Bovenkleding

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Op dit moment MTB ik met een katoenen t-shirt en een gevoerde windjack. Opzich voldoet dit best aardig maar soms heb ik het te warm en dan kan ik mijn warmte niet makkelijk kwijt. Ik wil daarom nieuwe bovenkleding aanschaffen die ik met deze herfst temperaturen kan gebruiken.

Maar er is zoveel te koop dat ik wel wat advies kan gebruiken :)

Zover ik heb gelezen zou ik het volgende nodig nodig hebben:

- Zweet shirt, wat is het verschil met een jersey?
- Shirt/Jersey (lange of korte mouwen)
- Jas

Na wat zoekwerk ben ik op het onderstaande uitgekomen, ik vraag me nu wel af of deze shirts nu zweet shirts zijn of normale shirts? Indien dit normale shirts zijn zou je hier dus nog een zweetshirt onder kunnen dragen?

Shirt korte mouwen:
https://www.bikester.nl/fietskledij/jer ... 34964.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Of Shirt met lange mouwen:
https://www.bikester.nl/fietskledij/jer ... tml#rating" onclick="window.open(this.href);return false;

Jas:
https://www.bikester.nl/outdoor-kleding ... tml#rating" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het zijn jersey's waar je dus nog een ondershirt onder kan dragen. Zweetshirt/thermoshirt/ondershirt zijn 1st layer. Eerste laag dus wat je op je lichaam draagt. Deze shirts zijn altijd nauwsluitend en zijn gemaakt om zweet snel af te voeren en je lichaam droog/warm te houden. In deze shirts zal je over het algemeen ook geen ritsen en zakken vinden.

http://www.decathlon.nl/Kopen/Ondershirt" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dizer schreef:Indien dit normale shirts zijn zou je hier dus nog een zweetshirt onder kunnen dragen?
Als je er een zweetshirt onder doet en een jas over, heb je dan ueberhaupt nog een normaal shirt nodig?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Dice Oldskool schreef:Het zijn jersey's waar je dus nog een ondershirt onder kan dragen. Zweetshirt/thermoshirt/ondershirt zijn 1st layer. Eerste laag dus wat je op je lichaam draagt. Deze shirts zijn altijd nauwsluitend en zijn gemaakt om zweet snel af te voeren en je lichaam droog/warm te houden. In deze shirts zal je over het algemeen ook geen ritsen en zakken vinden.

http://www.decathlon.nl/Kopen/Ondershirt" onclick="window.open(this.href);return false;
Is een jersey niet instaat om zweet snel af te kunnen voeren?
cheeta schreef:
Dizer schreef:Indien dit normale shirts zijn zou je hier dus nog een zweetshirt onder kunnen dragen?
Als je er een zweetshirt onder doet en een jas over, heb je dan ueberhaupt nog een normaal shirt nodig?
Met een normaal shirt doelde ik meer op de Jersey :)
Maar draag je in de zomer dan ook nog een zweetshirt onder een jersey, of alleen een jersey of een zweetshirt?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dizer schreef:
Is een jersey niet instaat om zweet snel af te kunnen voeren?
Een goede jersey wel maar nooit zo goed als een speciaal ondershirt omdat deze helemaal strak om je lichaam zit en ervoor gemaakt is om zweet af te voeren. Met een loose fit jersey al helemaal.
Dizer schreef:

Maar draag je in de zomer dan ook nog een zweetshirt onder een jersey, of alleen een jersey of een zweetshirt?
Persoonlijke voorkeur. Ik draag nog heel lang een mouwloos ondershirt tot het echt warm wordt dan gaat die bij mij ook uit. Maar dan zijn de temperaturen al wel richting de 25. Maar nogmaals dit is erg persoonlijk.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dice, je link werkt niet bij mij, kan misschien afhangen van in welk land je zit.
http://www.decathlon.nl/C-409909-fiets-onderkleding" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is erg persoonlijk wat eenieder draagt. De één heeft genoeg aan 1 laag en de ander draagt 3 lagen.
In de zomer draag ik altijd maar 1 laag, in de winter afhankelijk van het weer normaal 2 lagen en soms zelfs 3 lagen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Laatste keer dat ik naar buiten keek zat ik nog steeds in Nederland. :roll:
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dice Oldskool schreef:Laatste keer dat ik naar buiten keek zat ik nog steeds in Nederland. :roll:
Jij wel, maar ik niet. :tong
buddo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 20:33
Mijn mountainbike: is rood!

Dizer schreef: Maar draag je in de zomer dan ook nog een zweetshirt onder een jersey, of alleen een jersey of een zweetshirt?
Een zweetshirt draag je altijd ergens onder.
De laagjes en dikte per laag laat je variëren met de temperatuur. Is een kwestie van experimenteren.
Zweetshirts zijn er in korte en lange mouwen, in dunne en dikke uitvoeringen.
Jerseys met korte mouwen gebruik je of zo of met een zweetshirt er onder (doe ik altijd, ook in de zomer). Jerseys met lange mouwen of een dun jasje als het weer wat kouder is. Daar kun je een zweetshirt onder doen of als het weer wat kouder is een zweetshirt en een jersey / of een tweede zweetshirt (iedereen heeft zo zijn voorkeuren). Jerseys heb je overigens met korte en lange rits. Korte rits moet over je hoofd, vind ik niet handig als er iets in de zakken zit.
Voor de hele kouden dagen ook weer laagjes en dan ook een dikker jasje.
Maar zoals gezegd... het is experimenteren, maar ik zou wegblijven bij gewone katoenen shirtjes en eens in een winkel gaan kijken en voelen.
Succes.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Katoen is echt een drama als je eenmaal specifieke sportkleding gewend bent.
Katoen voert vocht namelijk niet af maar houdt het vast, een garantie om het snel koud te krijgen in de wintermaanden.

Er zit naar mijn ervaring wel verschil tussen de verschillende ondershirts (zweetshirts), maar zelfs de slechtste zijn al een flinke stap vooruit t.o.v. katoen. Snel kopen dus! ;-)
Ik heb er ooit eentje uit het aanbiedingenrek van de Decathon getrokken voor vijf euro, dus met een beetje mazzel kun je heel goedkoop klaar zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bedankt voor het advies, ik heb het volgende besteld:

2 Craft Active Extreme 2.0 CN sweatshirts, lange en korte mouw:

Afbeelding

En een Jersey met afritsbare mouwen, leek me wel zo makkelijk en ik krijg het altijd erg snel warm.

GORE BIKE WEAR Alp-X Pro WS SO
Afbeelding

Ik denk met de huidige 'herfst' temperaturen ik hier best lang mee door kan rijden, als het echt te koud gaat worden kan ik mijn jack nog aan doen.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik vind persoonlijk het Assos systeem met voor elke temperatuur een ander ondershirt erg goed werken.
Jaren geleden heb ik ze allemaal aangeschaft en er is nog geen enkele versleten, dus zeker op de langere termijn vind ik het nog steeds een goede investering (hoewel ik ze lang niet allemaal even vaak gebruik)...

Qua jerseys vind ik zelf merinowol een fijn materiaal voor ons kwakkelklimaat. Behalve bij echt hoge temperaturen, maar die hebben we in NL helaas veel te weinig :)
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ruben L schreef:Ik vind persoonlijk het Assos systeem met voor elke temperatuur een ander ondershirt erg goed werken.
Jaren geleden heb ik ze allemaal aangeschaft en er is nog geen enkele versleten, dus zeker op de langere termijn vind ik het nog steeds een goede investering (hoewel ik ze lang niet allemaal even vaak gebruik)...

Qua jerseys vind ik zelf merinowol een fijn materiaal voor ons kwakkelklimaat. Behalve bij echt hoge temperaturen, maar die hebben we in NL helaas veel te weinig :)
Welk systeem is dat? :)
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Volgens mij noemen het iets van Active Layering System (en dan afgekort ALS, beetje ongelukkige afkorting wel :-? ).
Beetje marketingblabla is het natuurlijk ook wel, maar mijn ervaring is dat er echt wel een kern van waarheid in zit :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iets vergelijkbaars kun je natuurlijk ook met shirts van andere merken bereiken. Assos is top, maar ook wel ontzettend prijzig.

Met Craft en Gore heb je ook twee topmerken gekocht, met name het jack van Gore dat ik (al vijftien jaar....) heb bevalt erg goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie