Wat zijn de grenzen van mijn mountainbike?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

Hallo medemountainbikers!

Laatst heb ik een Sensa Livigno Twenty-Niner Tour gekocht, hier volgen de specificaties

Algemeen:

Merk: Sensa
Collectiejaar: 2016
Wielmaat: 29er
Netto gewicht (kg): 13,5
Type fiets: Mountainbikes
Type mountainbike: Cross country
Categorie: Sensa Mountainbikes
Artikelnummer: CF-S16312910BG17-S16312910BR23

Frame & vering:

Frametype: Herenfiets
Framemateriaal: Aluminium
Voorvork: Suntour XCR 100mm met remote lockout
Veerweg (mm): 100mm
Lock-out voorvork: Remote

Schakelen & remmen:

Remsysteem: Hydraulische schijfrem
Aantal versnellingen: 27
Type versnellingen: Derailleur
Voorderailleur: Shimano Deore
Achterderailleur: Shimano XT
Shifters: Shimano Alivio

Afmontage:

Pedalen: Geen
Wielen: Supra MA Comp 29er
Banden: Schwalbe Smart Sam 2.1 K-guard 29er
Zadel: Supra Comp Line
Dropperpost: Niet aanwezig
Stuur: Supra Comp Line
Type stuurpen: Supra Comp Line

Nu is natuurlijk mijn vraag: waar is deze mountainbike toe in staat? ik heb hem gekocht voor sportieve ritten zoals in dorst bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af of dit echt de limiet van deze MTB is. Zou hij misschien geschikt zijn voor eventuele jumps en dergelijken. zo ja, hoe hoog zouden dat soort jumps maximaal mogen zijn?

M.V.G
Joey
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Dat hangt van jouw vaardigheden, lef en gewicht af.

Zo kan het ook:
https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Oh, en zonder pedalen zal het vooral een downhill bike zijn :D :D
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

Browser schreef:Oh, en zonder pedalen zal het vooral een downhill bike zijn :D :D
ik ben 60 kilo, 16 jaar oud en nee, inmiddels zitten er al wel pedalen op ;D
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Doorgaans kan men daar heel kort over zijn. Ook in mijn geval.

Jij (of in mijn geval ik) bent waarschijnlijk de beperking.

Om je vraag over jumps te beantwoorden. Zonder ervaring zou ik het beperken tot een cm of 20/30 en van daaruit kan je steeds iets hoger.

Een XC bike, mits goed gesprongen (en geland) zou wel een cm of 80 tot 100 aan moeten kunnen. Ervan uitgaande dat de landing niet volledig vlak is.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Dit is wat cube zegt over mijn ltd sl

"Mountainbike with suspension fork (also as Hybrid)

Classification: Category 3

Meant for riding on ways like:

tarmac roads and bicycle routes
ways paved by gravel, sand or similar materials (e.g. re road, dirt road)
paved and non paved hiking trails where roots, thresholds, rocks and drops are more often
In doing so the wheels have constant contact to the ground or lose contact for a split of a moment due to small uneven terrain like roots (-> no jumps, no riding on one wheel neither front or rear, no braking that causes the rear wheel to lift up)"

Cusus indekken gok ik
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

naze1975 schreef:Dit is wat cube zegt over mijn ltd sl

"Mountainbike with suspension fork (also as Hybrid)

Classification: Category 3

Meant for riding on ways like:

tarmac roads and bicycle routes
ways paved by gravel, sand or similar materials (e.g. re road, dirt road)
paved and non paved hiking trails where roots, thresholds, rocks and drops are more often
In doing so the wheels have constant contact to the ground or lose contact for a split of a moment due to small uneven terrain like roots (-> no jumps, no riding on one wheel neither front or rear, no braking that causes the rear wheel to lift up)"

Cusus indekken gok ik
Ik weet het wel zeker.. stel je voor dat je er af flikkerd en een claim indient bij cube omdat jij zonodig op je achterwiel moest rijden :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Voor mij zou de beperking om grotere sprongen te maken de wielen en remmen zijn.
Ik ken de wielen niet en zie geen merk rem, dus kan daar niks zinnigs over zeggen.
Gezien de Alivio afmontage zal het geen top spul zijn, dus begin rustig en kijk hoe de wielen zich houden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JoeyA schreef:Zou hij misschien geschikt zijn voor eventuele jumps en dergelijken. zo ja, hoe hoog zouden dat soort jumps maximaal mogen zijn?
Afgezien dat er sowieso niet echt een zinnig antwoord in de vorm van een aantal cm te geven is, snap ik eigenlijk niet wat er met "hoe hoog" bedoeld wordt...
- Gaat het eigenlijk om een drop?
- Hoog je wilt bunny-hoppen?
- Hoe hoog de jump (~ obstakel / hindernis) zelf mag zijn?
- Hoe hoog je op je hoogste punt boven de grond of de hindernis mag zitten?
- ...

... en dan is nog de vraag hoe vaak (s-N).


Voor het springen an sich boeien remmen overigens echt totaal niet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

Jamis Diablo schreef:Voor mij zou de beperking om grotere sprongen te maken de wielen en remmen zijn.
Ik ken de wielen niet en zie geen merk rem, dus kan daar niks zinnigs over zeggen.
Gezien de Alivio afmontage zal het geen top spul zijn, dus begin rustig en kijk hoe de wielen zich houden.
Volgens mij is de Afmontage echter XT, althans, dat werd mij in de winkel wel verteld.
Overigens zitten er Hydraulische remmen van Shimano op, dus bepaald bullezooi zal het vast niet zijn :)
Wielen zijn volgens mij best degelijk.

gr joey
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

cheeta schreef:
JoeyA schreef:Zou hij misschien geschikt zijn voor eventuele jumps en dergelijken. zo ja, hoe hoog zouden dat soort jumps maximaal mogen zijn?
Afgezien dat er sowieso niet echt een zinnig antwoord in de vorm van een aantal cm te geven is, snap ik eigenlijk niet wat er met "hoe hoog" bedoeld wordt...
- Gaat het eigenlijk om een drop?
- Hoog je wilt bunny-hoppen?
- Hoe hoog de jump (~ obstakel / hindernis) zelf mag zijn?
- Hoe hoog je op je hoogste punt boven de grond of de hindernis mag zitten?
- ...

... en dan is nog de vraag hoe vaak (s-N).


Voor het springen an sich boeien remmen overigens echt totaal niet...
Ik denk dat het zal beperken tot een keer of 5-6 per rit, verder zal ik denk ik niet hoger komen dan 70 centimeter, denk dat het eerder kleine ramps of afdalingen worden. Ben niet van plan om hele gekke capriolen uit te gaan halen, maar af en toe contact met de grond verliezen moet volgens mij wel kunnen :wink: mijn vraag was dan, om hem iets duidelijker te formuleren. Hoever mag ik hier in gaan, gezien dat t een hardtail XC bike is

mvg joey
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

"FIETS CLASSIFICATIE: Fietsen in deze categorie hebben betrekking op fietsen van categorie 1 en 2 en zijn ontworpen voor ruiger, onverhard terrein. Deze bikes kunnen gebruikt worden voor sprongen tot een maximum van 60 cm. Sprongen van deze grootte kunnen tot ongelukken leiden bij onervaren rijders. Hardtail mountainbikes en full-suspension bikes met normale veerweg horen thuis in deze categorie."

Aldus de site van Canyon over fietscategorie 3.
Maar de hoogte van de sprongen is uiteraard ook afhankelijk van hoe je de sprong uitvoert.
Doe je lomp dan kan de fiets ook bij een lagere hoogte kapot gaan en heb je een goede techniek (lees: je komt netjes neer na de sprong) dan kan je ook hogere sprongen maken.

Als je krak hoort heb je in ieder geval de grens overschreden. :winkie:
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

JoeyA schreef:Hallo medemountainbikers!
.......
Schakelen & remmen:

Remsysteem: Hydraulische schijfrem
Aantal versnellingen: 27
Type versnellingen: Derailleur
Voorderailleur: Shimano Deore
Achterderailleur: Shimano XT
Shifters: Shimano Alivio
......
Even een quote van jezelf.

Volledig Deore XT, nee. Alleen je achterderailleur is uit de XT lijn.
Is dat erg, nee is gewoon marketing waardoor de mountainbike luxer lijkt afgemonteerd te zijn.
Zelf heb ik ook een mengelmoes van shifters Deore voorderailleur Deore SLX achter Deore XT. Fietst voor mij prima. Remmen heb ik wel geüpgrade van Deore M395 naar Hope M4 maar dat komt deels ook door mijn gewicht.

Hoe gek je hiermee kunt doen hangt voor het grootste gedeelte af van je techniek. Als je techniek goed is merk je vanzelf dat je mountainbike het niet meer leuk vind wat je doet.

Het filmpje van Fabio wat al eerder gelinkt werd geeft al aan dat een mountainbike vaak meer aankan als je maar de juiste techniek hebt. Die sprong is gewoon te hoog voor het achterwiel, er is ook een making off van. Er zijn wel wat velgen gesneuveld, maar dat is ook niet verwonderlijk.
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

kan ook met een racefiets om nog maar leuke voorbeeldjes te geven :winkie:
https://www.youtube.com/watch?v=HhabgvIIXik" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=WjN2cjBKWO4" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar hangt veel van je vaardigheden af.
Heb ook mensen met springbultje van 20 cm hoog frame zien breken. :tong
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

cheeta schreef: Voor het springen an sich boeien remmen overigens echt totaal niet...
Uiteraard niet voor het springen, dat kan je ook wel zonder remmen.
Maar als TS als beginner in een bos gaat oefenen met springen is het ook wel fijn als hij na het landen goed kan remmen, vooral als je niet helemaal lekker uit komt en op het punt staat een boom weg te koppen.
Plaats reactie