Winterkleding

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Arm- en beenwarmers zijn handig voor de tussentemperaturen, als je bijvoorbeeld koud start maar onderweg wat uit wilt kunnen trekken. Voor puur wintergebruik hebben lange mouwen en broeken mijn voorkeur. De arm/beenstukken zijn doorgaans ook niet zo dik en zeker niet winddicht.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Deze week een jack gekocht bij Futurumshop. Deze https://www.futurumshop.nl/futurum-jack ... -red.phtml en voor eronder een dun 'basic' shirt met lange mouwen https://www.futurumshop.nl/futurum-base ... hite.phtml. Alle relevant maten goed opgemeten en uitgekomen bij Medium. De mouwlengte is prima, de lengte is goed, maar de zaak knelt onder mijn oksels. Als ik m'n armen vooruit steek, zoals ik op de fiets zit, zit het goed, maar in een andere houding vind ik het vervelend zitten. Dit is mijn eerste aangesloten zittende fietskleding, dus misschien hoort het zo. Als ik een grotere maat koop zijn de mouwen veel te lang en is het jack ook qua lichaamslengte te lang. Is dit in jullie ervaring zo bij alle aangesloten zittende kleding, of is dit toevallig een merk met een slechte snit?
Gebruikersavatar
wielerfanaat
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 2 november 2017, 13:45
Mijn mountainbike: Cube ltd Pro

Piep schreef:Nu dat het een stuk kouder wordt ben ik aan het kijken voor winterkleding.
Maar ik weet niet wat goede/warme shirts of jassen zijn.
Ik kwam deze tegen: http://www.futurumshop.nl/futurum-jerse ... -red.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit voldoende of moet ik daar nog een windstopper en of thermo shirt onder dragen??
Of is zoiets beter? http://www.futurumshop.nl/sportful-forc ... eren.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvste bedankt

Ligt er ook een beetje aan waar je rijdt. Een windstopper is fijn op open vlaktes, maar als je veel in de bossen rijdt en weinig wind hebt, dan heb ik zelf al snel genoeg aan een lekker warm jack en een thermoshirt. Wordt het nog kouder, dan kies ik er voor om nog een extra jack aan te trekken, maar dan zit je al tegen het vriespunt aan en gebruik ik ook overschoenen en warme handschoenen.
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

Kou gevoel is voor iedereen verschillend.

Ik fiets bij 0 graden nog met beenstukken, en Jack met lange mouwen en een termoshirt eronder.

Probleem wat ik in de winter heb is dat ik snel koude voeten krijg, terwijl de rest van mijn lichaam warm is.
De voeten bij mij moet ik goed op letten bij kou.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Afgelopen winter was mijn eerste koude seizoen (sowieso pas gestart met MTBen in december). Zonder enige gear of kleding begonnen, en het eigenlijk heel goed gered met een thermobroek van de action over m'n bib, sportshirtje en een jack van Decathlon. Wollen sokken hielpen enorm en ik ben een keer gestopt omdat m'n vingers teveel pijn deden bij -6. Tot een graad of 7 fiets ik in de korte broek, benen zijn in no-time warm.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Temperatuur beleving is dan wel persoonlijk, maar voor je (knie)gewrichten is het wel beter om ze bij koelere dagen te bedekken. Hoeft niet met een lange broek, kniestukken kan of wat mij persoonlijk erg goed bevalt: een driekwart broek.

In mijn geval een Endura baggy, die broek gebruik ik ontzettend veel in voor-en naseizoen, zeg zo tussen de 5 en 15 graden.

@Jan, over dat knellen onder de oksels: het kan zo zijn dat strakke kleding in de fietshouding prima zit maar als je rechtop staat minder. Maar natuurlijk kan het net per merk icm een bepaalde lichaamsbouw een beetje verschillen. Misschien past het jack voor jou net niet optimaal.
We zijn al een maand verder sinds jouw post, heb je het wel gehouden en inmiddels al vaker gebruikt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik lees hier al van meerdere mensen met koude voeten; wat bij mij goed werkt is skisokken. Goed warm en ook lekker lang dus beenwarmers zijn daardoor op zich ook niet meer nodig want ze komen tot je knieholte. De huidige skisokken zijn ook niet zo heel dik meer dus dat zit niet te strak in je schoenen. Ik kan t zeker aanraden. :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Voor koude voeten heb ik vorige jaar de Northwave Celsius 2 Goretex schoenen gekocht , heerlijk warme schoen, alleen wat lastig met aan en uit trekken .Voor de rest heb losse beenstukken ,en arm stukken. Echter heb ik de beenstukken meer gebruikt , een windstopper voor het boven lichaam is beter . Maar de armstukken gaan bij de koude tochtjes wel mee voor het geval dat ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie