Waar moet je opletten als je een mountainbike koopt?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Bever22
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 1 september 2004, 10:45
Mijn mountainbike: Trek 6500
Contacteer:

Waar moet je opletten als je een mountainbike koopt? En wat zijn de modellen die aanbevolen worden? Ik huur tot nu toe een mountainbike. maar ik wil er nu eigenlijk wel zelf eentje kopen. Maar ik weet niet zo goed waar je opmoet letten. Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Joost Mulder
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Beste Joost,

ik wil je aanraden om eens wat oudere topic hier in de beginnershoek te lezen en daarna met iets gerichtere vragen te komen.

wat we ook willen weten:

- wat ga je met de bike doen, waar fiets je vnml, hoe vaak, ook wedstrijden?
- je budget , want ik kan je de prachtigste bikes aanbevelen van 2000 euro maar als je maar 600 hebt......
- je voorkeur, DH,FR,XC, street, etc etc....
- hardtail of fully

Genoeg vragen denk ik zo. Kijk hier wat rond en je hebt al een aardig beeld van wat een goeie en wat een slechte bike is.
Ferry
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1104
Lid geworden op: do 22 augustus 2002, 08:52
Mijn mountainbike: roept alweer

jf schreef:3. Wat is een goede beginnersfiets?
Dat is zo ongeveer wel de meest gestelde vraag. Hoewel voor een ieder persoonlijke extra wensen aan te geven zijn, zijn de onderstaande zaken op bijna iedereen van toepassing:
a. een echt terreinwaardige nieuwe mountainbike voor minder dan € 600,- bestaat niet. Ik weet het, op marktplaats en dergelijke wordt je overstelpt met aanbiedingen voor "super full-suspension mountainbikes met Shimano onderdelen" voor rond de € 200,- maar geloof mij: dat is niks.
b. een terreinwaardige mountainbike heeft minimaal Shimano Deore of SRAM 5.0/X.5 schakelonderdelen. Alles wat daaronder zit (Shimano Alivio/Altus, SRAM 3.0 etc.) is eigenlijk niet echt geschikt voor gebruik in het terrein.
c. heb je niet zoveel te besteden, probeer dan een tweedehands fiets te zoeken. Liefst een hardtail (met alleen voorvering dus) en hou ook dan nog rekening met minimaal € 350,-


1. Gebruik de zoekfunctie.
Veel vragen zijn de revue al gepasseerd op dit forum. Middels de zoekfunctie ( Zoeken, bovenaan de pagina) kun je op veel van je vragen waarschijnlijk al snel een antwoord vinden.
If you can't ride it, BIKE IT ! ! ! !
Bever22
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 1 september 2004, 10:45
Mijn mountainbike: Trek 6500
Contacteer:

Mariekemeisje schreef:Beste Joost,

ik wil je aanraden om eens wat oudere topic hier in de beginnershoek te lezen en daarna met iets gerichtere vragen te komen.

wat we ook willen weten:

- wat ga je met de bike doen, waar fiets je vnml, hoe vaak, ook wedstrijden?
- je budget , want ik kan je de prachtigste bikes aanbevelen van 2000 euro maar als je maar 600 hebt......
- je voorkeur, DH,FR,XC, street, etc etc....
- hardtail of fully

Genoeg vragen denk ik zo. Kijk hier wat rond en je hebt al een aardig beeld van wat een goeie en wat een slechte bike is.

Ik wil er zeker week in Schoorl. Daarhe bje en mountainbike parcour. Maar dat wist je denk ik al.
Mijn buget is tot nu toe van 600 tot 800 euro.
Me voorkeur? ik weet niet wat DH,FR,XC, street allemaal betekent sorry.
En wat betreft hardtail of fully ik zou dat ook niet weten.
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Ohh Mariekemeisje dit is de beginnershoek hoor :tong

Anyway DH = Downhill
FR= Freeride
XC = Cross Country (wat jij volgens mij wilt gaan doen)
Street = Gewoon in de stad bijvoorbeeld allerlei trucjes doen

Verder betekend hardtail dat het op een fiets gaan met alleen voorvering of helemaal geen vering (hard tail betekend letterlijk harde staart). Fully betekend een volledig geveerde fiets (voor en achter). Welke je van deze 2 zult kiezen hangt vooral af van je eigen voorkeur (bij Cross Country dus, voordat er weer een paar wijsneuzen hier over vallen)

Wat betreft de vraag waar moet je op letten bij aankoop, wat is belangrijk en dat soort vragen zou ik eens rond kijken in de beginnershoek want die vragen komen zo verschrikkelijk vaak voorbij. Ik wil nog wel even zeggen dat je budget in ieder geval in orde is, misschien kun je je budget nog iets bijstellen tot ongeveer 1000 euro omdat jij geen fiets gaat kopen om het mountainbiken uit te proberen maar je weet al dat je het leuk vind, waarom dan niet meteen een echt goede fiets kopen?
Bever22
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 1 september 2004, 10:45
Mijn mountainbike: Trek 6500
Contacteer:

Cross Country dat is voor mij ja. En Hardtail daar gaat mijn voorkeur ook meer naar. Eigenlijk moet je het zeker allebei uit proberen. Want ik heb het alleen maar met een voor vering. En dat beviel me wel heel goed.

Bedankt voor de uitleg. Echt super. Ik vind het zelf echt geweldig het mountainbiken in de duinen van Schoorl. Alleen baal nu gewoon dat ik no geen eigen fiets hebt kunnen bemachtigen.

Groeten,

Joost Mulder
marcelca
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 10 september 2002, 09:51
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro RX

Bever22 schreef:Cross Country dat is voor mij ja. En Hardtail daar gaat mijn voorkeur ook meer naar. Eigenlijk moet je het zeker allebei uit proberen. Want ik heb het alleen maar met een voor vering. En dat beviel me wel heel goed.

Bedankt voor de uitleg. Echt super. Ik vind het zelf echt geweldig het mountainbiken in de duinen van Schoorl. Alleen baal nu gewoon dat ik no geen eigen fiets hebt kunnen bemachtigen.

Groeten,

Joost Mulder
Ik persoonlijk zou voor de prijsklasse waar jij je fiets in zoekt ( en dat is zeker geen slechte prijsklasse ) geen volgeveerde fiets zoeken...

een volgeveerde fiets van een beetje kwaliteit moet je al snel vanaf 1500 euro denken, goedkoper zal je ze ook wel vinden maar dat gaat ten koste van de rest van de afmontage...

een hardtail met een goede verende voorvork ( hier zit veel verschil in ) en goede componenten moete je voor jou prijsklasse wel kunnen vinden, succes met je zoektocht

grtz marcel
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

Aan de hand van veel dergelijke vragen het ik op mijn site een artikel geschreven, dat als een samenvatting kan gelden van mijn eigen ervaring, veel raadgevingen van met Belgisch forum en veel wijsheden uit de boekjes.

Natuurlijk moet je eerste weten wat je op korte en middellange termijn wil en best ook een budget vooropstellen.

Neem dan eens kijkje op http://users.skynet.be/vipersite/koopadvies.htm
Plaats reactie