Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Vandaag weer een heerlijk rondje Cadettenkamp/Vrachelen gereden.



Mijn fietsje in zijn biotoop:

Afbeelding

En die van Anton, mijn fietsmaat van vandaag.

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Omdat ik mijn dagboekje wil bijhouden, weer even een update hier...

Ondertussen heb ik mijn Cube vervangen door een Niner ROS 9. Ik kon met mijn Cube geen vriendjes worden.
Die Niner bevalt mij fantastisch, dus money well spend!
Ik speel nog met de gedachte om eens te kijken hoe een 50 mm stuurpen bevalt ipv de huidige 70 mm.

Zie hier voor de SYS: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... iner+ros+9

Afgelopen tijd was er weer een van vallen en opstaan, met tussendoor MTB-en.

Een tweeluikje Cadettenkamp/Vrachelen is inmiddels heel normaal geworden. Mijn skills nemen toe en ook conditioneel gaat het stukken beter. Ik moet nog wel hard werken aan mijn bochtentechniek. Dat gaat nog steeds duidelijk te langzaam naar mijn zin.

Het heuvelachtige stukje van Vrachelen biedt voor mij een leuke uitdaging. Af en toe wat wegslikken bij sommige steile afdalinkjes met van die wortels. De klimmetjes gaan steeds beter.

18 km/uur gemiddeld is al heel normaal geworden.

Ik rijd inmiddels Tubeless, waar ik toch wel enthousiast over ben. Momenteel 1.6 bar vóór en 1.8 achter. Voor mijn gevoel kan het nog wel wat minder.

Voor de strijd tegen de MS houd ik me nog steeds aan het ketogeen dieet, zij het minder streng. Ik merk goed de verschillen in positieve zin. Ik nader ook langzaam maar zeker mijn streefgewicht van 80 kg. (momenteel 82, was 94 bij 1.84)

Sinds kort gebruik ik Strava icm mijn Android Smartphone.

Gisteren weer een tweeluikje gereden waarbij ik alle klimmetjes heb gehaald, ook de Mont Ventoux. :winkie:

Op 1 stukje gaf mijn rechterarm het zomaar op. Tòch weer die MS die even wilde laten weten dat die er ook nog was. Precies in het heuvelachtige stukje van Vrachelen. Ik had er opeens geen gevoel meer in wat lastig was met schakelen natuurlijk. Daardoor haalde ik 1 klimmetje niet. Dat was even balen, maar geprobeerd te negeren, niet in paniek te raken en kort daarna ging het weer vanzelf over.

Desalniettemin toch nog de snelste tijd ever gereden.

De grootste winst zit hem in de toegenomen MTB conditie. Waar ik vroeger na een rondje Cadettenkamp zo ongeveer dood neerviel, gaat mij momenteel een tweeluikje goed af.

Het streven is om uiteindelijk een drieluik te kunnen rijden.

More to come....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Afbeelding


Omdat de chirurg gisteren zei dat het mocht, vandaag voor het eerst weer in het zadel.
Ze heeft me op het hart gedrukt om heel voorzichtig aan te doen. Bij pijn onmiddellijk te stoppen en niet teveel kracht te zetten.

Ik besluit om een rondje Cadettenkamp te doen. Ter zelfbescherming let ik niet op mijn snelheid of gemiddelde.

Ik let er meer op hoe ik prettig fiets en hoe mijn buik voelt. Ook een beetje bang dat het nog te vroeg is, want het voelt nog lang niet fijn allemaal.

Gaandeweg krijg ik meer vertrouwen en vergeet ik eigenlijk heel die operatie. Ik merk wèl dat ik flink aan conditie heb ingeboet.

Ik wordt nog getrakteerd op een flinke reebok, die redelijk vlak voor mijn voorwiel met een paar sprongen dwars oversteekt en snel verdwijnt.
Hoe mooi wil je het hebben?

Het parcours ligt er schitterend bij en volgens mij kwam ik onderweg onze Rob inclusief kruiwagen nog tegen die met onderhoud bezig was. Hij riep nog iets over droog en volgende keer een zag nog kans me een schouderklopje te geven.

De eerste drie klimmetjes haal ik met gemak, maar de laatste lang niet. Een combi van te moe al en geen kracht durven te zetten

Maar, op goed Bredaas gezegd:"Da nukt me niks!"
Ik zit weer in het zadel, heb weer wat overwonnen en heb genoten, daar gaat het om.

Éénmaal van het Cadettenkamp af, zet ik Strava weer uit. Ik meet, zoals altijd, alleen de route in het bos. Thuis blijkt dat ik toch nog 17,4 gemiddeld heb gereden.

Daar doe ik het voor... :bier:

De kop is er af mannen!
Laatst gewijzigd door Ad58 op wo 6 februari 2019, 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

:-q :-q :-q
Topper.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Goed bezig! Fijn dat het weer lukt.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, dank je! Het was echt prachtig vandaag! Net zoals bij jou vanmorgen een klein beetje miezer en geen fietser tegen gekomen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Grote klasse :-q Fijn dat je nog prima weer had, hier zijkt het zo'n beetje de hele dag door..
En nu aan de Napue op de goeie afloop :bier:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ja die Napue staat nog steeds ongeopend hier. Ik wil eerst op jacht naar Fever Tree Tonic.
Ik denk dat ik zo meteen maar eens een heerlijke Rioja Crianza Gran Reserva pak... :bier:

En ik heb ook tussen de buien door gefietst hier hoor! Het voordeel voor mij is dat het Cadettenkamp op 3,2 km fietsafstand van mijn woning ligt. Dat maakt het allemaal wat makkelijker ook. En geen modder daar vanwege de zandgrond.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is er een fijnproever in de zaal? :-q

Op dit moment heb je alvast meer MTB km's genoteerd dan ik!
Wel een beetje commuten maar de eerste MTB km voor 2019 op een MTB route moet ik nog steeds maken, steeds is er weer iets waardoor het niet uitkomt.
**grijpt wanhopig naar de fles** :cry:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het leven is te kort om te verpesten met slechte drank!

Ik weet een stimulerende maatregel voor jou, Jan-Willem: maak met jezelf de afspraak dat je pas aan de alcohol mag nadat je weer eens gefietst heb!
Wedden dat je morgen in het zadel zit dan? :lol:

Zo, de wijn is gedecanteerd en belucht, tijd om de eerste slok met gepaste eerbied naar binnen te laten glijden... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mooi dat je weer op de fiets zit!

Toevallig heb ook ik vandaag m'n eerste fatsoenlijke fiets ritje voor dit jaar kunnen maken.
Van de chirurg mag ik pas mountainbiken als hij me gezien heeft, maar over de weg fietsen heeft hij niets over gezegd :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Fijn voor je dat je vandaag ook weer kon fietsen! Ik hoop dat het allemaal meevalt voor je. Mijn chirurg was strenger: helemaal nergens op fietsten tot ze me gezien had! :evil:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Strenge chirurgen en eigenwijze mtb'ers. Een ideale combinatie.
:-q
Goed dat je weer op de fiets zit. Hopelijk blijft het herstel voorspoedig gaan.
:bier:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ad58 schreef: wo 6 februari 2019, 23:33 Fijn voor je dat je vandaag ook weer kon fietsen! Ik hoop dat het allemaal meevalt voor je. Mijn chirurg was strenger: helemaal nergens op fietsten tot ze me gezien had! :evil:
Hopelijk loopt het niet los, maar het zal wel goedkomen :lol:

Maar jij hebt zelfs al op een mtb route gereden! Dat moet toch goed voelen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Top dat je weer fietst Ad :-q
En nu rustig aan weer opbouwen, niks forceren maar vooral genieten. Dan komt de conditie vanzelf mee :)

Mede daarom ben ik niet zo'n voorstander van Strava of een computertje op het stuur, dat stimuleert alleen maar dat je teveel je best gaat doen. Wat ik al eens eerder zei, ik hou mijn ritten wel bij qua afstand maar niet qua snelheid. In plaats daarvan ben ik jaren geleden overgestapt op een andere indicatie, ik geef mijn ritten een cijfer gebaseerd op gevoel. Ging het lekker en was het leuk, of liep het stroef en was het vooral harken...
Tot nu toe heb ik nog nooit een cijfer onder de 6 gegeven, meestal geef ik een 8~8,5 en de echte topritten krijgen een 9 of meer :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten