Mtb zoon 5 jaar

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Clau82
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 november 2016, 23:21

Voor mijn zoon van 5 (ca 118 cm) zoek ik een goede Mtb die past bijzijn leeftijd en lengte. Hij had een Cube KID 160, maar die is nu echt te klein. En hij wil graag versnellingen. Hij heeft de Cube KID 200 en de Cube KID 240 getest. Bij de 200 kan hij zijn voeten al ruim plat op de grond, maar de 240 is nog te groot. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Mijn zoon van 5 is zo'n 120 en rijd op een Ghost Powerkid 20 en kan daarop nog prima uit de voeten.
Weet niet of er verschil in geo/afmetingen van beide merken zijn.

Zou wel oppassen dat je niet te groot gaat. Dan kan je misschien beter overbruggen op een (goedkope) 2ehands 20" en pas naar een 24" als dat past.
Clau82
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 november 2016, 23:21

OK dank voor je reactie.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Bowiex schreef:Zou wel oppassen dat je niet te groot gaat. Dan kan je misschien beter overbruggen op een (goedkope) 2ehands 20" en pas naar een 24" als dat past.
+1, als je een fiets 'op de groei' koopt loop je het risico dat ze onzeker worden / sneller vallen, en dus het fietsen niet leuk meer gaan vinden. Daarnaast zullen ze sommige technieken niet (helemaal) uit kunnen voeren (achter het zadel hangen bijvoorbeeld).

Qua versnellingen: Indien mogelijk triggers om te schakelen, geen gripshift. Gripshift gaat vaak zwaar en de handen zijn nog wat te klein.

Mijn ervaringen met kids:
- mijn dochter (nu 15) MTB't al vanaf haar 6e
- geef MTB training aan kinderen vanaf 7 jaar.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Grappig, ik zat hetzelfde te redeneren, mijn zoon nu 7 en 1.31 lang. Ik twijfelde tussen de Genesis Core 24 en 26. De maten van de 26 komen redelijk overeen met zijn stadsfiets alleen denk ik dat hij daarmee in het bos te weinig bewegingsvrijheid heeft. Dus mijn idee dan beter een maatje kleiner pakken dan een fiets op de groei kopen. Scheelt dat ik de fiets weer kan doorschuiven naar zijn broertje :wink:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Rilson schreef:Ik twijfelde tussen de Genesis Core 24 en 26.
Daar rijden er bij ons op de club ook een paar mee rond. Mooie, onverwoestbare fietsjes met een starre vork.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Jan the Man schreef:
Rilson schreef:Ik twijfelde tussen de Genesis Core 24 en 26.
Daar rijden er bij ons op de club ook een paar mee rond. Mooie, onverwoestbare fietsjes met een starre vork.

Ciao
Jan
Gek hè? Dat die bij jullie op de club met een Genesis rondrijden :lol: :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik zou zeker voor de 20" gaan. Een paar weken geleden voor m'n zoon van 5 ook gekocht.
Zoals al gezegd staat fun voorop, daarbij is controle over de fiets belangrijk. Een te grote fiets geeft dat gevoel niet.

Als je een beetje zoekt, de Cube Kid 200 heb ik ergens gevonden voor 239 euro (nieuw, overjarig 2016 model) Als je een beejte op marktplaats zoekt zie je dat deze fietsen van 1 a 2 jaar oud voor 150 euro verkocht worden. Ik maak al meer afschrijving met een setje remmen zegmaar... :roll: :lol:
Clau82
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 november 2016, 23:21

Dank, ik ben overtuigd. Ik ga dit weekend nog even pogen te handelen bij de fietsenmaker en anders wordt het idd een internetbestelling voor de Cube Kid 200.
b2xtreme
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 5 december 2010, 10:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad

Mijn zoons hebben een islabike/frogbike werkt perfect... de 20 inch versie met 7 versnellingen gebruikt hij al sinds hij vier is, lekker licht, gaat als een trein.....
V-biker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 januari 2014, 20:22
Mijn mountainbike: Focus Raven

Mijn zoon heeft ook een cube kid 240 gehad, vanaf z'n 7e tot z'n 10e.
( leeftijd zegt overigens niet zoveel ; lengte en het op de fiets passen wel ).
Meestal kunnen ze 2 á 3 jaar vooruit met een fiets, ze groeien als kool.
Zoals hierboven gezegd, ti's niet verstandig om op de groei te kopen, denk dat de 20" voor jou wel en goede keuze is.
Het eerste jaar de zadelpen zo laag als het kon, het 3e jaar zo hoog mogelijk.
De cube bikes zijn redelijk onverwoestbaar, bij de toertochtjes nooit wat kapot gegaan.
ps.
het originele rubber leek wel heel zacht, goed voor de grip, maar de noppen waren zo van de banden.
Of zou het komen om aan je vriendjes in de straat te laten zien hoe ver je wel niet kunt slippen met je achterwiel :lol:
Plaats reactie