Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zeker respect voor je doorzettingsvermogen Ad! En vergeet ook vooral niet om er lol in te houden.

En mag ik je een tip geven? Haal die teller van je fiets.
Ik hou al meer dan twintig jaar een "logboekje" (tegenwoordig excel documentje) bij van alles wat ik fiets. Daarin meerdere kolommen, oa datum, afstand, hoogtemeters (indien van toepassing), welke fiets. Vroeger stond daar ook de kolom "gemiddelde snelheid" bij. Ik was jong(er), fit en het was leuk om er af en toe een paar tienden bij te rijden, vooral op de racefiets.

Inmiddels ben ik 56 jaar, en al een aantal jaren aan de bètablokkers voor hoge bloeddruk. Die verlagen je hartslag, ook tijdens sporten. Door die dingen en mijn leeftijd ga ik echt geen records van vroeger meer verbeteren. Dus de average speed-kolom is al tijden geleden geschrapt, wat is immers het nut van jezelf frustreren. In plaats daarvan is een kolom gekomen waarin ik de ervaring van de rit aangeef met een cijfer van 1-10. Hoe leuk was het, hoe lekker ging het. Hoe hard ik dan gereden heb, geen idee en het boeit me ook niet meer.

En ter info: fietsen vind ik erg leuk, dus in die kolom vind je geen cijfer onder de 6,5. En dat was dan echt een kloterit :D

Veruit de meeste waarderingen zijn 8-en en 9's en de uitschieters zitten daar nog boven.
Lijkt mij een mooi alternatief voor de gemiddelde snelheid om bij te gaan houden ;-)

Misschien kom ik je nog weleens tegen, zit te twijfelen of ik morgen naar Dorst of de UHR zal gaan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, daar ga ik eens over denken... Maar ik vind het zo leuk om bij te houden....vooral als ik een nieuw record rijd....
Mocht je het nog niet weten: je herkent mij aan die gele Cube! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is ook leuk, maar kan ook frustrerend werken als het (te vaak?) niet lukt.
En uiteindelijk rijden we -als niet wedstrijdrijders- vooral voor de lol, er liggen geen prijzen te wachten aan het eind van de rit.

Dus heb ik besloten vooral die lol te gaan waarderen, los van eventuele gemiddeldes.

Ik ben te herkennen aan een donkerrode hardtail of felrode e-mtb fully.
Daarmee zal ik hoogstwaarschijnlijk nog wel wat pr-etjes gaan rijden, al zal ik dat nooit zeker weten omdat ik het niet bijhoud :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

En als je toch een dag hebt dat je wilt overslaan lees dan alsnog het boek "Mastering Mountain Bike Skills" die ik op pag. 14 genoemd heb.

De eerste keer dat ik het las had ik zoiets van dat is allemaal veels te heftig als die jumps en dingen die ik toch niet durf.
Maar als je de "eenvoudige" hoofdstukken leest over balans en positie op je fiets en hoe je de bochten moet (kan) nemen en dat je voorbij de bocht moet kijken en juist niet naar die kei blijft staren die je juist wilt passeren dan steek je daar toch wel wat vanop.

In het begin zit je eigen aangeleerde houding redelijk vastgeroest en in de weg maar naarmate ik die stukken vaker terug las realiseerde ik mij steeds meer waar ik wat kon proberen en deed zo toch de bochten beter en ging makkelijker dropjes af.

Zeker als ik het parcours en de bochten al kent (en er met het losse zand toch geen PR in zit) dan ga ik juist de bochten proberen zoals in het boek beschreven staat.
Het is ook een stukje bewustwording dat je niet alleen maar denkt ... het gaat klote maar blijf stug door stampen tegen beter weten in maar neem dan de rust en denk dan even aan wat het boek je geleerd heeft.

Ik denk dat mountainbiken niet zo zeer is hoe hard kan ik trappen maar hoe stabiel en zeker ga je door "moeilijke" passages en als je zelfverzekerder op je fiets zit heb je automatisch meer lol.
En dat je dan meestal ook nog harder gaat ... tsja ... nooit vervelend toch ? :winkie:
Laatst gewijzigd door Oystein op di 18 september 2018, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

@Kermit: Haha. Kijk, ik ben net vorig jaar pas met horten en stoten begonnen. Dus als het goed is zal ik regelmatig nog wel eens een PR-etje rijden. Lijkt me top je eens tegen te komen. Maar Dorst waag ik me nog niet op. Eerst Vrachelen maar eens goed onder de knie zien te krijgen...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Vanavond ben ik er weer ... kan doordeweeks makkelijk na mijn werk en ben er dan pas vanaf 17:00.

Ik wil best een rustig rondje Cadettenkamp met je doen maar na vanochtend weet ik niet of dat voor jou zoveel meerwaarde heeft :wink:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

@Oystein: je hebt helemaal gelijk. Dat boek heeft zeker mijn aandacht, dat was een gouden tip. En ik bedacht just ook, dat als ik zo'n moeite heb met bochten, dat ik dat dan eerst maar eens even goed moet oefenen. Met aandacht voor de juiste techniek. Daar komt ook het boek weer in beeld natuurlijk!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ik zat er ook al aan te denken om vandaag nog een keer te gaan! Ik kan het gewoon niet hebben! Frustratie heet dat geloof ik! :) Ik PB je zo!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

:-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bedenk wel dat rust ook een belangrijk onderdeel van trainen is ;-)

Maar wat Oystein zegt is een goede tip, met enige regelmaat vooral op je techniek oefenen en niet alleen maar het rondje zo snel mogelijk rijden. Meer snelheid komt vanzelf met betere techniek! En de lol neemt ook toe als het rijden soepeler gaat, win-win dus :-q

Dorst is technisch niet echt moeilijker dan de andere rondjes, is alleen wel iets zwaarder door de vele korte felle klimmetjes. En het dropje kan wat intimiderend zijn voor een onervaren biker, maar daar kun je langs.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ik ben al bang voor dat dropje voor ik er ooit geweest ben! Klimmen en conditie is niet zo'n punt. Hoop ik....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo gaat Herman de Biker over de drop, maar de meesten (ook ik) maken het minder ruig ;-)
Gewoon laten rollen met je gewicht naar achteren en van de voorrem afblijven is eigenlijk genoeg. Je zou in het begin je zadel lager kunnen zetten voor een nog veiliger gevoel. Maar het is vooral even mentaal een drempeltje over, echt moeilijk is het niet.

Dus niet te groot laten worden, over een tijdje rol jij er ook gewoon overheen :-q

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En vooral niet vergeten je wangen bol te blazen! :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Of hij denkt ... Pfoe ... als dat maar goed gaat :o
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb Herman echt nog nooit op die gedachte kunnen betrappen, hooguit een paar minuten erna.

Maarre, om on topic te blijven: Ad, we hebben allemaal wel eens een k*tdag, zelfs zonder MS. Truc is om op die dagen gewoon lekker ontspannen te genieten van de natuur, die gemiddeldes te negeren en vooral blij zijn dat je in ieder geval bent gaan fietsen. Hou vol en zet hem op, ik hoop je nog eens tegen te komen op de route. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gesloten