Verschillende tanden op crankset?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdy01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015

Beste MTB-fanaten én toegewijd fietsmonteurs :tong .

Ik heb een KTM Ultra Force 27,5" met slechts een 200km op de teller. Na iedere rit wordt de fiets volledig gewassen en de aandrijving schoongemaakt en opnieuw ingevet. Kortom, ik probeer echt lief voor mijn fiets te zijn..

Nu heb ik een fietsstandaard gekocht zodat ik op een normale hoogte kan werken, en toen ik met mijn neus op het crankstel zat schrok ik in eerste instantie. Bovenin zie je twee tanden die duidelijk minder hoog zijn. Even op de website van Shimano gekeken en daar zie ik het ook op de afbeeldingen, nu mijn vraag. Wat is hier de functie van?

Daarnaast lees ik regelmatig dat mensen overstappen naar 1x11, wat is hier het voordeel van? En welke aanpassingen zou ik dan aan de fiets moeten doen om over te stappen op 1x11?

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het gaat niet om slijtage van je crankstel, maar van je kettingblad ;-) Crankstellen slijten maar heeeel langzaam als je er met je hiel tegenaan komt. Trapassen en kettingbladen slijten een stuk sneller.
Die lagere tandjes zijn om te zorgen dat de ketting wat soepeler van het grote blad naar het middenblad gaat.
Voor wat betreft 1x11 is al zoveel hier op het forum geschreven dat je beter eerst de zoekfunctie kan gebruiken. (maar in het kort: Voorderailleurs worden al jaren alleen door Al Qaida en IS geproduceerd, dus 1x11 is een soort anti terrorisme :winkie: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

suravida schreef:l. (maar in het kort: Voorderailleurs worden al jaren alleen door Al Qaida en IS geproduceerd, dus 1x11 is een soort anti terrorisme :winkie: )
:winkie: :winkie:

Ik sponsor dan ook het liefst al qaida.. aangezien de 3x varianten voornamelijk door IS worden geproduceerd en de 2xderraileur door al qaida.

Voordelen: makkelijker schoon houden en minder slijtage(want minder onderdelen)

Nadelen: overal net niet het juiste verzet
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Ferdy01 schreef: En welke aanpassingen zou ik dan aan de fiets moeten doen om over te stappen op 1x11?

Binnenste en midden tandblad verwijderen, alsmede de IS derrie voorzijde ,en de schifter voor de voorzijde , voordeel : minder gewicht,minder slijtage,nadeel: beperkt aantal verzetten .... :winkie: ,oh ja je rijdt wss met 8 speed cassette achterzijde voor 1x11 moet je dus een 11 speed cassette monteren .......

Boem :winkie: :winkie:
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
Ferdy01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015

Oké bedankt allemaal haha! Ik sponsor ze het liefste ook niet! :tong

Uiteraard had ik de zoekfunctie geprobeerd maar dan haak ik snel af als er mrt vakjargon wordt gecommuniceerd. Hopen dat ik het snel leer :lol:
Plaats reactie