Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 09:22 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: do 10 december 2015, 15:25
Berichten: 13
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen
Als ik een korte felle klim moet doen (zeg 20 a 30 meter) kan ik deze vaak net niet halen.
Meestal doordat mijn achterband begint te slippen.
Wat is hier de juiste/beste techniek voor?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 09:29 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 18 februari 2014, 14:33
Berichten: 713
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl
Zittend op het puntje van de zadel, armen tegen het lichaam aan en in een niet te klein verzet. Als je de band voelt slippen, meer naar achteren leunen

_________________
If you want to bike like a tiger, don't eat like a sissy


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 09:30 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: za 6 februari 2010, 16:05
Berichten: 1110
Mijn mountainbike: One-On Lurcher | Ghost AMR Lector 9500
Vooraf al zo veel mogelijk vaart maken zodat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te klimmen.

_________________
Mijn bikes: On-One Lurcher | Ghost AMR Lector 7700 | HaiBike Hai Edition RX (verkocht)


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 09:44 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 11 september 2011, 10:24
Berichten: 1760
Mijn mountainbike: cotic soul, salsa el mariachi
naze1975 schreef:
Zittend op het puntje van de zadel, armen tegen het lichaam aan en in een niet te klein verzet. Als je de band voelt slippen, meer naar achteren leunen


Armen juist niet te strak langs je lichaam maar los en ontspannen, langs je lijf is niet goed voor je controle, bovenlichaam vervolgens meer naar het stuur brengen. Als je gaat slippen je zwaartepunt wat verleggen naar achter, niet leunen met je bovenlichaam, je wilt immers niet omhoog komen..


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 09:50 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Berichten: 213
Mijn mountainbike: Project12
Bij mij heeft een ovaal blad enorm geholpen. Daarvoor was het meestal stuivertje wisselen tussen voorwiel of achterwiel los.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 11:40 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: za 10 oktober 2015, 21:11
Berichten: 876
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9
michel3vb schreef:
Vooraf al zo veel mogelijk vaart maken zodat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te klimmen.


Helemaal mee eens!
Snelheid is je vriend. Flink vaart van tevoren maken, blijven zitten en blijven trappen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 11:51 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 4 november 2012, 19:14
Berichten: 557
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
michel3vb schreef:
Vooraf al zo veel mogelijk vaart maken zodat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te klimmen.


Amen :-q

_________________
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 11:56 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: za 17 september 2005, 19:25
Berichten: 703
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
michel3vb schreef:
Vooraf al zo veel mogelijk vaart maken zodat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te klimmen.


Maar wel in een licht verzet, net voor de klim zorgen dat je een mooie vlotte cadans hebt om omhoog te trappen, veel vaart is niet altijd mogelijk zorg daarom dat je ruim voor de klim al in de goeie versnelling staat, maar je in deze versnelling nog wel kracht zet zodat zeker het eerste stuk van de klim je soepsl omhoog trapt met een hoge cadans.
Tijdens het klimmen je gewicht laag houden, en je schouders laag en ontspannen.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 11:58 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 8830
Mijn mountainbike: doet het prima.
Er staat ook niet "veel vaart", er staat "zo veel mogelijk vaart"... En als je het een beetje goed timet, en je hebt de mogelijkheid voor veel vaart, dan schakel ik rustig vlak voor het moment dat ik stil begin te vallen rustig nog lichter hoor :-q

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017
Trek Superfly 7 2016

Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 12:05 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 26 november 2009, 23:35
Berichten: 6265
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
Even de techniektips die juist zijn gegeven buiten beschouwing latende:
Hoeveel druk heb je in je achterband? Welke band heb je? Brede band met voldoende nop, op de juiste -met name niet te hoge- druk, helpt ook zeer om de tractie te vergroten.

Mbt de rij-techniektips:
Als het steil wordt moet je en je gewicht naar voren naar beneden verplaatsen door met je neus/borstkast richting stuurpen te gaan, zodat je je fiets niet achterover trekt, en je moet tractie houden op je achterband door toch die kont in dat zadel te houden. Op puntje zadel zitten vergemakkelijkt steile klimmen zolang je tractie hebt, maar soms moet je juist weer wat naar achteren schuiven als je voelt dat je je tractie gaat verliezen. Die balans leren vinden is de truc. Dan kun je wel 30% hellingen klimmen (moeten je benen/kleinste verzetjes dat ook toelaten natuurlijk).

_________________
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: viewtopic.php?f=14&t=92129


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 12:16 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 4 november 2012, 19:14
Berichten: 557
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
ik heb hem altijd zwaar staan en ga als een gek vaart maken voor de (korte) klim.. vervolgens rijd ik met minimaal druk op de pedalen naar boven en als ik onder de 90rpm kom tik ik steeds een versnelling terug (meestal 2 versnellingen peer keer.. en op korte klims is dit maar 1x nodig).. als je vaart hebt hoef je niet zo veel kracht te geven tijdens de klim en kan je prima terug schakelen zolang je de rpm's maar houd.. gaat die omlaag raad ik het terug schakelen tijdens het klimmen af..

als je geen vaart kan maken om wat voor reden dan ook..

achterband slippen is geen juiste gewichtsverdeling en of het niet continueren van de aandrijving tijdens de rotatie van de crank.. dit gebeurt meestal als je gaat staan (en automatisch naar voren gaat hangen) en gaat pompen op je pedalen.. dus niet kracht hebt op de volledige rotatie van je crank.. zorg dat je geen pieken in je aandrijving hebt.. wat hier boven gezegd wordt; puntje van je zadel.. polsen naar voren, ellebogen naar buiten.. schouders richting het stuur zodat je druk op beide banden houd.. en rustig blijven trappen.. en niet pompen op je pedalen..

voorbeeldje;
Afbeelding

_________________
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 12:22 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 21 februari 2012, 15:56
Berichten: 3588
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Eigenlijk is het heel simpel.

Je rijdt met zoveel vaart als mogelijk op de klim af. Dit in de volle overtuiging dat je deze klim wel eens zal laten zien wie de baas is. Vervolgens als je vlak voor de klim bent grom je nog eens om duidelijk te maken dat het echt meent.

Als je dan aan de klim begint, knijp je na 1 meter vol in je remmen en besluit in het midden van het pad te gaan lopen.

Dit moet toch wel zo'n beetje de beste manier zijn om het te doen. Ik zie het immers "iedereen" zo doen op zondagochtend. :D

Alle gekheid op een stokje: De meeste antwoorden zijn al gegeven.

* Kijk goed vooruit voor het kiezen van een goede lijn. Als je laat moet reageren en van lijn moet veranderen kan je gemakkelijk stil vallen.

* Mocht het zo steil zijn dat je voorwiel los komt, houdt dan je stuur goed recht. Anders raakt je voorwiel de grond weer met een ingedraaid stuur.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 12:29 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 8830
Mijn mountainbike: doet het prima.
Joop heeft dan blijkbaar de mazzel dat hij een toerenteller heeft gemonteerd :bier:

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017
Trek Superfly 7 2016

Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 12:31 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 4 november 2012, 19:14
Berichten: 557
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
je hebt toch gevoel in je benen of wat :D :bier: wellicht is het makkelijk om uit te leggen dat ik terug schakel op moment dat ik ook maar iets druk op mijn beentjes komt.. :lol:

_________________
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 september 2016, 12:38 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 8830
Mijn mountainbike: doet het prima.
Ja man. Is eigenlijk wat ik ook schreef. Werkt ook voor mij prima. :-q

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017
Trek Superfly 7 2016

Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: