Benodigdheden voor op de mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
stansfield
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 11 april 2012, 13:54

Ik ben een beginnende mountainbiker en gebruik het om door te kunnen blijven fietsen in de winter naast mijn racefiets van maart tm september. Dus heb ik al wel wat zaken gekocht die ik nodig heb voor onderweg. Wat binnenbanden, pompje, bandenlichters multitool enz. Maar nu is het even de vraag waar ik dat het beste kwijt kan.
Op mijn racefiets heb ik een zadeltasje en mijn pompje aan mijn frame bij mijn bidon houder. Is dat ook handig bij het mountainbiken? Of heb je dan hele grote kans dat je pompje er bij de eerste hobbels al af vliegt?

Rugzak vind ik niks dus dat wordt het niet.

En zijn er nog andere zaken die ik nodig heb onderweg?
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

net als bij je racefiets, zadeltasje en pomp aan het frame, pompje verlies je niet zomaar
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

Mits. Pompje vast zit met een klittenband of zo

Ik zie meestal bidons liggen ,nog nooit tasjes en pompjes

Ik zat trouwens te denken aan zichtbaarheid en eventueel een spatbord voor naar je werk .
groetjes Marcel
stansfield
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 11 april 2012, 13:54

Yep, ik heb een pompje wat dan vast zit met klittenband. Maar dan zal ik die daar ook mooi bevestigen. Bedankt voor de info.

Verlichting zou ik eventueel nog aan mijn stuur of zadeltasje kunnen doen. Maar daar is voor nu nog geen noodzaak voor.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

Een jasje met reflectie is ook geen overbodige luxe
Ik zie heel vaak fietsers die in het zwart en 1 lampje fietsen , nou die zie je niet zo snel als iemand met goede reflectie en goede lampjes .
groetjes Marcel
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch blijft een goede rugzak de beste optie...
Maar als je toch liever alles aan je frame hebt: hou er rekening mee dat pompjes in de loop der vieze tijden troep binnenkrijgen. Een jaartje niet naar omkijken en je hebt kans dat-ie overleden is tegen de tijd dat je 'm nodig hebt.

Dus af en toe even openschroeven en vocht/vuil eruit poetsen.
Geldt trouwens ook voor je multitooltje, veel zadeltasjes zijn niet waterdicht en als er vocht bij komt ligt roest op de loer. Een plastic zakje eromheen helpt iets, maar check af en toe even of dat niet doorgesleten is.

Lijkt overdreven misschien, maar dit is toch echt eigen ervaring uit de tijd dat ik nog geen rugzak gebruikte ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Wat mij heel goed bevalt is om een binnenbandje in een klein zadeltasje mee te nemen, en dan wat andere spulletjes (pompje, bandenlichters, tooltje en een snelverband) in een dun nylon zakje in een achterzak. Geen last van roest en andere narigheid. Alles bij je ook, als je nog wel eens van fiets wisselt.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Ik vind het ook niet heel fijn om met rugzak te rijden behalve als ik heel lange tochten ga van een dag ofzo waar ik niet snel op een plek terug kom. Ik bind een binnenband+bandenlichters altijd aan t frame met wat isolatie tape. Daarnaast neem ik idd zn pompje aan het frame mee en doe ik nog een magic/powerlink voor de ketting met een stukje tape aan mn remleiding binden. N multytool neem ik gewoon mee in mn zak van de broek of shirt.
https://www.youtube.com/watch?v=20Vje_EHIUs" onclick="window.open(this.href);return false;
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

[quote="kermit"]Toch blijft een goede rugzak de beste optie...
Maar als je toch liever alles aan je frame hebt: hou er rekening mee dat pompjes in de loop der vieze tijden troep binnenkrijgen. Een jaartje niet naar omkijken en je hebt kans dat-ie overleden is tegen de tijd dat je 'm nodig hebt.
quote]


Een jaar lang niet lek rijden/geen burp/snake bite?????? :bier:

@Ts ook zadeltas(jes) heb je in afmeting mega groot
https://www.bike-components.de/de/Ortli ... o19980074/" onclick="window.open(this.href);return false;
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Gei-Kek schreef:

Een jaar lang niet lek rijden/geen burp/snake bite?????? :bier:
Ik niet.. regelmatig spanning checken en latex toevoegen.

@TS

koop een XL co2 pompje die past in het tassie
verder eens met kermit.. Na 3 tassies te hebben gesloopt toch maar een rukzakkie gekocht.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ik heb twee bidon houders en gebruik er een voor mijn materiaalbidon. Daar zitten in:
- binnenband
- bandenlichters
- kettingpons
- imbussleuteltjes
- schroevendraaiertje
- (ik meen) 2 co2 patronen 16 gr. + nippel (of hoe noem je zo'n ding????)
- 1 setje remblokjes incase off

Pompje zit bij de bidonhouder aan het frame. Dit doe ik altijd "oppe kop" vast vaker dan loopt er niet zoveel modder in het pompje!

Mijn ritten zijn meestal ca. 30 - 35 km. En ik ben op de locale ronde meestal niet meer dan ca. 10 km van huis...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Pompje met houder aan het frame, maar wel toemaken met isolatietape tegen corrosie, en 1 reservebinnenband meenemen, en alle resterende brol laat ik thuis op de werkbank.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik rijd inderdaad vrijwel nooit lek. Met tubeless op lokale rondjes is lekrijden verleden tijd, en in rotsachtiger terrein kom ik niet elke dag ;-)
Banden op spanning zetten doe ik met een vloerpomp, niet met een minipompje. Dus ja, dat kleine pompje wordt uiterst zelden gebruikt.

Enne, op veel fullies -vooral de kleine maten- past niet eens een bidon. Bovendien heb ik aan één bidon niet genoeg, ik drink al ongeveer 1,5 liter als ik twee uurtjes fiets. In zulke gevallen is een rugzak dus geen keus maar een must.

De keren dat ik nog eens met een bidon het terrein in ben gegaan beviel me dat ook helemaal niet, drinken is veel onhandiger waardoor je het ook minder doet. En (te) weinig drinken bij sportieve inspanningen is niet goed.

Nee, ik zie weinig bezwaren en veel voordelen bij een rugzak.
Maar ieder z'n ding ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bart_P
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 december 2014, 22:45

Kijk uit met dingen in je achterzakken te steken. Een multitool tussen je wervels bij een val komt aan. Bij mij ook altijd een drink rugzak. Drinkt fijner en ik hou niet van krokant drinken door al die modder op je bidon.
africatwin98
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 15 april 2011, 11:27
Mijn mountainbike: TREK Superfly comp 2013

Bidon is mijn ogen een goede en fijne oplossing, gebruik dit al jaren.

Groet Maarten
Plaats reactie