Eerste Mountainbike, hoe onderhouden

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Quantex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:34

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag via marktplaats mijn "eerste" 2e hands mountainbike gekocht (Cube Acid) om af en toe lekker door de bossen te crossen. Nu moet ik zeggen dat ik er zelf weinig verstand van heb, maar wil het onderhoud wel graag zoveel mogelijk zelf gaan doen. Nu werkt de voorrem op dit moment niet super en moet deze dus ontlucht en bijgevuld worden, maar heb geen idee wat nu het juiste setje is voor mijn remmen bijvoorbeeld.

ik heb al een beetje rond zitten kijken en vind wel wat shimano setjes daarvoor, maar hoe kan ik zien of dat de juiste zijn, of zijn deze gewoon universeel? Zijn er verder zaken die belangrijk zijn qua onderhoud om goed op te letten of die regelmatig gesmeerd moeten worden? Daar zullen vast heel veel topics over zijn overigens, maar nu ik toch bezig ben vraag ik het toch maar gewoon, haha.

moet overigens nog wat kleine dingen aanpassen, zitten nu klikpedalen op maar wil er gewoon platformpedalen op hebben, spatborden erop, misschien iets van verlichting. Dus mocht iemand nog wat dingen hebben liggen voor een goed prijsje ;)

Hier in ieder geval een paar foto's

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Ik hoor het graag als jullie goed tips of adviezen hebben.

Groeten,

Junior
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Voor je remmen, hoe dik zijn je remblokken nog? Zijn die niet gewoon op?
Of kan je je hendel tegen je stuur aantrekken, dan nog eerst even kijken hoever de remvoering al weg gesleten is.

Bleed setje kan je bijvoorbeeld deze voor gebruiken
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 3S-p43002/" onclick="window.open(this.href);return false;
Belangrijk is dat je het trechtertje welke op je rem hendel geschroefd kan worden en het opvang slangetje met spuit of iets dergelijks.
Een bleed blok om je rem cilinders op de juiste plaats te houden
https://www.bike-components.de/en/Shima ... rs-p39049/" onclick="window.open(this.href);return false;
En de mineraal remvloeistof
https://www.bike-components.de/en/Shima ... il-p21348/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn ook andere combinaties te maken, bijvoorbeeld zelf een bleed blokje maken. Het goedkoper bleed setje pakken met het trechtertje erin en zelf met een aquarium slangetje en een spuit van de apotheek het opvang maken.

Qua spatborden, wat is je bedoeling? Ergste tegen houden of zo veel mogelijk.
Je hebt losse spatborden van sks bijvoorbeeld, dacht dat natas nog een achterspatbord tekoop had (http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=111951" onclick="window.open(this.href);return false;). Maar je hebt ook kortere plastic plaatjes welke het ergste tegenhoud (ass saver voor achter en voor voor een soort gelijk systeem)
Mocht je voor voor een normaal spatbord willen hebben pak dan de gene welke onderin de kroon van de vork word vast gezet en niet op de buis van het frame. Kan je vertellen dat die veel beter werkt en je een stuk schoner houd.

Qua pedalen kan je meerdere kanten op. Zelf heb ik een paar simpele gekocht van bbb, zolang je niet te gek doet prima maar een echte flat zal bij off-road beter werken.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Spatbord voor gewoon zelf maken. Zie http://forums.mtbr.com/all-mountain/diy ... 80307.html" onclick="window.open(this.href);return false; voor uitleg. Heb ik ook gedaan, is gemaakt van zo'n binder van de Hema. Werkt al jaren super en kost bijna niets.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Quantex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:34

Thnx voor je antwoord ;)

Ik kan de hendel van mijn voorrem praktisch tegen het stuur aantrekken, of de remblokjes op zijn weet ik niet. Kun je deze er gemakkelijk uithalen? Als er een filmpje van te vinden is met uitleg kom ik meestal wel een heel eind, haha. Ik denk dat het makkelijkst is dat ik gewoon zon bleeding setje en remvloeistof bestel en dat als eerste ga vervangen om te zien of dat de oplossing biedt? of denken jullie dat het makkelijker om eerst de blokjes te bekijken?

Ik heb nu in ieder geval alvast wat simpele dingen gehaald, spatbordjes, wat goedkope platformpedalen (moet zeggen dat ik wel echt merk dat die shimano klikpedalen een stuk soepeler draaien). Misschien iemand die nog shimano klikpedalen wil ruilen voor shimano platformpedalen? Anders zet ik ze op marktplaats als dat de moeite is, geen idee eigenlijk.

Nog wel even een vraag qua onderhoud. Zo was ik bijvoorbeeld net de pedalen aan het vervangen en de oude waren ingevet, de nieuwe dus niet. Het lijkt me dus handig om altijd wat vet in huis te hebben? Misschien daarnaast ook nog iets van WD40 om andere zaken soms te soepel te houden? Ik begrijp dat sommige dingen ingevet en gesmeerd moeten worden, maar ik heb dus bijvoorbeeld geen idee wat allemaal precies en waarmee.
Quantex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:34

@Rob.Erto

Ziet er opzich wel strak uit! Maar heb toevallig vanuit mijn werk alvast wat dingen meengenomen. Waaronder dus wat simpele spatborden ;)
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Ja kan je makkelijker als bleeden.

Denk dat je het makkelijkste even je voorwiel eruit kunt halen en dan kan je zo de voering zien.
Kan je gelijk je snelspanner goed zetten, nu kan deze door bijvoorbeeld een tak open gezet worden waardoor je wiel niet meer vast zit (de klem langs de vork laten lopen). Wat eventueel ook kan is vanaf de andere kant waar de splitpen zit. Meestal kan je vanuit daar een inschatting maken.

WD40 zou ik niet als smeermiddel gebruiken.
Wat gebruik ik wel, gewone kogellager vet voor de lagers (je zou ook een wat water bestendigere variant kunnen gebruiken). Een wet lube voor de ketting en een dunne ketting olie voor de schanierpunten van de derailleurs.
Quantex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:34

Ik heb het voorwiel er net even uit gehaald. Zie hieronder een foto van mijn blokken. Ze zijn denk ik nog een mm of 3, dus lijkt mij dat ze nog eventjes mee kunnen. Ga denk ik maar even zo'n bleedsetje bestellen op die Duitse site die je noemde. Is wel stuk goedkoper dan wat ik op de Nederlandse sites ben tegengekomen..

Afbeelding
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Duitsland is inderdaad voor veel onderdelen voordeliger, nadeel kan zijn dat je moet wachten tot je je onderdelen ontvangt.

Tip voor je, zoek maar eens in Google op YouTube gmbn.
Ze hebben meerdere filmpjes waarbij ze dingen uitleggen, van onderhoud tot rijden/trucs.
Ook how to bleed shimano brakes is er.
Kan je gelijk zien hoe en wat je nodig hebt.

Qua voering, ja deze is nog dik genoeg maar deze is geen 3mm.
Eerder tussen de 1 a 2 mm. De voering zit namelijk op een plaatje gemonteerd. Zodra je gaat bleeden kan je zien wat ik bedoel omdat je deze eruit haalt.
Quantex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:34

Thnx voor de tip.

Heb in ieder geval alvast de 3 dingen bestel waar je naar gelinkt hebt. Mis dan volgens mij alleen nog een "ster"sleutel. Maar dat komt wel goed, ga die filmpjes straks een rustig bekijken. Zal toch nog wel een week duren voor mijn bestelling binnen is.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

De driehoek sleutel is niet verplicht. Een inbussleutel (set) met de juiste maat is genoeg.
Alleen opletten dat je de boutjes niet te strak draaid.
Als ik me niet vergis kan het met 2 werkdagen in huis zijn mits voorradig.
Quantex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:34

Ohh dat is wel snel dan, top ^^

Thnx.
Gebruikersavatar
Deempje98
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 14:55

Op YouTube kan je ook eens kijken op het kanaal van Global cycling network. Zij hebben veel video's over van alles wat met fietsen te maken heeft. Maar ook video's met uitleg hoe je remblokken moet verwisselen en ook over het bleeden van je remmen. Succes met het onderhouden van je fiets!
M!chel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 10 april 2016, 10:16
Mijn mountainbike: Devinci Troy 27.5

TS heeft denk ik een Torx sleutel met de juiste maat nodig. Volgens mij bedoeld hij dat met 'ster'sleutel.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Voor shimano remmen heb je een juiste maat inbussleutel nodig. De ster sleutel wordt vaker een y sleutel genoemd.
https://www.google.nl/search?q=y+inbussleutel" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie