Mountainbike voor in de bergen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
lolindir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 augustus 2016, 11:44

Hoi allen,

Ik woon sinds enkele jaren in Oostenrijk en ga tijdens de zomermaanden regelmatig mountainbiken. M'n huidige mountainbike is ondertussen een 10-tal jaartjes oud, en mag stilaan op pensioen. Ik zoek daarom een nieuwe mountainbike. De tochten die ik doe duren meestal een 2 tot 3-tal uurtjes, en nemen al gauw 1.000 hoogtemeters in beslag => veel klimwerk. Echt technische parcours doe ik eerder niet. Aangezien de lokale sportwinkel nauwelijks keuze heeft in mountainbikes zou ik online willen kopen. Budget: rond de 1.000 euro.

Ik zoek ook nog een mountainbike voor m'n vriendin. Zij wil af en toe gaan mountainbiken (maar zal zowel in frequentie als in intensiteit minder zijn dan mij). Zij is een beginnende mountainbikester. Budget eveneens rond de 1.000 euro, maar liefst wat minder.

Ik had een tijdje geleden al wat opzoekwerk gedaan en ben dan op de Cube LTD Race en Cube LTD Pro uitgekomen. De Pro versie is wat goedkoper en vind ik momenteel online voor zo'n €875. De niet-pro versie vind ik momenteel online voor zo'n €1.040. Verschilpunten tussen beiden:
  • Vork: Rock Shox Recon Silver TK Air <> Manitou Marvel TS Air
  • Shifters: Shimano XT SL-M8000 <> Shimano XT SL-M8000-B-I, Direct Attach
  • Remmen: Magura MT2, Hydr. Disc Brake <> Shimano BR-M506, Hydr. Disc Brake
  • Velgen: CUBE ZX24, Disc, 32H <> DT CSW MA 1.7 / 1.9
  • Front Hub: Shimano HB-M525 <> Shimano Deore HB-M615, Centerlock
  • Rear Hub: Shimano FH-M525 <> Shimano Deore FH-M615, Centerlock
  • Gewicht: 13,1kg <> 12,6kg
Enkele vraagjes hieromtrent:
  • Tegenwoordig worden meer en meer MTB's uitgerust met 2 tandwielen vooraan i.p.v. 3. Beide Cube's hebben vooraan 2 bladen van 36 en 26 tandwieltjes, en achteraan een cassette van 11 tot 40 tandwieltjes. Volstaan 2 bladen vooraan voor al het klimwerk hier, of beter toch één met 3 bladen zoeken?
  • Is de meerprijs van de race t.o.v. de pro variant het waard, of merk ik hier niets van?
  • Is de pro-versie een goede optie voor een beginnende gelegenheidsmountainbikester zoals mijn vriendin?
  • Zijn er andere / betere alternatieven die in mijn budget passen?
Veel dank alvast voor jullie inzichten!
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

Ik fiets alleen in Nederland, dus vlak :wink: en heb geen idee of je voldoende versnellingen zult hebben.
Ik ben na wat online zoekwerk terecht gekomen bij Radon (http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Zo aan het einde van het "seizoen" hebben ze daar nu e.e.a. in de sale, wie weet is dat wat voor je?

Ik rijdt nu ruim een maand tot volle tevredenheid op een Radon ZR Team 8.0 rond. Drie dagen na bestelling had ik de fiets in huis (D -> NL)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Is het handig om hier advies te gaan vragen voor een fiets die onder omstandigheden gebruikt wordt waar de meeste zich alleen een voorstelling van kunnen maken aan de hand van aannames? Zelfs als je ervaring in Oostenrijk hebt, is het eigenlijk nog een aanname daar Oostenrijk een nogal ruim begrip is.

2) Je gewoon uitrekenen hoe een 3x zich verhoudt met een 2x of zelfs 1x en waar je consessies doet. Zijn verscheidene topics over (stelt mathematisch weinig voor) of de gear-calculators her en der online waar je alleen de specs moet invullen.

3) Wat voor fietsen en wat voor setups zie je op de tracks die je normaal rijdt?

4) An sich is de Pro echt meer dan afdoende voor sporadsich recreatief gebruik, voor tracks die wel veel hoogtemters bevatten maar vooral bestaande uit fire road. Als je naar twee fietsen kijkt, kan het handig zijn om de afmontage een beetje op elkaar af te stemmen. Is toch iets makkelijker wanneer:
a) beide dezelfde remblokken (slechts 1x voorraad) en ontluchtsset gebruiken,
b) montage van wielen hetzelfde is, kun je nog eens een wiel "lenen",
c) etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

lolindir schreef: [*] Is de meerprijs van de race t.o.v. de pro variant het waard, of merk ik hier niets van?
[*] Is de pro-versie een goede optie voor een beginnende gelegenheidsmountainbikester zoals mijn vriendin?


Veel dank alvast voor jullie inzichten!

op deze vragen kan ik je wel antwoord geven nml. :
Mijn vrouw is ook pas begonnen met MTB'en en heeft de Cube LTD pro aangeschaft , op zich een mooie bike voor het geld, echter wel een paar kanttekeningen :

De meegeleverde remmen(Magura) zijn erg zwak en voelen " sponzig " aan , hebben een vrij late reactie , en men moet aardig hard knijpen voor voldoende remkracht .Het zadel is voor een vrouw niet lekker , zij heeft een ander zadel aangeschaft (vrouwen model) en had gelijk een goede en lekkere zit , geen hard gevoel voor d'r en last van haar kruis .
De remmen heb ik vervangen voor een XT setje met bijbehorende remschijven.Super vergeleken bij de Magura's .
Nu is het een goede bike en is de vrouw zeer tevreden , ook zeker zoals de bike verder is afgemonteerd .
Zelf ben ik meer voorstander van een FOX voorvork , maar de rock shox doet het goed .
Al met al is dit een persoonlijke keuze en upgrade's ook , hoeft niet percee voor jouw vriendin te gelden

suc6

https://www.mantel.com/shimano-xt-m-800 ... N0YXJ0MQ==" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.mantel.com/selle-italia-lad ... NzdGFydDE=" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door RubbereMTBRobbie op do 1 september 2016, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
lolindir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 augustus 2016, 11:44

Dank alvast voor de tips. Radon kende ik niet, maar lijkt eveneens veel waar voor z'n geld te geven.

In verband met Oostenrijk: ik woon in het bergdorpje Filzmoos, aan de Dachstein, ca. 1.000m boven de zeespiegel. Vlak rijden kan je hier dus nauwelijks. Tijdens een mountainbike tocht doe ik al gauw een 1.000 tal hoogtemeters. Ik doe geen downhill of zeer technische parcours, vooral boswegen die relatief goed berijdbaar zijn. Ik heb even zo'n gear-calculator gebruikt, en het verschil met m'n huidige 26" MTB op de laagste versnelling met een 29" Cube LTD Race/Pro zou welgeteld 0,1 km/h zijn bij 60 omwentelingen per minuut. Verwaarloosbaar dus :) Moest ik voor een 27,5" variant gaan dan zou de 27,5" variant zelfs 0,2 km/h langzamer zijn. Met andere woorden, 2 bladen vooraan lijkt me geen probleem.

Waarmee andere rijden weet ik eigenlijk niet. Zo veel mountainbikers kom ik niet tegen, en ik heb niet zo'n getraind oog dat ik direct zeggen kan waarmee men rijdt :) Je hebt dan bovendien nog een hele resem toeristen, gaande van amateur tot pro. Ik zou eens naar de lokale sportwinkel kunnen trekken, maar toen ik er laatst was had men nauwelijks modellen staan (MTB verhuur, maar niet zo zeer MTB verkoop). Een huur MTB lijkt me niet echt representatief.

Dank ook voor de tip met de afmontage! Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat schijfremmen onderhoud nodig hebben (ontluchten bijvoorbeeld). Ik heb momenteel nog goede oude V-brakes ;) Lijkt me echter niet zo moeilijk om zelf te onderhouden, of vergis ik me daarin? Zijn de schijfremmen klaar voor gebruik, of heb je al zo'n ontluchtingsset nodig bij montage?
Ik ga er vanuit dat die Magura remmen en Shimano remmen onderling niet compatibel zijn (= andere ontluchtingsset nodig + ander materiaal).

Dank ook voor de Cube LTD Pro ervaring. Een ander zadel zal idd nodig zijn. Wat betreft de remmen: kan je dan niet beter een Cube LTD Race kopen? Die kost zo'n €150 - €200 meer en heeft een Shimano BR-M506 remsysteem. Of is het Shimano XT M8000 remsysteem zo veel beter? Die apart bijkopen kost namelijk ook een kleine €200...

Hoe goed/slecht die Manitou Marvel TS Air voorvork van de Cube LTD Race?
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Hydraulische remmen hebben haast geen onderhoud nodig , mijn shimano remmen maak ik schoon , hetzij met lauw water of ontvettingsmiddel of dmv schoonblazen met de compressor , de remschijven maak ik alleen droog daarna, en ontvet ze na een aantal ritten of als ik nat weer heb gehad .ontluchten die ik nooit, tenzij er nieuwe remblokken op komen , ik gebruik oa de ontluchtinsgtool en vultool van shimano maar kan misschien ook wel op een andere merk worden gebruikt . Voor het vullen en ontluchten heb je niet specifiek deze tools nodig , maar maakt het werk wel stuk makkelijker , je kan bv voor ontluchten gewoon een passende rubberslang gebruiken die op de nippel past en de overtollige olie in een leeg jampotje laten lopen ,en het vullen doen dmv een spuit , waarmee je voorzichtig de olie in het resevoir spuit , diverse spuiten heb ik gewoon gehaald bij de apotheek en was hiervoor 3 euro kwijt .

De geleverde Magura's hebben na elke rit onderhoud nodig , dwz schoonmaken en ontvetten , ook lopen de remmen blokken lichtjes op de remschijven aan, ondanks vaak ontlucht te hebben enzelfs door de vakhandelaar gevuld en ontlucht bleven ze deze " kwaal" houden , dus vandaar de swap naar de shimano's .
Het verschil tussen het M8000 remssyteem en de M506 is er wel(beide hier aanwezig) , maar voor de amateur niet zo 1 ,2 3 merkbaar , ik vindt de M8000 wel direkter remmen, maar dat is persoonlijk .
De race is weer een kilo lichter dan de pro en heeft iet beter wielen (DT) , ook de zitten er deore remmen op, hoe die zijn geen idee , maar misschien is de race tov de pro de " betere" .
Waarom dan niet de race gelijk genomen ?, we konden de pro voor net geen 900 euro kopen , plus de 200 euro voor de remmen maakt 1100 euro , daarbij was de kleurstelling voor de vrouw mede bepalend ... :winkie:
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
lolindir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 augustus 2016, 11:44

Dank voor de info! Ik denk voor de Race te gaan. Misschien dan ook maar voor m'n vriendin: wordt qua materiaal en onderhoud waarschijnlijk gemakkelijker.

Nu ben ik ook de Cube LTD SL tegengekomen. Die lijkt nog wat beter (maar heeft dan weer geen remote lock systeem). Dilemma... Vraag is of het de meerprijs waard is voor recreatieve (maar weliswaar sportieve) mountainbikers...
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

remote lock heeft de LTD SL niet wel de Fox voorvork met 3 standen , voor resp. street,trail ,en downhill, dus geen vering, 50% vering , en 100% , en moet dus op de rechter poot worden ingesteld , dus iets bukken maar goed te doen (heb hem zelf ook) .Fox vindt ik de betere van de drie (pro/race/LTD), het is een hele fijne voorvork met goede demping ,die ook nog eens qwa hardheid is in te stellen , de rock shox ook , de manitou weet ik niet ...

keuze's, keuze's en nog eens keuze's :-)

De pro is nu 3 dagen in de sale bij mantel .....
Laatst gewijzigd door RubbereMTBRobbie op do 1 september 2016, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lichte 29" hardtails voldoen op zich prima voor jullie lichte XC werk in de bergen, met veel klimmen en weinig technische trailkeuze.
Letten op goede remmen in de bergen (Shimano Deore of SLX bv), sowieso een goede voorvork (bij 999,- zou een Reba of Fox top zijn) liefst een licht gewicht fiets, banden met voldoende grip en lekbestendigheid (zeker voor).
En een licht klimverzetje kan ook met een double crank. 22-36 bladen met 11-36 casette kan, maar 24 blad en een casette met 40 of meer tandjes ook, met een 26 blad en 40 casette en minder tanden wordt het al iets zwaarder klimmen als je 1000hm voor de boeg hebt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Qua remmen kan ik je zeggen dat mijn Shimano Deore BR M615 remmen met voor en achter 180mm shimano ice tech schijven het prima uithouden op stijle afdalingen (kort maar krachtig remmen) en lange afdalingen (lang maar zachter remmen) in de bergen.
Ik heb totaal geen probleem met oververhitting of iets dergelijks wat de remkracht zou beïnvloeden.
Ik had speciale remblokken gekocht met van die koelvinnen maar die heb ik niet eens nodig gehad want de standaard (resin) remblokken doen het gewoon prima!

Een rockshox Reba voorvork of iets gelijkwaardigs diegoed afgesteld is zou wel fijn zijn en inderdaad goede lek bestendige banden.
lolindir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 augustus 2016, 11:44

Keuze's keuze's... :)

De SL lijkt me ook wat, maar is weer €200 extra. De Cube LTD Race kan ik in Duitsland kopen voor €999 (+ €29 verzendkosten). Lijkt me een heel schappelijke prijs! De SL komt op €1.199.
Wel zijn de 19" varianten niet meer leverbaar :(

Straks nog eens m'n beenlengte nameten (ben zelf 1m80 groot). Ofwel een 27,5 inch met 18" frame, ofwel verder zoeken naar een 29 inch met 19" frame. Zelf lijkt een 27,5 inch me wel wat, maar ben niet zeker of het 18" frame wel groot genoeg is voor iemand van 1m80.

Ondertussen ook de 2017 modellen gespot!
lolindir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 augustus 2016, 11:44

Ondertussen de beenlengte bepaald (m.b.v. een boek en meetlint, blootvoets). Deze is bij mij rond de 85cm (ben 1m80 groot) en voor m'n vriendin rond de 82cm (zij is 1m70 groot). Als ik dan de frame grootte uitreken kom ik voor mij op ongeveer 19" uit, voor m'n vriendin op ongeveer 18". Laat nu net de 19" grootte uitverkocht zijn :( Balen!

Als ik dan weer op lichaamslengte afga (zie Cube FAQ: https://www.cube.eu/en/service/faq/" onclick="window.open(this.href);return false;) dan zou ik ongeveer 18" moet hebben en m'n vriendin ongeveer 16". Vanwaar dit relatief grootte verschil? Of meet ik verkeerd?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef:..., banden met voldoende grip en lekbestendigheid (zeker voor).
Grip voor, maar lekbestendigheid is achter veel, veel meer een issue dan voor. Met een voorwiel kun je veel bewuster de lijn kiezen dan een achterwiel die er veelal gewoon achteraan hobbelt en een voorwiel is veel makkelijker over obstakels te zetten cq te ontlasten dan een achterwiel.

Als je met versterkte karkassen, Procore, etc... in slechts een wiel rijdt dan is dat normaal altijd achter en niet voor.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Klopt, met 'zeker voor' doelde ik op de grip, slecht geformuleerd :-q ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
lolindir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 augustus 2016, 11:44

Tot nu toe gespaard gebleven van lekke banden, gelukkig :) Al heb ik wel telkens een reserve binnenband en pompje met gaspatronen bij, you never know...

Mja, die Cube zal dus niks worden, aangezien de 19" frame variant niet meer beschikbaar is. En gezien m'n beenlengte (85-86cm) sta ik wat huiverig voor een kleiner frame.

Heb ondertussen wel een Giant gevonden in 19" formaat met 27,5" wielen. Iets duurder wel (zo'n €120). Iemand ervaringen met deze MTB? Hoe verhoudt die zich t.o.v. de Cube (rekening houdend met de iets duurdere prijs)?
Giant Talon RC LTD MTB Hardtail 27.5"
Plaats reactie