welk van de 3?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
er_win
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 augustus 2004, 21:15
Mijn mountainbike: GT

hallo, ik ben een beginner, gebruik de atb vooral op de weg en af en toe een keer in het bos.

wil niet teveel besteden en heb even een vraag:

welk van de 3 fietsen zouden jullie nemen en waarom?

de viper tr2
Afbeelding
Omschrijving:
2004 VIPER TR 2.0

SPECIFICATIES
>Frame: 7005 Aluminium met geïntegreerde balhoofdbuis, oversized onderbuis, Wishbone achterbrug en extra sterke dropouts
>Framekleur: blauwe poedercoating met zilver gespoten decals onder een blanke laklaag
>Voorvork: Manitou SIX, 80mm veerweg
>Balhoofd: Cane Creek VP-A42E
>Stuurpen: XTX, 100mm
>Stuur: FSA XC 180
>Grips: XTX
>Zadelpen: FSA SL 280, 27.2x350mm
>Zadel: XTX
>Crankset: Shimano FC-M340, 44/32/22T
>Derailleur achter: Shimano Deore
>Derailleur voor: Shimano Acera
>Cassete: Shimano HG 50, 11-30T, 8-speed
>Shifters: Shimano ST-EF35-8
>Remmen: Tektro V-brakes
>Remhendels: Shimano
>Velgen: Aluminium, 32 gaats
>Voornaaf: Formula 32 gaats
>Achternaaf: Shimano Alivio
>Banden: Continental Explorer 26x2.10
>Pedalen: Platforms.

GEOMETRIE 20 INCH
>Zitbuis C-T: 20 inch
>Zitbuis C-C: 17.5 inch
>Bovenbuis: 585mm (23 inch)
>Liggende achtervork: 425mm
>Balhoofdbuis: 123mm.

Adviesprijs
€ 536,00

Bike2Build Prijs € 429,00



de cube aim
Afbeelding
Omschrijving:
2004 CUBE AIM
>De beginners mountainbike!
>De voordeligste Cube mountainbike heeft krachtige remmen en een instelbare, verende voorvork
>Framekleur: Reflex rood poedercoating
>Gewicht: 12.9kg
>De beste mountainbike onder de €500!

S P E C I F I C A T I E S
>Frame: 7005 Aluminium
>Voorvork: RST Capa T4
>Balhoofd: Ritchey Logic geïntegreerd
>Stuur: Scape Rizer
>Stuurpen: Scape Alu Lite
>Grips: Profile
>Zadelpen: Scape Light
>Zadel: Scape Active 3
>Crankset: Shimano
>Bottom bracket: Shimano Cartridge
>Derailleur achter: Shimano Alivio
>Derailleur voor: Shimano Alivio
>Remmen: Shimano V-brakes
>Remhendels: Shimano
>Shifters: Shimano
>Cassette: Shimano 8-speed
>Ketting: Shimano
>Velgen: Rigida ZAC 19
>Naven: Shimano RM 40
>Spaken: DT Swiss
>Banden: Schwalbe Impac Semislick
>Pedalen: Platforms
>Extras: geïntegreerd balhoofd, vervangbare derailleurhanger en het frame is voorzien van schijfremnokken.

Bike2Build Prijs € 459,00




of de trek 4300
Afbeelding
FULL SPECIFICATIONS

FRAMESET:
FRAME: Alpha SL aluminum
FORK: InSync 323

WHEELS:
WHEELS: Alloy F, Shimano RM40 R hub; Matrix 750 rims
TIRES: Bontrager Connection Trail, 26x2.0"

DRIVETRAIN:
SHIFTERS: Shimano EF29
FRONT DERAILLEUR: Shimano C050
REAR DERAILLEUR: Shimano Alivio
CRANKSET: SR XCC150 42/34/24
CASSETTE: SRAM 850 11-32, 8 speed
PEDALS: Alloy platform, clipless adaptable

COMPONENTS:
SADDLE: Bontrager Sport
SEATPOST: Bontrager
HANDLEBARS: Bontrager Sport, 25mm rise
STEM: Bontrager, 25 degree
HEADSET: Aheadset, semi-cartridge, sealed
BRAKESET: Alloy linear pull w/alloy levers

DISC OPTION:
BRAKESET: Shimano Alivio mechanical disc w/alloy levers
WHEELS: Shimano Alivio disc hubs; WTB Speed Disc rims

een ander voorstel voor deze prijsklasse is ook welkom natuurlijk
Laatst gewijzigd door er_win op di 17 augustus 2004, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
pauluz!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 september 2003, 21:57
Mijn mountainbike: American Eagle Durango 780 [Carbon]
Contacteer:

Zet er voor ons gemak ff alle spec's bij. En de prijzen etc. Waar wil je hem voor gebruiken enz....

Gebruik ook de zoekfunctie. Als ik het plaaje beoordeel zou ik voor de Viper gaan. Maar om daar nou echt mee te raggen...

Ik raad je aan voor dit budget (ca. E500,-- ?) is naar een 2e hands te kijken. Zie de Te Koop tread.

succes. :-q
Het leven is net een neus...
Je moet eruit halen wat erin zit.
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Met zo'n budget zou ik als ik jou was voor tweede hands gaan. Ik heb ook pas mijn eerste fiets gekocht. Ik had wel een wat groter budget, maar heb uiteindelijk een mooie tweedehands gekocht voor 450 euro. Het is dan natuurlijk wel gebruikt, maar de onderdelen zijn gewoon van een betere kwaliteit. Wil je perse een nieuwe kopen, spaar dan og ff door totdat je 200 euro meer wilt uitgeven, dan zijn er wel wat eerdige MTB's te vinden.

ff er_win helpen met linkjes:

Cube Aim
Viper tr2
Trek 4300
er_win
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 augustus 2004, 21:15
Mijn mountainbike: GT

pauluz! schreef:Zet er voor ons gemak ff alle spec's bij. En de prijzen etc. Waar wil je hem voor gebruiken enz....

Gebruik ook de zoekfunctie. Als ik het plaaje beoordeel zou ik voor de Viper gaan. Maar om daar nou echt mee te raggen...

Ik raad je aan voor dit budget (ca. E500,-- ?) is naar een 2e hands te kijken. Zie de Te Koop tread.

succes. :-q
done..
alles zit tussen de 4 en 500
gebruik het hoofdzakelijk voor de weg dus. alleen af en toe in het bos en ik ben geen hardcore crosser.
er_win
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 augustus 2004, 21:15
Mijn mountainbike: GT

ik kan best een duurdere kopen, dat is het probleem niet.
ik vraag me gewoon af of het het waard is als ik hem alleen maar voor de weg gebruik.

ik bedoel, je test de uitersten van de vork, rem, en versnelling dan toch niet echt..
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Als je 'm alleen voor de weg gebruikt zou ik geen fiets met vering nemen... Misschien is een cyclocrosser iets???
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

er_win schreef:hallo, ik ben een beginner, gebruik de atb vooral op de weg en af en toe een keer in het bos.
Wil je hem nou wel of niet alleen op de weg gerbruiken, een enkel tochtje door het, bos moet ook wel lukken zolang je maar niet te ruig terein in het bos opzoekt. Maar dab is het advies wat jf geeft om voor een starre voorvork tegaan denk ik wel het beste.
er_win
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 augustus 2004, 21:15
Mijn mountainbike: GT

90% weg en een sporadische bosrit.
ik spring er niet mee.

geen vering? mm nog niet eens over nagedacht....
fietsertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: do 24 april 2003, 17:52
Contacteer:

er_win schreef:90% weg en een sporadische bosrit.
ik spring er niet mee.

geen vering? mm nog niet eens over nagedacht....
De meeste (nieuwe) MTB's (zo'n 90%) hebben vandaag de dag standaard een verende voorvork. Zelfs het merendeel van de hybride/city/touring fietsen heeft er een. Enieweei, je schrijft dat je voor 90% op de weg rijdt en sporadisch een bosrit doet. Is het mogelijk dat dat in de toekomst verandert? Dat je bijv. steeds verder gaat (of wil gaan) wat betreft de bos ritjes en mischien wel echt wil MTB'en. Want ook dat kan van invloed zijn op de keuze van je nieuwe fiets.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Hoi,

Ze zijn ook qua parts niet heel veel verschillend van elkaar, ik zou je heel eerlijk suggereren degene te nemen die je het mooiste vindt! Allemaal leuke fietsjes om mee te beginnen. Ideaal zou zijn als je d'r een keer op kon zitten voor je ze kocht, dan weet je ook welke het fijnste zit, daar zit natuurlijk wel verschil in. Viper heeft een recht stuur, de overige twee een riser, een riser kan iets comfortabeler zitten, maar dat zou je eigenlijk eens moeten proberen.

succes.
er_win
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 augustus 2004, 21:15
Mijn mountainbike: GT

ok bedankt
DeTrut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 5 september 2003, 12:00

De Viper ziet er het leukst uit maar das persoonlijk. Verder verschillen de fietsen niet of nauwlijks.
BTW in tegen stelling wat de meeste mensen denken is een voorvork in eerste instantie niet om mee te springen, maar voornamelijk om oneffenheden in het parcours op te vangen.
Maar let er ook ff op in welke maat ze leverbaar zijn. Aan je naam te zien ben je nogal lang :lol: Dit maakt 2e hands zoeken weer een stuk lastiger.
Ik weet dat het voor jouw een enorm eind is maar ik wil zowiezo nog eens naar B2B. Dus als je iemand zoekt om mee te rijden......
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

Als je hoofdzakelijk op de weg rij, waarom overweeg je geen hybride, zonder vering en met grote wielen. Je krijgt hiermee een lichtere fiets met een betere zitpositie voor op de weg en je kan er heus wel af en toe mee de natuur in.

De voorgestelde bikes zien er uit als MTB's en zijn heus wel mooi, maar zijn er door de kwaliteit van de onderdelen nauwelijks geschikt voor.
DeTrut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 5 september 2003, 12:00

vipero schreef:....................
De voorgestelde bikes zien er uit als MTB's en zijn heus wel mooi, maar zijn er door de kwaliteit van de onderdelen nauwelijks geschikt voor.
Wat een onzin verhaal.
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

DeTrut schreef:
vipero schreef:....................
De voorgestelde bikes zien er uit als MTB's en zijn heus wel mooi, maar zijn er door de kwaliteit van de onderdelen nauwelijks geschikt voor.
Wat een onzin verhaal.
Dan zal ik even argumenteren, doe jij dat dan ook?

-De vorken van die fietsen zijn uiterst basis, inwendig een veer, soms samen met een MCU. Geen demping, maak het kan ook zonder, zeker in Nederland.
Die dingen maken je fiets topzwaar. Daar er enorme toleranties bij de fabricage zijn, zijn sommige (de meeste) uiterst stug en veren nauwelijk op kleine bulten, zeker met een lichte berijder. Andere waaronder de Six heeft meestal slappe veren en is daardoor enkel geschikt voor lichtgewichten.
- de goedkope no-name of Tektroremmen voldoen als het droog is maar absluut niet in natte omstandigheden
- ik vrees eveneens dat de gebruikte naven en trapassen na een paar tochtjes door modder of nat zand het geen 1000 km zullen uithouden.

Je hebt dus constant kosten aan een dergelijke fiets en je zal bovendien geneigd zijn die minderwaardige onderdelen te vervangen door iets betere. Koop je echter onmiddellijk die "iets" betere bike dan kan je veel leed besparen.

Nu jij:...
Plaats reactie