Advies Full supension Mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Selecteer eens een ander land dan NL, Giant heeft het modelgamma hier flink beperkt of biedt bepaalde modellen officieel helemaal niet aan.

2) Als je over vlakke bospaden wilt fietsen kun je gewoon een cyclocrosser pakken, iedere enigszins fatsoenlijke MTB kan aanzienlijk meer dan over vlakke bospaden fietsen. Nu begint het met enduro (niet diect hetgeen wat je wilt om in NL rondjes te fietsen) en gaat het via een Trance naar Anthems wat XC fullies zijn.
Het handigeste lijkt me toch te kijken of er ergens een testdag is zodat je verschillende types kan testen om een beeld te krijgen naar wat voor type fiets je nu echt op zoek bent...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Omgeving Nijmegen ligt niet al te ver van Huissen af. Je kan wellicht bij Basta Bikeshop eens langs gaan of zij een leuke fiets voor je hebben.

Aangezien je zegt dat je handig bent, is misschien een Internetaanbieder zoals Canyon ook een mogelijk.
Je zou eens kunnen kijken naar de Spectral serie of deze je aanspreekt.
Testen wordt wat lastiger, dan zou je naar Koblenz moeten gaan. Ze hebben wel een servicepunt in Eindhoven maar daar kun je geen fietsen testen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou oppassen met een Enduro die je in Nl nergens echt goed kunt benutten. Wel in het buitenland misschien of in een bikepark, maar ook daar hoort reistijd bij, minimaal Filthy Trails Maasmechelen... Grootste deel van de tijd zul je rond Nijmegen eo rijden?
Daar bestaan geschiktere fully's voor.

Het klinkt alsof je niet op zoek bent naar een 100-120mm race/marathonfully, maar een 120-130-140mm trailfully zou best heel goed bij je kunnen passen. Daarmee leer je eerst de basics, bouw je een goede conditie op en heb je zeker als beginner heel veel fun, zeker in Nl, maar ook erbuiten.

Een dikke Enduro doet dingen die je nog helemaal niet kunt als beginner in terrein waar je zo snel ook niet komen zult...

Proefrijden en eens wat uittesten hier en daar is een prima plan!
Zeer veel waar voor het geld: behalve Canyon Neuron en Spectral ook eens bij Radon Skeen Trail en Slide kijken, bij de YT Yeffsy, Cube heeft ook mooie 120 tot 140mm fully's, allemaal zeer sterk qua prijs-kwaliteit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

voornamelijk Nederland? Lekker een XC fully kopen en die enkele keer dat je naar een bikepark gaat lekker een fiets gaan huren... met enduro fietsen trap je je helemaal de lam lazerus hier in NL.. heb je enorme power legs en een ijzeren conditie kan je het prima doen.. maar zoniet.. afblijven van die dingen :lol:

die markplaats bak: 150mm zou ik persoonlijk niet nemen.. te zwaar voor NL, te licht voor de de wat ruigere tracks in het buitenland.. maar.. das mijn persoonlijke mening.. er zijn er hier ook genoeg die de downhill track in Winterbergen doen op een XC fully :D tis maar net hoe hard/lomp je er overheen beukt denk :-q

houd er ook rekening mee dat als je wat speelser wilt rijden je een fiets MOET hebben die gemaakt is voor de ondergrond waar je op rijdt... met een enduro fiets hier in het bos heb je minder lol dan een goede hardtail.. daarmee kan je beter springen en gek doen dan met een zware geveerde fiets..

ikzelf heb hier voor NL een XC Fully en daar heb ik echt meer dan genoeg aan.. springen, drops.. ben nog niets in NL tegenkomen wat niet kon op dat ding.. 8)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Oi... de marktplaatsbak is alweer weg..

Maar voor de NL bospaadjes zou ik de adviezen van Aurelius en Kingjoop ter harte nemen.
Heb zelf een Spectral en dat is voor de NL paden wat overkill, maar in het buitenland vermaak ik me er prima mee op de groene, blauwe, rode en heel soms zwarte routes (zelfde soort systeem als bij ski-moeilijkheidsgraad)
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

jawi91 schreef:Bedankt voor jullie berichten ! Het valt echt niet mee om de knoop door te hakken op iets.. Ik Ga het liefst voor de maximale veerweg zodat ik zo gek mogelijk kan doen en toch goed uit de voeten kom in nl :)
Dus zoiets als jou Trek Fuel EX8 zou perfect zijn voor NL ? ik kwam deze fiets ook tegen is dit iets?

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... nberichten" onclick="window.open(this.href);return false;
maximale veerweg is leuk als je 40km/uur en harder gaat.. daaronder werkt het alleen maar tegen.. en de keren die je 40km/u plus rijdt hier in het bos over technische trails zijn ver te zoeken :lol: ik heb een 160mm fiets in de schuur staan waarmee je in bikeparks echt mega fun hebt.. hier in het bos kan ik alleen maar janken als ik er op fiets.. alle leuke trails zijn ineens veranderd in paadjes die mijn benen zielig maken.. op mijn XC fully daarin tegen kan je wel weer makkelijk snelheid maken en heb je weer plezier op die trails..

denk maar eens goed na over wat voor soort rijder je bent, of wilt worden.. meestal ben je er dan snel achter welke fiets je moet aanschaffen :-q

de trek fuel ex8 heb ik in een grijs verleden een keer meegenomen naar bikepark Winterberg:



ps! Kijk je wel even goed naar de maten van de fietsen 8)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

voor 2000 kan je heel mooi fietsje scoren.. :-q dikke high end 2de hands of een instap nieuwe (ik zou gaan voor het eerste) 8)

in de 150mm zou ik ook de GT Force meenemen in je lijstje :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

+1 voor het advies van Aurelius. Op dat soort fietsen kun je behoorlijk gek doen en daarnaast ben jij zelf voorlopig nog de beperkende factor en niet de fiets.
Je hebt een beetje een lastige lengte, want volgens mij zit je tussen een L en een XL in. Dus goed naar de maten kijken en proefrijden.

Klik hier ter inspiratie wat je met een 120/140mm fully kunt doen.
"Righty tighty, lefty loosey."
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie