Sneller worden

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Ik ben 24 jaar en nu 2 maanden bezig met mountainbiken ik heb er erg veel plezier in. Ik ga steeds wat sneller maar nu zijn er misschien nog wel wat punten waar ik tijd op kan winnen naast hard trainen en kilometers maken. Ik rij veel op zeist en zou er graag sneller worden

Ik heb al aardig wat gelezen op het forum en heb zelf een aantal punten waarmee ik misschien wat secondes kan winnen. Miss zit ik er naast of misschien heeft er iemand nog wat andere puntjes voor me.

Ik heb een bulls copperhead 3 27.5' deze heb ik 2 maanden geleden gekocht. Ik ben 72 kilo en heb een goede conditie.

-Ik heb zelf de mogenlijkheid een aantal kilo's af te vallen.
- andere banden? Ik rij met rocket ron's 27.5', 2.25' deze kwamen met de fiets. Voor zit die prima achter misschien een band die wat meer vlak is int midden? En/of een smallere band. Ook zou ik als deze achterband versleten is en ik een nieuwe aanschaf ze graag tubeless maken. (Velg is tubeless ready).
- lichtere bandenspanning, mijn pomp is kapot ik zal vd week een nieuwe halen ik rij momenteel biven de 2,5 bar... ik rij wel aggresief spring veel klap m over wortels alles heen. Op een drempel onderweg naar huis kan ik het ook niet laten zover mogenlijk te springen ik ben bang dat ik veel lek ga rijden als ik met minder druk in de bandjes rijdt.
- heb nu pedalen waar ik met de schoenen op kan maar ook met spd. Ik las vaak over roterende massa maar zal die paar gram verschil gaat maken?
- ik ga geen andere fiets kopen voorlopig niet.
- misschien ooit gaan fietsen met mensen die sneller zijn dan ik. Maar daar moet ook maar net iemand zin in hebben :lol: .

Dit waren de puntjes waar ik over gedacht had.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Denk het enige wat je qua materiaal meetbaar sneller kan maken (nog steeds seconden) is het aanhouden van lagere bandenspanning bij tubeless banden, en dan gelijk iets XC gericht, zoals RaRa's. Verder aan jezelf werken.

Ja of gewoon genieten op de fiets ook als je niet een paar seconden onder je pr zit. :bier:
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Heb je al mtb clinics gedaan, deze zijn speciaal geent op de mtb met name bochten werk, remmen en houding. Als je hier 1 of 2 van gevolgd heb, zul je ook merken dat je sneller gaat/kunt. Minder hoeft te remmen en dus veel constanter kunt rijden. Zeist is een parcours waar je bijna niet hoeft te remmen en puur op bochten techniek heel snel kunt zijn.
Het gewicht van de fiets zul je niet als een beperkende factor gaan zien. Ik ben zelf iets over de 90 kg, dat ga ik echt niet compenseren met lichtere spullen 8)
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

@bergbike, bandjes gaan we doen dan! En verder ga ik niet altijd voot mn pr. Soms rijd ik meerdere rondjes of op andere paden in de buurt. Soms rij ik met vrienden dan zit ik zo'n 6 minuten boven mn pr. En wanneer ik het gevoel heb dat ik sterker ben geworden probeer ik het weer eens een rondje te knallen. Mijn laatste keer heb ik 6 mensen ingehaald waar ik tijd op ben verloren alsnog mijn pr gereden. ^^

@naze1975 zo'n clinic heb ik idd nooit gedaan is misschien wel heeeewl leuk om een keertje te doen. Worden deze gegeven aan groepen op een bepaald niveau of is dat heel uiteenlopend?
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Officieel zijn ze er geloof ik in 3 nivos. Google is op clinics mtb of kijk op de ntfu site.

Ps.
In de bossen bij Zeist mag je niet buiten de parcoursen fietsen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Niet remmen!
Serieus, remmen is vernietigen van energie, op bochten aanrijden en stoppen met trappen = energie sparen die je ergens anders weer kunt gebruiken Met andere wellicht banden (tip hierboven) en een druk van 1.5bar voor (goede bandenspannigsmeter kopen) hebje veel meer grip. Als je te hard op bochten aanrijdt moet je remmen, probeer goed te flowen.
Ik merk dat mijn conti xkings beter lopen dan de mountainkings, terwijl de laatste meer grip hebben. Daar doet kolweerstand ook nog mee, maar dat licht oek aan de ondergrond die je rijdt.
Heeft bij mij gewerkt.

Gewicht is maar een klein gedeelte als je nu 72kg weegt, daar kun je niet veel vanaf halen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

MrGoon22 schreef: - misschien ooit gaan fietsen met mensen die sneller zijn dan ik. Maar daar moet ook maar net iemand zin in hebben :lol: .

Dit waren de puntjes waar ik over gedacht had.

Hoe snel is jouw rondje Zeist ?

Wat je daar moet doen is een verzet kiezen waarmee je het gehele parcours kan rijden en zo veel mee trappen ook bergafwaarts, daarin het vaak dat je het parcours moet verkennen , zodat je weet wat de valkuilen zijn, zal je zien dat de volgende keer het ook al sneller gaat , bandenspanning veranderen heeft niet zo veel nut omdat het grotendeels de bospaden verhardt zijn , "klickpedalen" is beter voor controle fiets ,maar niet percee om harder te gaan , clinic MTB'en en techniek is een goed begin .
Wat wil je met tubeless bereiken ?, dat je harder gaat ?, of ga je voor de grip en comfort ?, wat misschien leidt tot een sneller rondje ?.(verwacht geen minuten winst )
Dus techniek verbeteren en je fiets beter leren kennen ,trainen, zodat je weet wat de grens is van je fiets en jezelf ....

suc6
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Geloof dat de beste tip al een paar keer gegeven is; volg een clinic!

Zeist is een parcours waar je veel goed kan maken op rechtere stukken, maar juist erg veel kunt winnen door snel de bochten te pakken. Daar verlies je dan minder energie mee, die je weer kunt gebruiken op rechtere stukken.

Het hangt er een beetje vanaf wat je precies zoekt in een clinic en waar je vandaan komt bij wie je een clinic wilt volgen. Er zijn genoeg aanbieders!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je bent twee maanden bezig. Ga nou alsjeblieft niet nu al allerlei zaken aan je fiets veranderen die geld kosten. Bandenspanning kan omlaag, en als je geen zin hebt in een clinic gewoon met je laatste punt beginnen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

wpee schreef:Niet remmen!
Serieus, remmen is vernietigen van energie, op bochten aanrijden en stoppen met trappen = energie sparen die je ergens anders weer kunt gebruiken Met andere wellicht banden (tip hierboven) en een druk van 1.5bar voor (goede bandenspannigsmeter kopen) hebje veel meer grip. Als je te hard op bochten aanrijdt moet je remmen, probeer goed te flowen.
Ik merk dat mijn conti xkings beter lopen dan de mountainkings, terwijl de laatste meer grip hebben. Daar doet kolweerstand ook nog mee, maar dat licht oek aan de ondergrond die je rijdt.
Heeft bij mij gewerkt.

Gewicht is maar een klein gedeelte als je nu 72kg weegt, daar kun je niet veel vanaf halen.
Die 1.5 op een rara zou ik niet doen.. die dingen gaan zwalken
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ook met een vedergewicht van 72kg?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

1.7 dan.

Maar geen 2.5 ;)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

wpee schreef:
Gewicht is maar een klein gedeelte als je nu 72kg weegt, daar kun je niet veel vanaf halen.

Dat ligt dan nog geheel aan de lengte van TS. Mijn ideaal gewicht is ongeveer 63 kg.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Wauw wat een berg reacties super! Dankjullie.
Ik weet niet hoe ik allemaal kleine quotes maak en die antwoord in 1 bericht dus ik probeer alles maar gewoon te beantwoorden in 1 bericht.

Dalijk zal ik opzoek gaan naar clincs in de buurt en de komende weken dan, het liefst zo snel mogenlijk.
Ik fiets in de bossen van zeist ook zeker niet buiten het parcour. Wel achter het dierenpark van amersfoort het soesterhoogt de soesterduinen, lage vuursche en ben nu een keer op leersum en amerongen geweest.

Ik ben niet groot (1.74) mijn vet% kan een stuk om laag ik denk dat ik wel tot de 65 kilo kan zakken.

Mijn rondje zeist vanaf de grenspaal zit nu op 40:39

Verder ik ben pas net begonnen en was zeker niet van plan een klap geld uit te geven aan de fiets. Een ander achterbandje gaat er om wanneer deze op is. Ik zit nu haast op 2000km en ze slijten aardig. Nog 2000 en de achterband is op de voorband gaat niet zo snel.

En wat ik verwacht van tubeless? Geen idee. Maar blijkbaar is het wel een ding zoveel ik er over lees. Als ik iets harder de bochten door kan schrrlt het me snelheid en energie. En dat is het punt waar ik nu echt een end te kort op kom, energie.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

MrGoon22 schreef: Ik ben niet groot (1.74) mijn vet% kan een stuk om laag ik denk dat ik wel tot de 65 kilo kan zakken.

Mijn rondje zeist vanaf de grenspaal zit nu op 40:39
:roll: grenspaal ?, rij je geen volledig rondje ,startende bij 1 van de opstartpunten ?<gezien je tijd lijkt me dat haast niet , anders zit je al aan de wedstrijd/pro/elite klasse :winkie: , sneller gaat haast niet :) :winkie:

http://www.mtbroutes.nl/route/608/Zeist" onclick="window.open(this.href);return false;
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Plaats reactie