Mountainbike voor zware biker?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

Bedankt voor jullie adviezen zover. Vandaag kreeg ik een sms van de LBS dat ik een proefrit kan maken op een Merida Big.Nine XT edition (model 2017) die deze week is binnengekomen.

Een andere mogelijkheid bij een andere LBS is een afgeprijsde Specialized Crave expert 29 2016 model. Mooie fiets om te zien zo in het zilver.

De Merida heeft een Rock Shox 30Gold RL R Q SA 100 DFBS 46T AIR Remote voorvork.

De Specialized een RockShox Reba RL 29, Solo Air spring, S: 80mm travel voorvork

Zit daar veel verschil in kwaliteit in?

Om het te ervaren ga ik maar eens een proefrit maken op beide modellen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, de 30 Gold is volgens mij eigenlijk een goedkopere Reba. 30 slaat op de stanchions (30mm), terwijl de Reba 32mm buizen heeft dus de Reba is, in theorie (geen ervaring met de 30Gold ) stijver. De Reba heeft dan wel weer maar 80mm veerweg maar die kan je eventueel (laten) vergroten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou voor een stevig alu frame gaan, degelijk schakelmateriaal bv SLX, een degelijke dus niet te lichte wielset, en een goede luchtgeveerde vork. Dan heb je een goede basis.
Kan prima voor 1500,-. Voor meer geld worden de materialen functioneel niet echt beter, hoogstens lichter, en dat wil je juist niet te ver doorvoeren met jouw gewicht, omdat dat vaak gepaard gaat met minder degelijkheid.

Qua vork zou ik gaan voor een 'moderne, up to date' 100mm luchtgeveerde Fox of Reba. Niet voor een RS Gold, ook niet voor een 80mm vork. Er bestaan voor 1500,- genoeg MTB's die aan dit eisenpakket voldoen, eisenpakket is zelfs al een te groot woord.

Remmen minimaal 180mm voor en 160mm achter, of ook 180mm achter, voor de Utrechtse Heuvelrug en andere vlakkere XC Nl routes.

Eventueel meteen wat bredere volumineuzere banden kiezen, die idealiter tubeless te rijden, voor extra grip, lekbestendigheid, (stoot)lekbestendigheid en comfort. Wil je LBS vast wel voor je doen als je daar zo'n bike aanschaft. Denk aan 2,35-2,4" brede XC banden, voor voldoende grip/nop, achter mag het eventueel wat sneller, als je dat zou willen, lees: minder nop.

Schakelmateriaal reeds genoemd: niveau (vanaf deore of) SLX is meer dan prima en zeer degelijk.

Wielset vooral niet te licht dus, tubelessready is fijn. Van de diverse wielen is overal op internet makkelijk teruig te vinden tot welk gewicht ze vrij gegeven zijn. En anders drop je hier je vraag gewoon weer even.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En als het ook een internetter mag zijn, de volgende tips:

Canyon 'Grand Canyon':
De 7,9, Deore en Reba: 1199,- https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... -sl-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
De 8,9 SLX en Fox: 1399,- https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-8-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Wielen ook nog stevig genoeg (alleen bandjes dus evt te upgraden als puntje op de i).

Idem Radon:
ZR Race en ZR Team, http://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/" onclick="window.open(this.href);return false;, voor resp. 1299,- en 999,-.

Van de LBS merken heeft Cube ook fietsen die niet veel duurder zijn dan deze internetters met soortgelijke prima afmontages.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

Een fiets die SLX groep heeft en een Reba voorvork vind ik hier:

https://www.mantel.com/giant-talon-0-lt ... cjc3RhcnQx" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze winkel is ook bereid om er een zwaarder wielset in te zetten. Ik krijg geld terug voor deze wielen die er nu in zitten. Het enige dat jammer is, is dat de schijven 160mm zijn maar misschien is dat ook aan te passen.

Ik vraag me alleen af of er veel kwaliteitsverschil is met dit frame t.o.v. een frame van een duurdere fiets.

Misschien ook de groep vóór aanpassen naar 2 bladen?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Uiteraard is er kwaliteitsverschil tussen de prijsklassen frames. Maar dat geeft de prijs ook weer duidelijk weer. Voor 699,- heb je er waarschijnlijk een goede koop aan, om lekker te kunnen starten en kijken of het mtb'en echt wat voor je is. Zoals met de meesten hier, zijn wij goedkoop begonnen en is de hobby daarna een beetje uitgegroeid tot een wat duurdere hobby...
Nu dacht ik ergens gelezen te hebben over voorkeur staal, maar dat zie ik hier niet echt in terug :wink: :wink: :wink:
Staal op maat is natuurlijk ook erg leuk. Maar dat red je niet voor 699,- :lol:
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

Nee hoor, als werktuigbouwer heb je al snel voorkeur voor staal maar op mijn niveau is alu natuurlijk ook prima. ;-)

Ik las wel ergens op het web dat dit frame behoorlijk goed staat aangeschreven. Het enige dat ik niet kan achterhalen is of ik er 27.5+ banden er in kwijt kan. Zal waarschijnlijk op zoek moeten gaan naar een 29 uitvoering van deze fiets en dan goede 27.5 velgen er in zetten
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Even gekeken naar de geometrie van het frame, maar de reach is niet super lang. Dat is wel iets om even goed over na te denken.
+ wielen.... :((
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met jouw lengte denk ik dat een 29-er beter bij je past.
In 27,5" is het makkelijker om nog stijvere wielen te bouwen, maar daar vraagt jouw gewicht nog niet om, in 29" zijn er genoeg alternatieven.
Dus ik zou nog wat verder kijken dan die 27,5" Talon van Mantel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

Zo, de kogel is door de kerk.

Van het weekend een paar proefritjes gereden op de Merida en een Isaac (die eigenlijk een beetje boven m'n begroting lag)
De Merida voor de zekerheid ook een maatje kleiner geprobeerd maar de grootste maat voldeed het beste. Het voelde een beetje als een jas aantrekken.

Ben heel benieuwd hoe de fiets zich zal houden. Ik zal iig de spaakspanning goed bijhouden.

Bedankt voor jullie adviezen en de hulp die ik heb gehad.

//Arthur
Plaats reactie