techniek op korte felle klim

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Hopmountain
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 10 december 2015, 15:25
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

Kijk dit zijn tips waarmee ik wel wat kan. Ik ga het zo snel mogelijk maar eens uitvoeren :)

Wat de druk betreft rij ik met zo'n 2.0 bar voor en achter. (heb me nog nooit in de juiste druk verdiept)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar je je steile klim techniek perfect kunt oefenen: op de vaste Vijlen-Epenroute, Zuid L.
Vlak voor Boscafe het Hijgend Hert zit een steile, die verder qua ondergrond nog niet zo technisch is.
En als je vanaf de Camerig, na een lange snelle afdaling, ineens weer rechts omhoog moet. Die is behalve steil ook bezaaid met stenen en wortels.
Als je hier kunt klimmen 'met gevoel' kun je overal klimmen in Nl en erbuiten.
Dan hoef je niet op hoop van zegen zo hard mogelijk op een helling af in de hoop dat je halfboven komt, maar dan klim je in alle rust puur obv je techniek (en getraindheid van de benen natuurlijk).

Op die foto hierboven zie je ook goed dat de bandendruk lekker laag is voor voldoende tractie. En de klimmer zit op een fully, doet ook wonderen voor de tractie.

Wat weeg je zelf?
Ik weeg bv 68kg, heb 2,25 NoNi's, en ik rijd 1,3-1,5 bar, een beetje afhankelijk van het parcours, tubeless. Als je zwaar bent zul je meer druk moeten kiezen, als je binnenbanden rijdt ook, ivm stootlekrisico.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Fully kopen ;)

Gewichtsverdeling is alles, je kunt zelfs uit het zadel een steile klim op, mits je gewichtsverdeling maar in orde is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even los van de techniek zit er ook nogal wat verschil in de fiets zelf. Een lange fiets (mn lange achtervorken) zal langer tractie houden en minder vlug steigeren dan een kortgebouwde fiets. En dat verschil kan behoorlijk groot zijn: op dezelfde klim, met dezelfde achterband op twee verschillende fietsen was het met de korte 26er vechten om èn grip te houden, én tegelijkertijd de voorkant aan de grond te houden.
Een jaar later op dezelfde klim met de lange (29er) fiets was het een kwestie van gewicht iets naar voren brengen en gewoon naar boven peddelen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De juiste techniek heeft Aurelius perfect omschreven. Boek eens een clinic waar ze je dit en andere technische vaardigheden goed kunnen leren. Afgelopen voorjaar ook gedaan en ontzettend veel geleerd waaronder de juiste klimtechniek.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik ben benieuwd Dice.

Kijken of we verschil zien met de film van vorig jaar...... :lol:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

:roll:

Theoretisch ben ik erop vooruit gegaan. :winkie:
Plaats reactie