Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Zo'n dag maken we allemaal wel eens een keer mee ... hopelijk niet te vaak :o

Gelukkig geen echte schade aan jezelf of de fiets maar wel mooi hoe je in geuren en kleuren je ervaring van dat moment beleeft :-q

De volgende keer vlieg je er weer overheen ... nee niet jij over je fiets maar jij met je fiets over het parcours :winkie:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, thanks! Over het parcours vliegen zal nog wel even duren denk ik....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ad58 schreef:Vandaag weer het tweeluik. Ik heb gisteren flink getuinierd en heb nu dus aanzienlijk spierpijn. Bovendien door omstandigheden een beroerde nachtrust gehad en ik was van ellende om 05.45 al op..
Om 10.00 begint het te kriebelen en ondanks dat mijn lijf niet goed voelt ga ik tóch...het mtb-bloed kruipt waar het niet gaan kan. 8)

En inderdaad, het gaat voor geen meter. :D Alles lijkt opeens lastig en moeilijk. Stuurvastheid is slecht. Tegen beter weten in neem ik tóch de afslag Vrachelen. Opeens zie ik daar bij een afdalinkje een scherp bochtje te laat, of ik onderschatte het. Ik doe een paniekstop en de fiets blijft braaf staan.... Ad daarentegen, wordt in een sierlijke boog over zijn stuur gelanceerd. En we kunnen de eerste val in mijn mountainbike-carrière noteren. Ik land op mijn onderarmen. Nu doe ik iedere ochtend push-ups en dat kon ik goed merken dus. Het gaat allemaal redelijk soepel en mijn lijf en botten kunnen de klap goed verwerken. Om het af te maken, landt de fiets boven op mij en krijg ik een liefdesbeetje van de pennen van mijn Nano-pedalen in mijn bovenbeen.
Verder niets serieus, maar de schrik zit er tóch wel even in.
Op het Cadettenkamp aan gekomen, haal ik, geheel en al in stijl van deze rit, de Mont Ventoux ook net niet. Volgende keer ga ik toch maar eens kijken of het kleinste blad van mijn triple wellicht een betere keuze is.
Aan het eind tik ik een magere 16,6 gemiddeld af.
Ach ja, gewoon een mindere dag zullen we maar zeggen.
Het positieve is weer dat ik nu weet dat ik nog steeds soepel kan vallen en geen broze botten heb. Dus de val-angst zal vanaf nu ook minder zijn.... :)
Gelukkig er relatief goed vanaf gekomen :bier:
twijfel is vaak het ergste, met gewoon doorgaan lukt het vaak beter ;)

Wat betreft de mont ventoux.. het is daar lastig snelheid te maken omdat er een scherp bochtje net voor de klim zit, de meeste bultjes op het drieluik kan je makkelijk hebben met wat aanvangs snelheid zonder al teveel terug te moeten schakelen. Dit is echter de uitzondering en je zal echt een verzet moeten pakken waarmee je gewoon rustig naar boven kan peddelen.
Gaat het mis op kracht of op grip? (met andere woorden, val je stil omdat je de trappers niet meer rond krijgt of omdat je achterwiel gaat slippen?)
Als je de trappers niet rond krijgt en je hebt versnellingen over is het simpel, verder terug schakelen :)
Als je grip verliest, dan zit het in je techniek, ik weet niet of je zittend of staand probeert te klimmen, maar als je blijft zitten heb je meer druk op je achterwiel en zou het makkelijker moeten gaan. Probeer ook een soepele cadans aan te houden, als je gaat stoempen dan verlies je eerder grip door de variaties in kracht overbrenging naar je achterwiel (bij elke rondgang van je trappers krijg je teveel pieken en dalen in je power output), bewust soepel je trappers rond laten gaan kan dit voorkomen. Ook hierbij kan een lichter verzet ook helpen om je momentum te houden, als je te zwaar zit en je kan daardoor niet meer soepel trappen, dan moet je gaan stoempen met slippen tot gevolg. Te licht is ook niet goed, want dan hou je te weinig snelheid over en dus ook geen momentum om omhoog te komen. (bij een tripple heb je een aardig balans nodig om in het kleinste verzet niet om te vallen).

Je kan ook gewoon een paar keer terug naar beneden gaan en het opnieuw proberen, juist omdat je toch geen aanloop snelheid kan hebben bij deze klim is ie goed te herhalen zonder een heel stuk terug te moeten. Op die manier kan je verschillende technieken goed vergelijken en zien wat het beste bij je past, niet iedereen fietst op dezelfde manier
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bedankt voor de heldere uitleg! Ik kreeg mijn trappers niet meer rond. Achteraf bleek dat ik nog 1 keer had kunnen terug schakelen en dan had ik hem waarschijnlijk wèl gehaald want het scheelde maar heel weinig.
En ik klim meestal staand.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef:En ik klim meestal staand.
Probeer bij zo een klimmetje niet helemaal te gaan staan. Eerder iets naar voren uit het zadel komen, maar nog wel een soort van ineengedoken op je fiets 'zitten', net voor je zadel dan. Zo lever je toch de kracht van het staan, maar houd je grip achter en druk voor.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Kijk, en zo leer ik weer wat! Is wèl een inspannende houding denk ik.... Ik merk dat als ik blijf zitten, mijn voorwiel aan het eind van de klim regelmatig loskomt. Bij staan niet.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is een kwestie van gewichtsverdeling. Meer druk achter = meer grip maar ook sneller stijgend voorwiel. Meer druk voor = langer aan de grond blijven maar ook sneller grip verliezen achter.

Dus het gaat erom dat je je gewicht steeds optimaal plaatst, je zit dus ook niet statisch op de fiets maar zoekt constant naar de beste houding. En iedereen komt op een punt dat het niet meer lukt om een steile klim op te komen, alleen zullen degenen met de beste techniek (en sterkste benen) dat punt veel later bereiken ;-)
Maar die bult op Cadettenkamp is vrij goed te doen hoor, daar ga jij over een tijdje ook zonder problemen tegenop :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Omdat ik morgen een tweeluik wil rijden, besluit ik vandaag alleen maar een rondje Cadettenkamp te doen. En wèèr gaat het jammerlijk slecht. Het knipperende licht dat tussen de bomen door speelt, speelt me parten. Ik zie herhaaldelijk geen bal of alles veel te laat. Met een zonnenbril zie ik het nòg slechter. Bochten zijn een drama. Eigenlijk zit ik gewoon bang op mijn fiets. Het kan zijn dat de valpartij van de laatste keer de oorzaak is. Maar opeens dringt het tot mij door dat mijn MS momenteel waarschijnlijk opspeelt en mijn coördinatie gewoon niet werkt. Vaak voorkomende klacht. En dat mijn ogen ook gewoon niet goed werken. Komt ook vaak voor zoals ik uit eigen ervaring weet.

Per overmaat van ramp schiet mijn verzet op de Mont Ventoux er tweemaal uit. De 1e keer kon ik nog hebben, maar door de tweede keer haal ik op twee meter na de "top" niet. Was anders geen probleem geweest.
Thuisgekomen zeg ik mijn fietsmaatje voor morgen af en zit ik haast een potje te janken van frustratie, onmacht en woede. Het leek nèt zo lekker te gaan en ik had me zó verheugd op een tweeluikje met mijn fietsmaatje!

Morgen maar weer een rondje Cadettenkamp in mijn uppie dan om te trainen. Aan opgeven heb ik altijd al een hekel gehad.
Voor de boeken: een armzalige 15,7 gemiddeld.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Vooral niet opgeven, maar op de juiste momenten verder gaan, vandaag was blijkbaar niet de juiste dag, misschien morgen ook niet, maar lang zal het niet duren met jouw doorzettingsvermogen
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bedankt voor je sympathieke reactie. Zal wel weer goed komen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Maar het is volgens mij eigenlijk meer het licht dat me parten speelt. Net zoals bij een laaghangende zon in de auto waardoor je even niets ziet zeg maar.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het belangrijkste is dat te kijken naar de keren dat het wel lekker gaat.
Heel veel mensen met MS blijven thuis zitten, ik heb echt veel respect voor jouw doorzettingsvermogen en 'schijt aan de ziekte' instelling.

Denk vanmiddag niet "Voor de boeken: een armzalige 15,7 gemiddeld" maar "Voor de boeken: ondanks die klote ziekte toch weer gefietst". :-q

Wat betreft de licht verschillen, ik heb in het bos altijd een bril met gele lenzen, dat geeft veel rust met dat knipperende licht.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ah, gele lenzen heb ik ook, ga ik proberen morgen! En bedankt voor je opbeurende woorden! Doet me goed!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

:-q
Dat gaat zeker helpen, daar zijn ze voor bedoeld.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ga ik doen!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gesloten