens vaak iso drankjes tijdens mijn ritten. Lekker smaakje, ook als het uit de camelbak komt, en volgens mij helpt het ook wel iets.
REM TUTANTUR
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

do 1 februari 2018, 19:51

sama schreef:Tuurlijk blubber ik geen zuivelachtige substantiëen in mijn camelbak, ik was alleen benieuwd hoe hier op gereageerd zou worden.

Ik drink overigens vaak iso drankjes tijdens mijn ritten. Lekker smaakje, ook als het uit de camelbak komt, en volgens mij helpt het ook wel iets.
:lol: :lol: :lol: nou daar had je me dus ff tuk hoor! Ja weet jij veel, mensen hebben soms bijzonder bidongedrag... ;)

Wat de camelbak betreft, daar gooi ik echt alleen water in*. Andere (lees suikerhoudende) vloeistof krijg je er toch wat lastiger uit met schoonmaken vind ik.

*In de winter doe ik er dan wel n flinke scheut whisky bij om warm te blijven... :tong
sama
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Locatie: Komt uit Zuid Afrika

vr 2 februari 2018, 00:21

Whisky? Dat zou ik nooit doen, erg slecht als je goed wil trainen. Bovendien vreet de alcohol in de slang van de camelbak. Moet je niet willen. :D
REM TUTANTUR
sama
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Locatie: Komt uit Zuid Afrika

vr 2 februari 2018, 00:25

Ik dacht trouwens ze snappen wel dat ik loop te geinen, zoals ik het geformuleerd had met die rvs kwarkpomp en zeer jonge joghurt.

Vind je het water uit de camelbak niet vies dan? Als het lauw word word het nog erger. En toch reinig ik hem altijd met speciale borsteltjes en al. Met die smaakdrankjes merk je dat niet zo.
REM TUTANTUR
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

vr 2 februari 2018, 01:16

sama schreef:Ik dacht trouwens ze snappen wel dat ik loop te geinen, zoals ik het geformuleerd had met die rvs kwarkpomp en zeer jonge joghurt.

Vind je het water uit de camelbak niet vies dan? Als het lauw word word het nog erger. En toch reinig ik hem altijd met speciale borsteltjes en al. Met die smaakdrankjes merk je dat niet zo.
Ja ik vond t al n wat vreemde beschrijving idd. Maar ik gaf t nog t voordeel vd twijfel. :D

Tja en dat water uit de camelbak... heeft wel n lichte bijsmaak idd maar als ik bike merk ik dat niet echt meer, dan ligt m’n focus bij t fietsen en is t gewoon vocht wat ik aanvul; de smaak vind ik dan wat minder van belang.
Plaats reactie