Eerste Mountainbike - de zoektocht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Hallo allen,

zal me eerst hier ook even voorstellen: Mijn naam is Jorn en ik kom uit Enschede. Ik ben me aan het oriënteren op mijn eerste/nieuwe mountainbike. Op dit moment i.v.m. voetbal nog geen tijd voor, maar na de zomer wel. Ik ben me aan het verdiepen op dit moment. De aankoop heeft geen haast, maar ben me nu denk ik al een maandje aan het verdiepen. En kom vele merken, eigenschappen etc. tegen. Oftewel: Door de bomen het bos niet meer zien.

Budget: ik denk dat ik uiteindelijk tussen de €1000-1300,- uit zal geven voor alles wat ik nodig heb (mountainbike, pedalen, helm etc. etc.)

Lengte: 1.83 m

Geen ervaring met fietsen/mountainbiken. Dus vorige maand maar eens naar Mantel gereden. Stuk wijzer teruggekomen. Daar adviseerden ze mij de Trek Superfly 6 uit 2016 (19,5 inch werd me aangeraden). Op dit moment met korting. Online al een stuk voorwerk gedaan en kwam daar de Cube LTD Pro tegen welke ik dacht in 2016 als beste koop/mountainbike uit tests (welke weet ik zo niet meer) is gekomen. Bij Mantel werd aardig gestuurd naar de Trek, ik krijg de indruk dat dit mede was omdat ze van dit model/kleur af moeten. Ik geloof zeker dat het een goede fiets is, maar wil me niet blindstaren.

Ik zou dus graag wat advies willen over alternatieven, en waar ik dan op moet letten. Mountainbikes welke ik dus tegenkom in mijn zoektocht tot nu toe:

- Trek Superfly 6 2016: https://www.mantel.com/trek-superfly-6-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cube LTD PRo: https://www.mantel.com/cube-ltd-pro-blackline" onclick="window.open(this.href);return false;
- Trek X-caliber 9: https://www.mantel.com/trek-x-caliber-9" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cannondale Trail 2: https://www.tentusscher.nl/product/cann ... il-2-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;

Cannondale heb ik me eigenlijk niet echt in verdiept, maar bovenstaande lijkt me een MTB welke in mijn categorie kan vallen.

Alle opties zijn nog open, ook anderen. Maar bovenstaande zijn om een beeld te geven van waar ik op dit moment naar heb zitten kijken.

Daarnaast heb ik nog wel enkele vragen:
  • - Qua groepen zie ik Shimano en SRAM. Shimano heb ik wel gehoord dan vanaf Deore eigenlijk degelijk is. Hoe is dit met SRAM?
    - Banden: bij Mantel hebben ze Bontrager aangedragen als goede banden, zie echter ook Schwalbe vaak voorbij komen
    - Verschil tussen Trek en Cube. Bij Mantel herinner ik me dat de Trek Superfly 6 qua frame 'sneller' is dan bijv. de Cube LTD Pro, mede door het gewicht. Is dat daadwerkelijk zo, en zo ja is dat verschil groot?
Voor nu is dit wel even voldoende qua info en vragen lijkt me. De zoektocht zal nog wel even duren, aangezien ik geen haast heb met de aanschaf (vanwege gebrek aan tijd om te gaan mountainbiken op dit moment). Maar laat me graag voorlichten en informeren door ervaren MTB'ers.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik kan het natuurlijk mis hebben en een 19,5" frame voor iemand van 1.83 zou mss wel kunnen maar diezelfde fiets is er ook in 18,5 en dat lijkt mij een betere maat voor iemand van jouw lengte. Heb je toevallig op die fiets gezeten of gereden?

Je geeft ook aan geen ervaring te hebben, is het mss niet beter om eerst eens een bike te huren en uit te proberen voordat je een smak geld uitgeeft?
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Bedankt voor je reactie.

Lengte kan iets meer zijn dan 1.83. Dat was de laatste meting een aantal jaar terug;) heb er daar inderdaad op gereden, en de verkoper daar vertelde me dat dit formaat goed was voor mij. Kort rondje gedaan in de winkel, in hoeverre ik het kon beoordelen zat het prima. Wellicht binnenkort eens naar zo'n dag waarop je proef kunt rijden.... Sowieso van plan om bij lokale winkels eens langs te gaan voor advies.

Wat betreft de ervaring was ik iets te snel met 'geen ervaring'. Geen ervaring met een eigen mountainbike eigenlijk. Afgelopen jaar in de Ardennen met vrienden gehuurd en gemountainbiked en dit beviel erg goed. Aantal jaar terug ook al eens in NL een MTB route gereden op een geleende fiets.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Bij SRAM minimaal X5, bij alle 4 de alternatieven zijn de componenten allemaal mtb waardig.
Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Met fietsen van rond de €1000 zit dit meestal wel goed.
Bontrager staat nu juist niet zo bekend als bandenmerk, wil niet zeggen dat ze slecht zijn.
Over de bandenkeuze is op dit forum genoeg leesvoer te vinden, tot vervelens aan toe.

Wat maakt een mtb "snel", ja tot op zekere hoogte het frame.
Maar als een frame een paar honderd gram lichter of zwaarder is maakt qua snelheid niet zo veel uit.
De geometrie is imho minstens net zo van belang.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Ik ben 1m83 en heb ook jaren op een 19,5 Trek gereden, lijkt me best correct.

Bontrager is gewoon het onderdelen/kleding merk van Trek, waarschijnlijk hebben ze daar dus betere inkoopprijzen.
Bij Trek zal je nog iets meer voor het merk betalen dan bij Cube, dat is maar waat je zin in hebt.
Mey alle fietsen die je opsomt komt je meer dan voldoende aan je trekken. Dus moey je even kijken welke het lekkerste zit...en dan welke je het mooiste vind.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Welkom Jorn,

Mooi dat je alle tijd hebt. Hoef je geen overhaaste beslissingen te nemen en kun je lekker rustig info inwinnen.

Los gezien van je voorselectie; bikes in de prijsklasse van € 1000-1200,- zijn doorgaans prima afgemonteerd maar je kunt misschien beter andersom redeneren door te stellen dat je in die prijsklasse iets van beter dan basisniveau mag verwachten.
Persoonlijk zou ik naast een alu frame rekenen op een Reba (ipv Recon) voorvork en een tikkeltje beter dan gemiddelde wielset.
Wielset en vork zijn naast het frame wel de dure componenten die mede van invloed zijn op het rijgedrag van je bike en niet vallen onder slijtageonderdelen.
Daar mag je dus best hoge eisen aan stellen, vandaar dat ik nooit meteen zo focus op schakel- en aandrijfgroep.
Die Bontrager wielsets zeggen mij niks, in die zin dat ik geen idee heb in hoeverre het een beetje klasse set is.
Daar zou je wat huiswerk voor kunnen doen, dus op welk vergelijkbaar niveau liggen die Bontrager sets t.o.v. merken zoals DT, Mavic etc.

Een Recon vork is heel best maar een Reba is net weer een klasse hoger. Ben momenteel niet zo op de hoogte van de details en kenmerken van de huidige RS vorken, daar ga ik dus even niet dieper op in.

Vervolgens de remmen. De bikes in je voorselectie zijn allemaal afgemonteerd met remmen van lager niveau dan Deore.
Die 3 en 4 serie remmen van Shimano zijn op zich prima maar ga je wat hogere eisen aan remkracht stellen, dan kom je toch al snel bij de 615 uit. Met één vinger zet je daarmee je bike op het voorwiel.
Nieuwe set 615 heb je bij BC voor pakweg € 120, inclusief 180mm schijven.

Schakelgroep is bij alle vier in orde, die GX (grip)shifters van Sram moet je van houden maar is niks mis mee.
De aandrijflijn zit onderling wat verschil in maar is toch iets wat slijt en doorgaans redelijk snel vervangen moet worden wat meteen een geschikt moment is om desgewenst te upgraden.

Voor die prijsklasse zijn er zat bikes op de markt waar je voorlopig mee uit de voeten kan.
Ik zou zeggen, neus lekker verder en probeer nog eens wat vaker ergens een (merk)bike te huren (of testdagen zoals deze binnenkort!) zodat je bij die verkenningstrips een beetje gevoel krijgt bij houding, stuurgedrag, wendbaarheid en comfort.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

@Massen, Vedet en Jan Willem: bedankt voor de reacties. Wordt al weer een stukje helderder, en de 'wishlist' qua afmontering en onderdelen duidelijker/langer. Hopelijk kan ik wat vinden tegen de tijd dat ik echt 1 wil gaan rijden die aan de meeste wensen/eisen voldoet.

Wat betreft de remmen nog wel een vraag: Is er ergens een beetje een opsomming van welke Shimano remmen er zijn gesorteerd op beste vs. laagste kwaliteit. Dit ben ik voor de schakelgroepen eerder al eens tegen gekomen. Zie dat de Cannondale Deore M506 remmen heeft. Met 3 en 4 serie bedoel je denk ik het eerste cijfer achter de 'M' als ik even logisch kijk? Dus vanaf M5 en hoger zit je goed? Of zit ik er compleet naast?

Los van deze modellen en merken, zijn er dan nog andere merken of modellen aan te raden om eens naar te kijken? Nu toch alle opties nog open zijn... ;)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Je moet je vooral niet blind staren op onderdelen. Uiteindelijk is het frame toch het belangrijkst. Past dat niet, of voelt dat niet goed aan dan klopt de basis niet. Leuk dat je dan leuke onderdelen hebt....

Weet ook goed wat je zoekt. Wil je 650b of 29''.
Wil je 100 mm of meer voor...

SR Aion of Auron is bijvoorbeeld ook een hele goede vork.
Bedenk vooral wat je wilt in je bike en wat jij eruit wilt halen. Maar afmontage is altijd onderhevig aan het frame. Het frame moet kloppen aan je wensen. Dan de voorvork. De rest is goedkoper te vervangen.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

@Mud mate: Bedankt voor je bijdrage.

Zelf dacht ik in het begin van de zoektocht: 27,5 inch (650b) is de tussenmaat, dan ga ik daar voor. Bij Mantel kwamen ze op de 29 inch. Voordeel: wat meer snelheid. Maar de vraag is dus 1) wat vind ik fijner rijden en 2) waar hecht ik meer waarde aan: wendbaarheid of snelheid. Die laatste vraag is ook weer afhankelijk van waar je veelal wilt gaan rijden lijkt me. Dat is eigenlijk iets wat ik nog moet uitvinden, maar heb wel een gevoel/voorkeur (zie ook hieronder).

met 100mm of meer voor bedoel je de demping van de voorvork toch?

Naast mijn huidige voorkeur voor een mountainbike heb ik 2 vrienden die zeggen: waarom neem je geen Cyclocrosser? Nu heb ik daar inmiddels ook al voldoende over nagelezen online, en elke keer lees ik de ervaringen en voordelen van een cyclocrosser en denk ik: mwah. Dat is niet wat ik wil (maar dat is nu voornamelijk slechts gevoel). Zij rijden ook redelijk vaak enkel/voornamelijk op de weg. Nu lijkt me dat echt niks, met uitzondering van klimwerk op de weg in de bergen. Ik wil die bossen en heuvels in, DAT lijkt me gaaf (nog wel met de nadruk op 'lijkt').
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Als je eens naar de ardennen wil schiet je wel te kort met je cyclocrosser, bovendien is een mtb een stuk comfortabeler. Voordeel is dat je makkelijk naar een wegracer kan ombouwen door enkel wegbanden te leggen, dat kan natuurlijk ook op een mtb maar dat is geen gezicht.

Ben eens benieuwd hoe hard je dat wendbare verschil gaat voelen, ik kwam van een Trek 8000 (26") naar nu een Epic FS (29") en vind het verschil in wendbaarheid te verwaarlozen.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Ik zou dus liever met mijn fiets naar de ardennen gaan, of waar dan ook waar het mooi is om te biken, dan dat ik een cyclocrosser ga gebruiken/ombouwen naar een wegracer. Als ik op de weg wilde fietsen was ik wel op zoek naar een wielrenfiets....

Voorkeur is dus duidelijk een MTB. 27,5 of 29 inch zou ik nog niet durven zeggen wat daarin de keuze wordt. Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen hierin die wellicht ook over zijn gegaan naar een andere wielmaat?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hallo Jorn. De goede adviezen worden al gegeven dus daar hoef ik mij niet mee te bemoeien maar omdat ik ook uit Enschede kom kan ik je wel wat andere tips geven. Bij de lokale shops zal je geen goed advies gegeven worden, het zijn allemaal verkopers met wel verstand van stadsfietsen maar niet van mountainbikes. Alleen bij Ten Tusscher loopt wat kennis rond. Daar zou je dus voor advies naartoe kunnen gaan en eventueel wat proefrijden. Op 40 minuten rijden zit je in Duitsland op de Hermannsweg en daar kun je prachtig biken. Rijssen en Nijverdal zijn ook leuk en Haaksbergen is goed om wat kilometers in de benen te krijgen. Mocht je hulp nodig hebben met iets pb mij maar misschien dat ik je dan kan helpen.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Bedankt voor je reactie Dice Oldskool.

Hermannsweg even naar gezocht op Internet. Ziet er goed uit. Daar ga ik zeker eens heen als ik eenmaal een mountainbike heb. Kom zelf oorspronkelijk uit Haaksbergen en daar ook al eens gemountainbiked.

Ten Tusscher zal de eerste winkel zijn waar ik binnenkoet binnen loop denk ik. Een vriend van mij noemde hen ook als 1 vd winkels met redelijk wat kennis.

Mocht ik nog wat vragen hebben weet ik je te vinden.

M.b.t. ervaringen van 27,5 en 29 inch hoor ik graag of er nog anderen zijn die daar wat over kunnen vertellen.

Snap dat het per persoon afhankelijk van specifieke wensen. Maar redenen waarom de ene maat of de andere helpen me weer beter bekend te worden in de mountainbike wereld. Uiteraard is zelf ervaren beter, maar dan heb je wel eerst een fiets nodig... nadeel van de testdagen is dat deze Tot nu toe altijd op zondag zijn, de dag waarop ik voetbal.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Toevallig net een mail van Mantel met actiemodellen. Deze kwam ik o.a. tegen: https://www.mantel.com/giant-xtc-advanced-15-275" onclick="window.open(this.href);return false;

De uitverkoop lijkt te beginnen... De Trek superfly 6 uit 2016 is in prijs verlaagd naar 999 euro. Alleen die kleur staat me totaal niet aan....
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Bedenk ook dat als je bijv max 1300 euro uit wilt geven om alles compleet te krijgen (wat om te beginnen een best bedrag is) je toch zeker wel 300 tot 400 euro moet reserveren voor alle accesoires en kleding. Dat kan ook allemaal snel oplopen ;-) Dus dan heb je ongeveer 900 a 1000 euro over voor de fiets....
Plaats reactie