techniek op korte felle klim

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

Hopmountain
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: do 10 december 2015, 15:25
Locatie: heeft 2 wielen

ma 19 september 2016, 09:22

Als ik een korte felle klim moet doen (zeg 20 a 30 meter) kan ik deze vaak net niet halen.
Meestal doordat mijn achterband begint te slippen.
Wat is hier de juiste/beste techniek voor?
Gebruikersavatar
naze1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Locatie: Cube kruising ltd sl/reaction sl

ma 19 september 2016, 09:29

Zittend op het puntje van de zadel, armen tegen het lichaam aan en in een niet te klein verzet. Als je de band voelt slippen, meer naar achteren leunen
If you want to bike like a tiger, don't eat like a sissy
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Locatie: One-On Lurcher | Ghost AMR Lector 9500
Contacteer:

ma 19 september 2016, 09:30

Vooraf al zo veel mogelijk vaart maken zodat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te klimmen.
Gebruikersavatar
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1760
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Locatie: cotic soul, salsa el mariachi

ma 19 september 2016, 09:44

naze1975 schreef:Zittend op het puntje van de zadel, armen tegen het lichaam aan en in een niet te klein verzet. Als je de band voelt slippen, meer naar achteren leunen
Armen juist niet te strak langs je lichaam maar los en ontspannen, langs je lijf is niet goed voor je controle, bovenlichaam vervolgens meer naar het stuur brengen. Als je gaat slippen je zwaartepunt wat verleggen naar achter, niet leunen met je bovenlichaam, je wilt immers niet omhoog komen..
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Locatie: project12, Bird

ma 19 september 2016, 09:50

Bij mij heeft een ovaal blad enorm geholpen. Daarvoor was het meestal stuivertje wisselen tussen voorwiel of achterwiel los.
awinkel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1314
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Locatie: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

ma 19 september 2016, 11:40

michel3vb schreef:Vooraf al zo veel mogelijk vaart maken zodat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te klimmen.
Helemaal mee eens!
Snelheid is je vriend. Flink vaart van tevoren maken, blijven zitten en blijven trappen.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Locatie: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ma 19 september 2016, 11:51

michel3vb schreef:Vooraf al zo veel mogelijk vaart maken zodat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te klimmen.
Amen :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Locatie: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

ma 19 september 2016, 11:56

michel3vb schreef:Vooraf al zo veel mogelijk vaart maken zodat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te klimmen.
Maar wel in een licht verzet, net voor de klim zorgen dat je een mooie vlotte cadans hebt om omhoog te trappen, veel vaart is niet altijd mogelijk zorg daarom dat je ruim voor de klim al in de goeie versnelling staat, maar je in deze versnelling nog wel kracht zet zodat zeker het eerste stuk van de klim je soepsl omhoog trapt met een hoge cadans.
Tijdens het klimmen je gewicht laag houden, en je schouders laag en ontspannen.
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9757
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 19 september 2016, 11:58

Er staat ook niet "veel vaart", er staat "zo veel mogelijk vaart"... En als je het een beetje goed timet, en je hebt de mogelijkheid voor veel vaart, dan schakel ik rustig vlak voor het moment dat ik stil begin te vallen rustig nog lichter hoor :-q
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6908
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Locatie: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"

ma 19 september 2016, 12:05

Even de techniektips die juist zijn gegeven buiten beschouwing latende:
Hoeveel druk heb je in je achterband? Welke band heb je? Brede band met voldoende nop, op de juiste -met name niet te hoge- druk, helpt ook zeer om de tractie te vergroten.

Mbt de rij-techniektips:
Als het steil wordt moet je en je gewicht naar voren naar beneden verplaatsen door met je neus/borstkast richting stuurpen te gaan, zodat je je fiets niet achterover trekt, en je moet tractie houden op je achterband door toch die kont in dat zadel te houden. Op puntje zadel zitten vergemakkelijkt steile klimmen zolang je tractie hebt, maar soms moet je juist weer wat naar achteren schuiven als je voelt dat je je tractie gaat verliezen. Die balans leren vinden is de truc. Dan kun je wel 30% hellingen klimmen (moeten je benen/kleinste verzetjes dat ook toelaten natuurlijk).
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=92129" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Locatie: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ma 19 september 2016, 12:16

ik heb hem altijd zwaar staan en ga als een gek vaart maken voor de (korte) klim.. vervolgens rijd ik met minimaal druk op de pedalen naar boven en als ik onder de 90rpm kom tik ik steeds een versnelling terug (meestal 2 versnellingen peer keer.. en op korte klims is dit maar 1x nodig).. als je vaart hebt hoef je niet zo veel kracht te geven tijdens de klim en kan je prima terug schakelen zolang je de rpm's maar houd.. gaat die omlaag raad ik het terug schakelen tijdens het klimmen af..

als je geen vaart kan maken om wat voor reden dan ook..

achterband slippen is geen juiste gewichtsverdeling en of het niet continueren van de aandrijving tijdens de rotatie van de crank.. dit gebeurt meestal als je gaat staan (en automatisch naar voren gaat hangen) en gaat pompen op je pedalen.. dus niet kracht hebt op de volledige rotatie van je crank.. zorg dat je geen pieken in je aandrijving hebt.. wat hier boven gezegd wordt; puntje van je zadel.. polsen naar voren, ellebogen naar buiten.. schouders richting het stuur zodat je druk op beide banden houd.. en rustig blijven trappen.. en niet pompen op je pedalen..

voorbeeldje;
Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3657
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Locatie: Loekie 3-wieler
Contacteer:

ma 19 september 2016, 12:22

Eigenlijk is het heel simpel.

Je rijdt met zoveel vaart als mogelijk op de klim af. Dit in de volle overtuiging dat je deze klim wel eens zal laten zien wie de baas is. Vervolgens als je vlak voor de klim bent grom je nog eens om duidelijk te maken dat het echt meent.

Als je dan aan de klim begint, knijp je na 1 meter vol in je remmen en besluit in het midden van het pad te gaan lopen.

Dit moet toch wel zo'n beetje de beste manier zijn om het te doen. Ik zie het immers "iedereen" zo doen op zondagochtend. :D

Alle gekheid op een stokje: De meeste antwoorden zijn al gegeven.

* Kijk goed vooruit voor het kiezen van een goede lijn. Als je laat moet reageren en van lijn moet veranderen kan je gemakkelijk stil vallen.

* Mocht het zo steil zijn dat je voorwiel los komt, houdt dan je stuur goed recht. Anders raakt je voorwiel de grond weer met een ingedraaid stuur.
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9757
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 19 september 2016, 12:29

Joop heeft dan blijkbaar de mazzel dat hij een toerenteller heeft gemonteerd :bier:
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Locatie: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ma 19 september 2016, 12:31

je hebt toch gevoel in je benen of wat :D :bier: wellicht is het makkelijk om uit te leggen dat ik terug schakel op moment dat ik ook maar iets druk op mijn beentjes komt.. :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9757
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 19 september 2016, 12:38

Ja man. Is eigenlijk wat ik ook schreef. Werkt ook voor mij prima. :-q
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Plaats reactie