Beste MTB-fanaten én toegewijd fietsmonteurs .
Ik heb een KTM Ultra Force 27,5" met slechts een 200km op de teller. Na iedere rit wordt de fiets volledig gewassen en de aandrijving schoongemaakt en opnieuw ingevet. Kortom, ik probeer echt lief voor mijn fiets te zijn..
Nu heb ik een fietsstandaard gekocht zodat ik op een normale hoogte kan werken, en toen ik met mijn neus op het crankstel zat schrok ik in eerste instantie. Bovenin zie je twee tanden die duidelijk minder hoog zijn. Even op de website van Shimano gekeken en daar zie ik het ook op de afbeeldingen, nu mijn vraag. Wat is hier de functie van?
Daarnaast lees ik regelmatig dat mensen overstappen naar 1x11, wat is hier het voordeel van? En welke aanpassingen zou ik dan aan de fiets moeten doen om over te stappen op 1x11?
Verschillende tanden op crankset?
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Het gaat niet om slijtage van je crankstel, maar van je kettingblad Crankstellen slijten maar heeeel langzaam als je er met je hiel tegenaan komt. Trapassen en kettingbladen slijten een stuk sneller.
Die lagere tandjes zijn om te zorgen dat de ketting wat soepeler van het grote blad naar het middenblad gaat.
Voor wat betreft 1x11 is al zoveel hier op het forum geschreven dat je beter eerst de zoekfunctie kan gebruiken. (maar in het kort: Voorderailleurs worden al jaren alleen door Al Qaida en IS geproduceerd, dus 1x11 is een soort anti terrorisme )
Die lagere tandjes zijn om te zorgen dat de ketting wat soepeler van het grote blad naar het middenblad gaat.
Voor wat betreft 1x11 is al zoveel hier op het forum geschreven dat je beter eerst de zoekfunctie kan gebruiken. (maar in het kort: Voorderailleurs worden al jaren alleen door Al Qaida en IS geproduceerd, dus 1x11 is een soort anti terrorisme )
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
suravida schreef:l. (maar in het kort: Voorderailleurs worden al jaren alleen door Al Qaida en IS geproduceerd, dus 1x11 is een soort anti terrorisme )
Ik sponsor dan ook het liefst al qaida.. aangezien de 3x varianten voornamelijk door IS worden geproduceerd en de 2xderraileur door al qaida.
Voordelen: makkelijker schoon houden en minder slijtage(want minder onderdelen)
Nadelen: overal net niet het juiste verzet
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 446
- Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42
Ferdy01 schreef: En welke aanpassingen zou ik dan aan de fiets moeten doen om over te stappen op 1x11?
Binnenste en midden tandblad verwijderen, alsmede de IS derrie voorzijde ,en de schifter voor de voorzijde , voordeel : minder gewicht,minder slijtage,nadeel: beperkt aantal verzetten .... ,oh ja je rijdt wss met 8 speed cassette achterzijde voor 1x11 moet je dus een 11 speed cassette monteren .......
Boem
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race*Voor mij:Trek Fuel EX9
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race*Voor mij:Trek Fuel EX9
- Ferdy01
- Mtb fanaat
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
- Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015
Oké bedankt allemaal haha! Ik sponsor ze het liefste ook niet!
Uiteraard had ik de zoekfunctie geprobeerd maar dan haak ik snel af als er mrt vakjargon wordt gecommuniceerd. Hopen dat ik het snel leer
Uiteraard had ik de zoekfunctie geprobeerd maar dan haak ik snel af als er mrt vakjargon wordt gecommuniceerd. Hopen dat ik het snel leer