Hallo
Wat zijn de voor en nadelen van een mkb van Carbon ?
Ben nog aan het kijken wat mijn volgende fiets word
Vrgr peter
Carbonfiets
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 20:28
- Mijn mountainbike: Scott scale 910 vorige bike was een trek serie 6
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Wat ikzelf zo kan verzinnen, plussen:
- Licht gewicht
- Stijfheid
- (Bijna) geen materiaalmoeiheid
- Tot op zekere hoogte schokabsorberend
Er zijn natuurlijk ook minnen:
- Vaak duurder dan alu of staal
- Kwetsbaar bij verkeerde (vnl punt-)belasting
Ongetwijfeld ben ik nog wat vergeten maar google weet vast nog wel wat antwoorden
- Licht gewicht
- Stijfheid
- (Bijna) geen materiaalmoeiheid
- Tot op zekere hoogte schokabsorberend
Er zijn natuurlijk ook minnen:
- Vaak duurder dan alu of staal
- Kwetsbaar bij verkeerde (vnl punt-)belasting
Ongetwijfeld ben ik nog wat vergeten maar google weet vast nog wel wat antwoorden
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Carbonframes zien er vaak mooier uit, persoonlijke mening overigens.
En met een carbon fiets kun je lekker zeggen dat je een carbon fiets hebt.
Of je er meer plezier mee hebt?? Ligt nogal aan je doelstelling, ervaring en hoevaak je wil gaan fietsen.
De gegeven info is nogal summier zo.
En met een carbon fiets kun je lekker zeggen dat je een carbon fiets hebt.
Of je er meer plezier mee hebt?? Ligt nogal aan je doelstelling, ervaring en hoevaak je wil gaan fietsen.
De gegeven info is nogal summier zo.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 244
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
- Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0
Dat van die puntbelasting is toch niet helemaal waar. Kijk maar eens hier naar:
https://youtu.be/xreZdUBqpJs" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je dit gezien hebt is dat argument ook weg. Prijs blijft wel nog altijd een issue.
https://youtu.be/xreZdUBqpJs" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je dit gezien hebt is dat argument ook weg. Prijs blijft wel nog altijd een issue.
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Omg, niet weer dat filmpje. Er komt geen carbon-vraag voorbij of dat filmpje wordt gelinkt.
Alsof elk carbon frame een Santa Cruz is...
Alsof elk carbon frame een Santa Cruz is...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Nou déze dan . Geen Santa Cruz.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
De moderne lichte (!) stalen frames kunnen ook maar heel weinig hebben. Dan moet je iets van "steigerpijp" kopen....Bowiex schreef:Als je jezelf lomperikert noemt zou ik voor een stalen frame gaan.
StAlTiCa
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Hoeft ie niet eens modern voor te zijn.
Ik heb een 26" stalen Checker Pig frame CPX 4070 (eind 90's) met spiral tubing dat minder weegt dan sommige alu frames uit die tijd.
Ik heb een 26" stalen Checker Pig frame CPX 4070 (eind 90's) met spiral tubing dat minder weegt dan sommige alu frames uit die tijd.
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
If you can't fix it: hit it with a bigger hammer!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- QriZ
- Extreme Biker
- Berichten: 680
- Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
- Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014
Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Gaat het nu weer over het fietsen?
Da's geen puntbelasting.E10 schreef:Dat van die puntbelasting is toch niet helemaal waar. Kijk maar eens hier naar:
https://youtu.be/xreZdUBqpJs" onclick="window.open(this.href);return false;
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Die looks zijn natuurlijk persoonlijk, ik vind zelf een mooi gemaakt stalen frame tien keer mooier dan de meeste carbon frames.QriZ schreef:Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Vloeiende lijnen zijn tegenwoordig ook in alu mogelijk.
Blijven over de klankkast en trillingsdempende eigenschappen. Die zijn niet zozeer algemeen carbon-specifiek als wel bepaald door de constructie van jouw frame. Er zijn ook snoeiharde klankkasten van carbon.
Staal en met name titanium hebben ook zeer goede trillingsdempende eigenschappen, alu blijft daarin achter. Maar de manier waarop het materiaal ingezet wordt heeft altijd een grote invloed, je kunt nooit zeggen: het is materiaal X, dus is het een hard/stijf/slap/comfortabel etc. frame.
Met alle materialen is een goed en duurzaam frame te bouwen.
Verwacht je je materiaal bovengemiddeld zwaar te gaan belasten omdat je zwaar bent/lomp rijdt/hele ruige dingen doet: gewoon de lichtgewichtjes links laten liggen en kiezen voor een frame met wat meer reserves.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- QriZ
- Extreme Biker
- Berichten: 680
- Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
- Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014
Ik moet inderdaad nuanceren dat sommige carbon frames juist weer té spacy overkomen en inderdaad een frame van b.v. Moot (titanium) is ook super classykermit schreef:Die looks zijn natuurlijk persoonlijk, ik vind zelf een mooi gemaakt stalen frame tien keer mooier dan de meeste carbon frames.QriZ schreef:Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Vloeiende lijnen zijn tegenwoordig ook in alu mogelijk.
Blijven over de klankkast en trillingsdempende eigenschappen. Die zijn niet zozeer algemeen carbon-specifiek als wel bepaald door de constructie van jouw frame. Er zijn ook snoeiharde klankkasten van carbon.
Staal en met name titanium hebben ook zeer goede trillingsdempende eigenschappen, alu blijft daarin achter. Maar de manier waarop het materiaal ingezet wordt heeft altijd een grote invloed, je kunt nooit zeggen: het is materiaal X, dus is het een hard/stijf/slap/comfortabel etc. frame.
Met alle materialen is een goed en duurzaam frame te bouwen.
Verwacht je je materiaal bovengemiddeld zwaar te gaan belasten omdat je zwaar bent/lomp rijdt/hele ruige dingen doet: gewoon de lichtgewichtjes links laten liggen en kiezen voor een frame met wat meer reserves.
Gaat het nu weer over het fietsen?