Mountainbike voor bikejöring gezocht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Hallo,

Ik wil met één van mijn honden beginnen aan bikejöring (mountainbiken met de hond). Nu ben ik op zoek naar een fiets. Wat ik al van andere bikejörers gehoord heb: minimaal XT schakelmateriaal en schijfremmen omdat V-brakes bij het jören te snel slijten. Verder werd gewezen op het risico met een 26-er sneller over de kop te slaan als de hond voor de fiets loopt maar dat een 29-er minder wendbaar is. Ik heb beide geprobeerd en ik moet zeggen dat ik een 26-er prettiger vond, maar echt een voorkeur had ik niet. 26, 27,5 of 29 maakt mij dus niet zoveel uit.

Na veel lezen, nog meer lezen en nog veel meer lezen en flink marktplaats afspeuren heb ik nu een aantal geschikte kandidaten op het oog. Alleen wat is nu een goed keus? Ik heb de volgende fietsen op het oog (en al contact gehad met de eigenaar van de Cube):

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer

Ik wordt er een beetje onzeker van om zelf een fiets uit te zoeken. Ook weet ik niet of ik in een fietsenhandel helemaal goed geholpen wordt. Ik woon vlak bij Petten en daar zit volgens mij een heel behoorlijke bike shop, maar ik denk dat ik met mijn budget beter op marktplaats terecht kan.

Ik hoop dat iemand met wat meer kijk op mountainbikes mij een goed advies kan geven. (Ermee rekening houdend dat er op bepaalde momenten ook een hond van ca. 30 kilo aan zal trekken).
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Het eerste waar ik aan denk als ik jr verhaal lees is een 650b plus bike. Zeer stabiel en niet zomaar om te krijgen.
In jouw prijsklasse ms een kijken naar een Silverback Sphere comp? Heb je een leuke fiets, zonder poespas met hoge rechtdoor stabiliteit. Eventueel met extra wielsetje ook nog als 29er te rijden.

Dat "minimaal XT" kun je vervangen door "minimaal Deore" en bij schijfremmen moet je het woord "goede" ervoor zetten: zit heel veel verschil in. Ook daarvoor geldt: alles vanaf Deore is zeer goed binnen de shimano range, Avids en Tektro's zijn wat bewerkelijker.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Dank je voor je antwoord, Har77. Ik heb gekeken, maar ik zie dat dat een fiets is zonder vering. Die vering denk ik in terrein toch zeker nodig te hebben (heb reumatische klachten).

Wat betreft schakelmateriaal: dank je voor de tip. Dat maakt het zoeken al een stuk makkelijker. Ik begreep dat Deore met veel schakelen en klimmen nogal eens snel sleet, maar dat valt dus wel mee?

En wat zijn goede schijfremmen? Ik heb de FAQ 'bikeadvies voor beginners' doorgenomen, maar daar werd ik helaas nog niet wijzer wat betreft schijfremmen.

Van de fietsen hierboven, zit daar iets bij wat ok zou zijn?
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Oh, misschien handig als ik nog bijzet waar ik voornamelijk wil fietsen. Ik woon bij de Schoorlse duinen, dus zonder hond wil ik daar fietsen en in het duingebied bij Petten en rondjes door het recreatieterrein hier in de buurt. Sowieso zet ik mijn hond er natuurlijk pas voor als ik zelf een beetje fatsoenlijk op de fiets kan rijden.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Aha, nou..dan is de bike die ik voorstelde al helemaal dé bike voor je.
Het gaat om een ´plus´ bike. Dwz: extra breda banden tov een 'normale' bike (2.8-3.0 vs 2.0-2.3). De voordelen (en dan met name in het gebied waar jij gaat fietsen):
-veel beter door het mulle zand, en dat ligt er rond schoorl meer dan genoeg. Je kun door blijven fietsen waar anderen van de bike moeten,
-de vering komt vanuit de banden. Omdat die veel meer volume hebben dempen de banden (bij de juiste spanning) heel veel oneffenheden.
-de starre vork in deze bike zorgt ervoor dat je veel makkelijker klimt: vork veert niet nodeloos in als je aanzet.

Maar goed; als jij denkt vering nodig te hebben moet je het niet doen, maar ik denk dat je een geveerde vork in die zin verkeerd linkt aan reumatische klachten.Die worden vele malen meer beinvloed door je fietshouding, -positie en de mate waarin je actief op je fiets zit. Als je alles laat afhangen van je vering is de kans groot dat je als een zak aardappels op de fiets blijft zitten: wordt het niet beter van. Hier na teruggaan van fully naar hardtail veel minder last van heupen (botvergroeiingen die lijken op aan Bechterew gelieerde afwijking). Dat zit 'm puur en alleen in het feit dat ik weer veel actiever bezig ben met 'rijden' in plaats van 'zitten en trappen'.

Wat betreft de groepen: Deore slijt juist minder hard dan XT al je de pure slijtdelen bekijkt. Het is een fractie zwaarder, maar dat zal voor jouw gebruik niet van belang zijn.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Ah, kijk. Helder. Als ik die fiets zo zie, zit hij dan een beetje tussen een gewone mountainbike en een fat bike in? Ik weet dat er mensen jören met een fat bike, dus daar had ik ook al naar zitten kijken, maar het leek me zonder hond erg zwaar trappen. Mijn heupen en knieën zijn nogal ruk (de reden dat ik overstap van paarrijden en hardlopen op fietsen) en ik ben enorm bang dat een fat bike te zwaar is voor mij om vooruit te trappen (ook op harde ondergrond). Dan heb ik liever iets wat op stevige ondergrond nog rijd en dan af en toe een stukje lopen als het niet meer gaat. Ik wil er ook gewoon afstanden mee kunnen fietsen (incidenteel eens naar mijn werk bijvoorbeeld, 30 kilometer enkele reis).

Ik zou op zich wel kunnen kijken naar de fietsen met wat bredere banden, alleen de Silverback Sphere comp vind ik wel erg lelijk en dat in combinatie met niet echt in de buurt van huis te kunnen testrijden, staat hij nog niet echt bovenaan mijn lijstje. Kon ik hem proberen en ervaren dat hij heerlijk fietst, dan zijn looks natuurlijk geheel van ondergeschikt belang.

Wat ik nu wel overweeg is om dit weekend toch even bij wat winkels te gaan kijken of ze niet wat leuks in de uitverkoop hebben staan. Als ik gewoon voor Deore kan gaan, dan maakt het het kiezen wel wat makkelijker en in een winkel...tsja, daar heb je toch service en garantie en ik weet meteen of een fiets lekker zit.
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Overigens, qua zit. Ik ben een doorgewinterde amazone. Rijd al zo'n 24 jaar paard en ben daardoor zeer bewust van mijn houding en zit. Ik verwacht dat ik met een paar lessen ook leer hoe ik correct en actief op een mountainbike moet zitten en rijden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ter info:

Nu hebben we zelf 2 joekels rondlopen welke regelmatig met de fiets meegaan (los dan)
Maar zijn nu lichtjes begonnen met steppen.
Ik weet ook dat hier ergens een topic loopt over bikejoring.

Maar om op je bike terug te komen.

Gezien de ondergrond en type fiets met voorvering zou ik ook zeggen plus bike.
Das dus 27,5+ geen Fat, die zijn nog een tandje dikker.

Zelf bike ik sinds eind september op de volgende:
https://www.fietsvoordeelshop.nl/bulls- ... -mat-heren" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-2016" onclick="window.open(this.href);return false;

Bulls Copperhead plus. XT afmontage, goede Tektro remmen (serieus waar.)
En een fijne comfortabele Suntour vork.
Ook kost de bike niet de hoofdprijs en kan heel wat hebben. (twee weken Zuid
Frankrijk met redelijk wat zware Enduro tochten.)

Op de vraag wat zijn goede schijfremmen kun je 100 antwoorden op verwachten ;)
Net als de vraag welke bike moet ik kiezen.

Shimano Deore is trouwens prima spul :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Leuk dat je bent begonnen met steppen, Pat! Ik heb juist mijn step verkocht omdat ik het niet leuk vond. Ik heb nooit een ontheffing gehaald dus hond er alleen naast. Ik heb ook nog een tijd geskeelerd op speedskates met de hond. Maar goed...geen idee hoe ik op dat levensgevaarlijke idee ben gekomen. Doe ik inmiddels niet meer.

Ik zal dus moeten kijken naar modellen met bredere banden? Wel jammer, want ik heb er nog geen in mijn prijsklasse gevonden (vandaar dat ik tweedehands zocht). Ik kan op die brede banden dus ook wel echt een beetje leuk op de weg rijden? En zou ik ermee het strand op kunnen? Dat zou gezien mijn woonplaats natuurlijk een groot voordeel zijn!

Dat ik heel veel verschillende antwoorden kan krijgen besef ik. Daarom had ik juist een topic geopend met de vraag of iemand naar de drie fietsen wilde kijken die ik op het oog had ;)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Catfish schreef:Overigens, qua zit. Ik ben een doorgewinterde amazone. Rijd al zo'n 24 jaar paard en ben daardoor zeer bewust van mijn houding en zit. Ik verwacht dat ik met een paar lessen ook leer hoe ik correct en actief op een mountainbike moet zitten en rijden.
Hoe lang ben je als ik vragen mag? Zag dat je naar fietsen keek voor lengte >1.85m.
Als je zou opteren voor een plusbike is dit ook een mooie. Ook helemaal "af" en met geveerde vork

http://www.wiggle.nl/charge-cooker-3-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wiggle levert keurig af aan huis, dus je hoeft de deur niet uit ;-)

Vwb die 3 fietsen uit je startpost: het zijn allemaal 26ers. Niks mis mee, maar wel vrij prijzig gezien leeftijd. Daarnaast ook framematen die bij langere rijders horen
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Har77 schreef:
Catfish schreef:Overigens, qua zit. Ik ben een doorgewinterde amazone. Rijd al zo'n 24 jaar paard en ben daardoor zeer bewust van mijn houding en zit. Ik verwacht dat ik met een paar lessen ook leer hoe ik correct en actief op een mountainbike moet zitten en rijden.
Hoe lang ben je als ik vragen mag? Zag dat je naar fietsen keek voor lengte >1.85m.
Als je zou opteren voor een plusbike is dit ook een mooie. Ook helemaal "af" en met geveerde vork

http://www.wiggle.nl/charge-cooker-3-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wiggle levert keurig af aan huis, dus je hoeft de deur niet uit ;-)
Ik ben maar een klein vrouwtje van 177, maar ik heb wel een binnenbeenlengte van 88 cm en erg lange armen. De fiets die je stuurt is helaas buiten budget maar in het slechtste geval spaar ik nog een jaartje door.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Wat is je exacte budget. Zoveel te koop dat er v 8) voldoende te kiezen valt hoor. Plus size is geen must , maar leek met het ook op jouw inzet ideaal.
Wij denken graag mee :-)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Har77 schreef:Wat is je exacte budget. Zoveel te koop dat er v 8) voldoende te kiezen valt hoor. Plus size is geen must , maar leek met het ook op jouw inzet ideaal.
Wij denken graag mee :-)
Tweedehands rond de 500 Euro. Nieuw kan ik er bij manlief vast nog wel wat bijpraten, maar het zal niet veel zijn. Maar ik kan natuurlijk altijd doorsparen.
Catfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 januari 2017, 22:21

Ik zag bijvoorbeeld deze, maar ik heb geen idee of je daar ook nog fatsoenlijk mee op de weg kan fietsen.

≥ Fatbike Felt Xt race Face afmontage - Fietsen | Mountainbikes en ATB - Marktplaats.nl
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Denk dat pat dit topic bedoelde:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... %C3%B6ring" onclick="window.open(this.href);return false;

Weet hoe vervelend de klachten zijn, heb de diagnose reuma.
Voor je heupen en knieën is een juiste houding/afstelling van de zadel hoogte en positie belangrijk. Niet te gestrekt maar ook niet te ver buigen (hoogste trap punt). Daarnaast zal je ook niet te gek moeten doen qua reach en stuurpen hoogte verschil t.o.v zadel hoogte, een te scherpe hoek (sportievere zit) zet meer druk op je heupen. Natuurlijk hoeft dit bij jou niet of zelfs geen probleem te geven, dit geldt voor mijn lichaamsbouw en klachten. Heb vorige week een bike fit gedaan waarin ik de verschillen heb ervaren (helaas past mijn huidige MTB er niet bij). Bovenste stukje is dus kan problemen geven en is meer in de zin van let er even op voor je zelf. Je kunt redelijk snel voelen als je niet goed op de fiets zit of dat deze niet bij je past.
Plaats reactie