Bike navigatie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
rutten
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 08:33

Hallo

ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met navigatie voor de mountainbike.
Gebruiken jullie navigatie op de mountainbike of enkel gps locatie?
Gebruik je dan een los apparaat/ device of een app op je mobiele telefoon? En welke?
Wat zijn de positieve punten of negatieve punten hiervan?
Waar zou ik rekening mee moeten houden (qua functionaliteiten en andere randzaken) bij aanschaf of gebruik van apparaat/ device of app?
Evt andere opmerkingen hierover zijn ook meer dan welkom.

Alvast bedankt

met vriendelijke groet
Grwn
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT 2017

Ik heb net vorige week een mio cyclo 200 gekocht.
Dat is een gps apparaatje..

Ik ga hem vanmiddag misschien uittesten en dan laat ik het horen hoe hij me bevalt.. ok.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5562
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb mij dit jaar voor het eerst een navi aangeschaft omdat ik wat vaker buiten de bepijlde routes wilde fietsen en in het buitenland ook weer terug op de camping wilde komen. Met een beperkt budget uitgekomen op een TeasyOne2. Navigeren gaat top, fietscomputer is uitgebreid en de aanschaf doet niet zo pijn aan de bankrekening. Makkelijk in gebruik, gps is spot on, gpx file downloaden ,uploaden naar de navi en fietsen maar.
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Heb zelf ook een Teasi (Pro). Is in feite zelfde toestel als de One2, maar dan met fysieke "home" knop en mogelijkheid tot aansluiten van bluetooth toebehoren (hartslagmeter, snelheidsmeter,...).
De recentste versie (One3) heeft die mogelijkheid ook.
Naast bovenvermelde goede punten, wil ik er ook nog de goede leesbaarheid van het scherm aan toevoegen, en de uitstekende batterijduur.

Ben er dus ook erg tevreden over, zeker gezien de prijs.

Enige minpunt vind ik de bevestiging aan het stuur, die niet altijd "klikvast" lijkt.
Daar lijkt de bevestiging van Garmin superieur (maar dat betaal je natuurlijk ook)
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT 2017

Ik heb net m'n eerste route met de mio cyclo 200 gehad... maar ik kom nu op plekjes bij mij in de buurt waar ik nog nooit geweest ben..
Kortom echt een leuk apparaat..
Hij is goed leesbaar en vrij makkelijk in gebruik..
(Al moet ik er nog wel een beetje wegwijs in worden met routes downloaden enz.)
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
Gebruikersavatar
Bluto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 10:45
Mijn mountainbike: Olympia Nitro2 650B

oruxmaps voor Android is een gratis app.
Kun je ook gpx bestanden inladen.
Ga ik binnenkort eens testen met een ingeladen route.
Wel veel functies, moet nog veel uitzoeken...
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Ik heb de MIO 305.
Het is leuk om routes op te zetten en na te fietsen met namen in onbekende gebieden.
Verder is het ook handig om je routes thuis mee op te nemen en later terug te kijken waar je geweest bent.
Er zit ook een surprise me functie op hiermee kan je de navigatie aan de hand van km/tijd een route laten berekenen die je dan kan na rijden, lijkt me meer iets voor ritjes op de weg, zelf nog niet uitgeprobeerd.
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Ik heb de MIO 305.
Het is leuk om routes op te zetten en na te fietsen met namen in onbekende gebieden.
Verder is het ook handig om je routes thuis mee op te nemen en later terug te kijken waar je geweest bent.
Er zit ook een surprise me functie op hiermee kan je de navigatie aan de hand van km/tijd een route laten berekenen die je dan kan na rijden, lijkt me meer iets voor ritjes op de weg, zelf nog niet uitgeprobeerd.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ik heb de MIO cyclo 315. Bevalt me goed.
Heb er al eens routes meegereden gaat goed. Je kunt ook naar een adres navigeren en voorkeur aangeven voor onverhard of verhard. Ik gebruik die op de mtb en op de race. Op de race heb ik er nog een snelheidsmeter en cadansmeter bij. Voor de mtb is cadans iets minder van belang omdat je niet continue trapt. Op de racer let je ook. Aak op de juist cadans.
Surprise is ook leuk, maar vooral voor de race fiets. Je komt dan op plaatsen waar je normaal niet komt.

Minpuntje is dat bij navigeren geeft die op 50 meter voor de afslag aan dat je moet afslaan maar voor je bij de afslag bent is het beeld alweer gedimd. Dan is het minder goed zichtbaar.

Je kunt ook profielen aanmaken dus 1 voor de mtb en 1 voor de race.

Kaart is openstreetmap en die wordt automatisch geupdated meen ik. Apparaat is nagenoeg plug en play!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Plug and play Mio (+1) heb eerder een Garmin 705 gehad. Garmin heeft meer optie's, maar daardoor ook veel minder Plug and play. Ben nu zelf aan het kijken naar een Lezyne Macro GPS.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Bluto schreef:oruxmaps voor Android is een gratis app.
Kun je ook gpx bestanden inladen.
Ga ik binnenkort eens testen met een ingeladen route.
Wel veel functies, moet nog veel uitzoeken...
Voor die 2 keer per jaar dat ik op GPS rijd, bevalt Oruxmap prima. Beetje steile leercurve in het begin.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Gebruik een simpele Garmin Edge 200. Basismodel, maar goed genoeg waar ik het voor nodig heb. Geen bandenmaten meer instellen, wat met de Cateye nogal eens lastig was met meerdere fietsen.

Je kan gpx bestanden inladen en deze routes gaan fietsen. Er een trainingsrondje van maken en tegen jezelf fietsen. Handig voor als je verdwaalt is er ook een functie beschikbaar dat deze je weer naar huis helpt.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Hier 2x de MIO 315 , voor op de racer als MTB , leuk apparaat ,goed leesbaar scherm , en waterdicht , en kan tegen een stootje .
Nadelen :
Opstarten gaat vaak traag , niet altijd "op tijd" melding als er een afslag of e.d is , traag soms met navigeren en verliest in het bos nog wel een het GPS signaal, plant vaak voor de racer geen fietspaden ook wel eens gravel en schelpen paden.
Is ook meer een stadsfiets navigatie ipv racer ,geen wifi voor de synchro.
Moeite met verbinden met de pc voor up en downloaden .
Voordelen :
helder display , de gegevens zijn vrij accuraat vergeleken bij Strava, cockpit zelf in te delen met informatie schermen , en GPX route's uploaden, batterijduur, waterdicht, en kan een stootje hebben.
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 538
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Heb onlangs een garmin edge 1000 gekregen bevalt goed ben nog aan het spelen er mee is me eerste gps zeer uitgebreid een nadeel is wel de prijs ( heb hem gelukkig gekregen ;) ) beeldscherm is goed af te lezen apperaat zelf is makkelijk te bedienen als ik meer gespeeld heb er mee laat ik het weten :)
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

RubbereMTBRobbie schreef:Hier 2x de MIO 315 , voor op de racer als MTB , leuk apparaat ,goed leesbaar scherm , en waterdicht , en kan tegen een stootje .
Nadelen :
Opstarten gaat vaak traag , niet altijd "op tijd" melding als er een afslag of e.d is , traag soms met navigeren en verliest in het bos nog wel een het GPS signaal, plant vaak voor de racer geen fietspaden ook wel eens gravel en schelpen paden.
Is ook meer een stadsfiets navigatie ipv racer ,geen wifi voor de synchro.
Moeite met verbinden met de pc voor up en downloaden .
Voordelen :
helder display , de gegevens zijn vrij accuraat vergeleken bij Strava, cockpit zelf in te delen met informatie schermen , en GPX route's uploaden, batterijduur, waterdicht, en kan een stootje hebben.
Veel van de nadelen komen mij niet bekend voor...
Traag met opstarten: de 315 is niet binnen 5 sec opgestart, maar het duurt ook geen minuten (ik schat 30 - 60 sec)
Te late melding en traag bij navigeren heb ik nog niet veel van gemerkt. Maar kan ook komen dat ik nog niet heel veel heb genavigeerd.
Ik heb nog niet gemerkt dat signaal in het bos verloren gaat.

Heb je in het profiel voor de racer onverhard uitgezet? Je kunt voorkeuren aangeven voor racer en mtb. Verbinden met pc is bij mij nog nooit een probleem geweest. Werk wel altijd via het bijbehorende programma en onder windows 10
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Plaats reactie