Wat is nou echt een beetje een gangbare wedstrijdmtb?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Geplaatst: wo 25 januari 2017, 19:26
JoeyA schreef: Niet dat ik zelf van plan was om een wedstrijd te rijden......

Geplaatst: wo 25 januari 2017, 22:59
JoeyA schreef: Ik ga zsm eens fietskleding aanschaffen en dan zo snel mogelijk aan de bak!
In 3,5 uur hebben we er een wedstrijdrijder bij. :-D :-q

Succes ermee Joey. Probeer niet te hard van stapel te lopen. :wink:
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

Dice Oldskool schreef:Geplaatst: wo 25 januari 2017, 19:26
JoeyA schreef: Niet dat ik zelf van plan was om een wedstrijd te rijden......

Geplaatst: wo 25 januari 2017, 22:59
JoeyA schreef: Ik ga zsm eens fietskleding aanschaffen en dan zo snel mogelijk aan de bak!
In 3,5 uur hebben we er een wedstrijdrijder bij. :-D :-q

Succes ermee Joey. Probeer niet te hard van stapel te lopen. :wink:
Bedankt dice!
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

JoeyA schreef:Niet dat ik zelf van plan was om een wedstrijd te rijden, daar is mijn fiets op lang en na niet goed genoeg voor
(voor de personen die het zich afvroegen):
(2017 Model Sensa Livigno Twenty-Niner hardtail , XT achter, SLX voor en 100mm SR Suntour RLO (Coil))

Met wat voor specs kan je je mountainbike nou écht competitiewaardig noemen?

mvg Joey
Hoe dichter je bij een podiumplaats komt, hoe meer gewicht en specs een rol gaan spelen naast de power in je pootjes.
Ofwel; hoe verder je achteraan in het rijtje uitslagen eindigt, hoe minder belangrijk die ene kilo gewicht voor je prestatie is.

Wat naast die stevige pootjes imho het belangrijkste is: de boel moet ongeacht de (prijs)klasse goed voor elkaar zijn, dwz perfect afgesteld, in goeie staat van onderhoud etc.
Slecht afgestelde derailleur, slechte remmen en een roestige ketting kunnen reden zijn dat je halverwege de eerste ronde meteen al in de struiken ligt.

Wijze woorden van een bikert die in bijna 30 jaar nog geen enkele wedstrijd gereden heeft :roll: .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

Jan Willem schreef:
JoeyA schreef:Niet dat ik zelf van plan was om een wedstrijd te rijden, daar is mijn fiets op lang en na niet goed genoeg voor
(voor de personen die het zich afvroegen):
(2017 Model Sensa Livigno Twenty-Niner hardtail , XT achter, SLX voor en 100mm SR Suntour RLO (Coil))

Met wat voor specs kan je je mountainbike nou écht competitiewaardig noemen?

mvg Joey
Hoe dichter je bij een podiumplaats komt, hoe meer gewicht en specs een rol gaan spelen naast de power in je pootjes.
Ofwel; hoe verder je achteraan in het rijtje uitslagen eindigt, hoe minder belangrijk die ene kilo gewicht voor je prestatie is.

Wat naast die stevige pootjes imho het belangrijkste is: de boel moet ongeacht de (prijs)klasse goed voor elkaar zijn, dwz perfect afgesteld, in goeie staat van onderhoud etc.
Slecht afgestelde derailleur, slechte remmen en een roestige ketting kunnen reden zijn dat je halverwege de eerste ronde meteen al in de struiken ligt.

Wijze woorden van een bikert die in bijna 30 jaar nog geen enkele wedstrijd gereden heeft :roll: .
Deze fiets is net 4 weken oud, dus staat van de onderdelen is gewoon goed. Wat onderhoud betreft: ik ben zuiniger op mn bike dan op mezelf, dus daarmee zit het ook wel snor. En over die wedstrijd, ik ga het nu eens proberen, dankzij het overhalen van de medebikers hier. Ik hoef echt geen podiumplaats, als ik het maar naar mijn zin gehad heb. Plus dat ik graag eens een keer de wedstrijdssfeer wil proeven. Voor de rest maakt het me niet zoveel uit, ook al haal ik de eindstreep niet eens, dan weet ik het in ieder geval wel voor de volgende keer :-q
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Je woont in Den Hout toch? Goed begin om je dan aan te sluiten bij de mtb groep van WV Breda. Speciaal voor jeugd. Heb je met het ritje langs het kanaal een mooi stukje warming up.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

Har77 schreef:Je woont in Den Hout toch? Goed begin om je dan aan te sluiten bij de mtb groep van WV Breda. Speciaal voor jeugd. Heb je met het ritje langs het kanaal een mooi stukje warming up.
Ik zal straks eens even kijken, misschien is dat inderdaad helemaal nog niet zo'n slecht idee!
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat is juist een prima idee.
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

Dice Oldskool schreef:Dat is juist een prima idee.

Update:
Wintercompetitie Ottoland op 4-2-17 staat op de planning!
wat een community zeg, zonder jullie was ik waarschijnlijk nooit, of in ieder geval nog lang niet met comp mtben begonnen :)
we zullen zien hoe het uit gaat pakken, ik houd jullie op de hoogte!
hartelijk dank voor jullie steun allemaal!

mvg
Joey
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Collega van mij zegt altijd dat je bij wedstrijden een bepaalde hardheid moet krijgen. Het is vaak een uur het snot voor je ogen rijden.... Ik heb het 1 keer gedaan (NK MTB overheid, categorie gemeente in Oss). Was een leuke ervaring, maar voor mij nooit meer... Succes ermee!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Hmmm, ambtenaar,1 uur inspanning, eens maar nooit meer....
Wie kopt hem in?
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hij mocht er 8 uur voor schrijven... ;-)

Wedstrijden zijn zeker leuk om te doen. Bouw je wedstrijd wel goed op. Zeker bij een xc wedstrijd moet je je krachten goed spreiden. Kijk de eerste wedstrijd ook goed rond naar wat voor materiaal de toppers mee rijden. Dan krijg je meer de indruk wat voor banden etc gangbaar zijn.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

mud mate schreef:Hij mocht er 8 uur voor schrijven... ;-)
Het was op een vrijdag.... Toendertijd waren we 's middags gesloten.... Dus waren maar 4 uur.... :D

Maar kom maar eens op de koffie dan kan ik jullie wel eens vertellen hoe het is om ambtenaar te zijn.... :bier: (en als het echt zo is als dat de vooroordelen zijn, dat hebben we dat toch goed geregeld :lol: )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

JoeyA schreef:
Dice Oldskool schreef:Dat is juist een prima idee.

Update:
Wintercompetitie Ottoland op 4-2-17 staat op de planning!
wat een community zeg, zonder jullie was ik waarschijnlijk nooit, of in ieder geval nog lang niet met comp mtben begonnen :)
we zullen zien hoe het uit gaat pakken, ik houd jullie op de hoogte!
hartelijk dank voor jullie steun allemaal!

mvg
Joey
Mijn zoon doet ook mee in ottoland!! Erg leuk alleen je moet achteraan starten omdat je niet eerder hebt meegedaan maar verder is het hartstikke leuk en gezellig
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

[/quote]Mijn zoon doet ook mee in ottoland!! Erg leuk alleen je moet achteraan starten omdat je niet eerder hebt meegedaan maar verder is het hartstikke leuk en gezellig[/quote]

Gezellig! In welke klasse rijdt hij? Misschien rijd ik wel in dezelfde :lol: :lol:
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

F klasse dacht ik u11 rijd hij
Plaats reactie