Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Inderdaad, van zadelpen naar stuurpen. Daarvan bedraagt de afstand, recht gemeten, 62cm bij mijn framemaat. Dan heb ik nog een stuurpen van 9cm, dus kom ik uit op een totale reach van 71. Anders zou ik 2,5 meter lang moeten zijn ofzo..... :)
Laatst gewijzigd door Ad58 op vr 17 maart 2017, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef:Stuurpen is 9 cm, stuurbreedte is 72 cm.... dus ik ga daar niets aan veranderen denk ik, temeer omdat mijn overal reach al aan de korte kant is (71 cm ipv de gevonden 73 cm bij Wrenchescience).
Nummer op papier zeggen niets. Ik kan op dezelfde fiets 10 cm verschillend zitten en toch in alle gevallen goed. Alleen zou ik in 1 van die uiterste posities niet graag meer een steile downhill rijden!

Probeer voor de gein eens een iets kortere stuurpen, eventueel iets omhoog gericht (je draait namelijk om je bekken heen naar achteren EN naar boven met je schouders/handen).

Verder vind ik de verhouding zadel-stuur niet optimaal bij jou. Fiets neigt naar een maat te groot. Maar dat is alleen gebaseerd op foto's van je fiets, misschien klopt het prima bij jouw lichaamsverhouding!

In dat opzicht zou iemand je van de zijkant moeten fotograferen terwijl je langs rijdt.


Werkelijk, kleine veranderen kunnen grote verschillen maken op het stuurgedrag.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mee eens hoor, dat het slechts nummers op papier zijn. Ik vond framemaat 21 wel lekker fietsen bij een proefrit toegestaan door de lbs. Ik heb daar ook een 19" geprobeerd maar die voelde zó klein aan dat ik me er ongelukkig op voelde en zat. Lbs beaamde dat ook. En Cube gaat van 19 naar 21, dus 20 kon ik niet proberen.

Mijn stuurpen is nu 9 cm en 6 graden omhoog gericht. Cube heeft dezelfde stuurpen ook in een 7,5 cm uitvoering.
Maar ik heb nu pas voor het eerst 4 rondjes van 7,5 km ge-mtb-ed. Het lijkt me verstandig om eerst maar eens meer te oefenen voor ik dingen ga wijzigen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Even een kleine aanvulling op de tips hierboven: als je een bocht hebt die wat flauwer is, waar je trappend door heen wilt, dan werkt dat 'lean your bike, not your body' idee niet zo goed, vind ik. Omdat je dan eerder je pedaal aan de grond raakt, en omdat je jezelf meer in de weg zit bij het trappen. In dat soort bochten leun ik juist andersom, zoals een racemotor dus zeg maar.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ziezo, het verslag gaat door van die koppige, haast 59-jarige MS patïent die zonodig wil leren MTB-en.
Vrijdag had ik voor het laatst rondje Cadettenkamp gedaan. Waarbij het zowaar lukte alle klimmetjes te doen. Bewust een paar dagen rust gehouden, maar vandaag kon ik niet aan de lokroep weerstaan.
En hoppa, voor ik het wist was ik weer in het Cadettenkamp! En wat ging het lekker! Ik probeerde zoveel mogelijk jullie tips toe te passen. Dus naar het einde van de bocht kijken ipv in de bocht zelf kijken. Kont boven het zadel, lijf recht en fiets kantelen in de bochten. En het ging allemaal wat sneller weer. Wat mij zelf opviel was dat ik bij de kruisingen zonder af te stappen of voetje aan de grond tussen die boomstammetjes door kon laveren. Dat was voor het eerst. Alle klimmetjes eigenlijk met gemak genomen, ook die lastige laatste met los zand.
Met sommige bochten heb ik nog steeds moeite, maar er waren ook regelmatig bochten waarbij ik dacht:"Die had ik eigenlijk wel stukken sneller kunnen nemen!". Maar beter zo als andersom vind ik. :)
Ook raakte ik niet meer zo moe ik heb het eigenlijk met gemak gereden.
Op de weg terug nog even langs een parkeerplaats en daar de bochten geoefend. In het gunstigste geval heb ik 1,5 parkeervak nodig om te keren, maar daar wordt aan gewerkt.
Ook geoefend met bunny jumpen, voorwiel lukt een beetje, achterwiel krijg ik niet van de grond. Komt nog wel. Tot zover....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

MacReal schreef:Ik val wat in herhaling volgens mij, maar het het aller belangrijkste is je kijk techniek.
+1

Mijn eye-opener (muhahaha) qua kijktechniek die ik onlangs geleerd heb, en die voor mij veel verder ging dan iets algemeens als "vooruit kijken" :

-Rijd je op een bocht af: scannen, bekijk aansnijpunt, apex en evt exit, en boordeel de ondergrond, camber etc.
-Bij het insturen: focus op de apex
-Zodra je weet dat je de apex gaat halen (dus vóór je er echt bent) kijk je alweer vooruit naar de exit.*
-Voor de ondergrond, los zand, stenen etc: rijd op je geheugen, vertrouw op wat je vóór het aansnijden van de bocht gezien hebt, maar kijk in de bocht niet meer naar beneden.


*serieus: voordat ik dit leerde keek ik bij het aanremmen en insturen wel netjes naar de apex, waardoor de eerste helft van de bocht best goed ging, maar bleef ik te lang naar de apex kijken, waardoor ik de tweede helft van de bocht te laat zag, en de exit vaak ruk ging.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zo, vandaag even mijn gemiddelde snelheid op het rondje Cadettenkamp gemeten: 16,2 km/uur.
Dat zal voor jullie erg traag zijn natuurlijk, maar mij viel het niet tegen!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het gaat er ook vooral om dat je plezier hebt, dat is belangrijker dan hoe hard je rijdt.
Volgens mij zit het met je plezier en motivatie wel goed! :-)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Tenzij je Nino Schurter heet is er altijd wel iemand die harder rijdt dan jij. Daar moet je je dus niks van aantrekken. Als je maar lol hebt!
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En zelfs dan weet ene Absalon nog wel eens een keertje sneller te zijn :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lol heb ik genoeg, maar ik vind het ook best zwaar! Ik had gisteren last met goed kijken door de zon... De hele tijd schaduw afgewisseld met zon, een soort knipperlicht effect door de bomen, zorgde ervoor dat ik het allemaal veel minder goed kon zien. Volgende keer maar eens een zonnebril meenemen, kijken of dat helpt.
Tevens kreeg ik last van pijnlijke polsen en slapende handen. Ik zal ook wel te krampachtig op mijn fiets zitten, maar ik merkte ook op dat ik herhaaldelijk naar voren schoof op het zadel. Dan ga je je natuurlijk ook een beetje tegenhouden wat meer druk kan opleveren op je polsen.
Al met al resulteerde het in een lager gemiddelde, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.
Thuisgekomen toch maar even met een waterpas het zadel gecontroleerd(op een vlakke ondergrond) en bleek inderdaad de punt wat meer naar beneden te staan. Even versteld en nu staat het zadel een fractie naar achteren. Altijd lastig, want iedere zadelpen werkt weer anders. Bij Cube bepaal je de hellingshoek door de voor- of achterbout aan te draaien, duurde even voor ik dat door had.... Tevens staat de onderste klem nu exact in het midden van de schaalverdeling van de zadelrail. Die bovenste klem kiest zijn positie aan de hand van de ingestelde hellingshoek bleek.
Daarna de hoek van de remhendels bekeken. Die stonden te ver omhoog, waardoor je polsen niet in een rechte lijn met je armen kunnen staan, dus die heb ik ook meer naar beneden gekanteld.
Ik ben benieuwd of dat gaat helpen!
Mocht dat niet het geval zijn, dan is een kortere stuurpen wellicht nog een optie.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De verbeteringen die je hebt aangebracht helpen zeker!
Een zonnebril is al snel onmisbaar. Met een beetje pech gaan je ogen ook nog tranen en zie je helemaal niks meer.
En in het begin zit je ongemerkt vrij snel gespannen op je fiets. Hoe meer zelfvertrouwen je krijgt hoe ontspannender je op je fiets gaat zitten en hoe minder last je gaat krijgen van slapende handen.
Je had gisteren wel een perfecte dag om te fietsen! Vergeet ook vooral niet om voldoende te drinken.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik neem altijd een volle bidon van 0,75 liter mee. Mijn thuis na het fietsen drink ik sowieso nog een paar glazen water.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ad58 schreef:Zo, vandaag even mijn gemiddelde snelheid op het rondje Cadettenkamp gemeten: 16,2 km/uur.
Dat zal voor jullie erg traag zijn natuurlijk, maar mij viel het niet tegen!
Nee hoor dat is net zo langzaam aan als ik trap.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Nou, dan moeten wij eens samen er op uit! :)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gesloten