Advies voor eerste MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
JeroenPl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 22 augustus 2016, 13:43

Hallo,

Ik ben Jeroen en wil een eerste MTB aanschaffen. Omdat het mijn eerste MTB wordt, wil ik niet meteen de hoofdprijs betalen, maar wel een "goede" startersfiets uitzoeken.

Na wat forums en websites te hebben gelezen kan ik heel kort door de bocht concluderen dat:
- je nieuw onder de 500 euro geen echt goede startersfiets kunt krijgen.
- Shimano Deore eigenlijk wel een "eis" is en
- dat een luchtgeveerde voorvork prettiger rijdt dan een coil.
Uiteraard heb ik nog meer gelezen, maar dit zijn 3 zaken die zo ongeveer overal worden benoemd.

Mijn budget is echter 500 euro. Hiermee voorzie ik dat bij een nieuwe fiets een probleem ga krijgen in mijn keuze. Mijn 2e optie is dus een gebruikte fiets kopen. Volgens mij is dat de betere keuze, een nette gebruikte fiets met beter materiaal is volgens mij beter dan een nieuwe fiets met minder materiaal.

Als je kijkt naar mijn budget, wat voor soort fiets zou dan in de 2e handsmarkt ongeveer in aanmerking komen? Zijn er nog tips en tricks? en belangrijkste... weet iemand een goed adres waar keuze is uit gebruikte fietsen? Uiteraard ga ik in de buurt (Apeldoorn) bij wat fietsenwinkels kijken.

Ik maak graag gebruik van de kennis die hier op het forum aanwezig is.
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Er staan genoeg topics op dit forum van mensen met exact dezelfde vraag en hetzelfde budget.

Houd ook het ´Te Koop´ deel van deze site in de gaten, er komen vaak zeer nette fietsen voorbij rond jouw budget.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Hier een topic betreffende waar op te letten bij een gebruikte:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=86440" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek een gebruikte op marktplaats die je wat lijkt.
Plaats de link hier.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Belangrijk is hoe groot je bent en gewicht, er zijn genoeg tools op internet hoe je het beste kan bepalen welke maat fiets je nodig hebt.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

En het hangt ontzettend van de criteria af van jezelf en je gebruik van de fiets. Wanneer je 1 a 2 keer peer week recreatief wil fietsen is een nieuwe fiets van €500 euro echt geen gekke opstarten. Deore is altijd leuk, maar als je dit er niet uit gaat halen, verspil je daar veel geld aan. Kijk anders of bel naar enkele fietsenmakers in je buurt. Wellicht hebben deze nog een leuke tweedehands MTB staan voor een niet al te gekke prijs!
JeroenPl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 22 augustus 2016, 13:43

Ik ben wat rond wezen kijken/vragen bij enkele fietsenmakers en heb ook wat kennisen gevraagd. Een paar zijn erg enthousiast over b'twin fietsen. Ik ben wezen kijken en zo op het oog lijkt het wel wat. Het is voor deze prijs niet de top van het materiaal, dat snap ik, maar het ziet er in mijn ogen best wel ok uit, bijvoorbeeld de rockrider 560.
JeroenPl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 22 augustus 2016, 13:43

De Rockrider is niet meer in mijn maat (ik ben 1.79), ze hebben alleen nog maat M (tot 1.75).

Vooraf had ik het idee om 27.5 inch wielen te kopen, geen idee waarom... omdat het overal wordt gepromoot. Nu heb ik 2 29 inch-ers gezien. Is het iets voor een beginnende rijder, die met name over verharde wegen en af en toe een bospad zal nemen? Een 27.5 is meer wendbaar dan een 29, maar ga ik met mijn rijdersprofiel daar echt iets van merken?

Als een 29 een goede optie is, welke is dan de "beste" keuze? (qua budget wil ik niet meer uitgeven, aangezien er ook nog kleding, enz aangeschaft moet worden).

https://www.12gobiking.nl/cube-analog-29-2015
https://www.12gobiking.nl/focus-whistler-evo-29-2016


Update: net een Cube Analog 27.5 voor dezelfde prijs gezien als deze 29... deze lijkt mijn naam te schreeuwen :-)
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

JeroenPl schreef:De Rockrider is niet meer in mijn maat (ik ben 1.79), ze hebben alleen nog maat M (tot 1.75).

Vooraf had ik het idee om 27.5 inch wielen te kopen, geen idee waarom... omdat het overal wordt gepromoot. Nu heb ik 2 29 inch-ers gezien. Is het iets voor een beginnende rijder, die met name over verharde wegen en af en toe een bospad zal nemen? Een 27.5 is meer wendbaar dan een 29, maar ga ik met mijn rijdersprofiel daar echt iets van merken?

Als een 29 een goede optie is, welke is dan de "beste" keuze? (qua budget wil ik niet meer uitgeven, aangezien er ook nog kleding, enz aangeschaft moet worden).

https://www.12gobiking.nl/cube-analog-29-2015
https://www.12gobiking.nl/focus-whistler-evo-29-2016


Update: net een Cube Analog 27.5 voor dezelfde prijs gezien als deze 29... deze lijkt mijn naam te schreeuwen :-)
Een 27.5 zal voor een starter op de gemiddelde Nederlandse routes geen duidelijke meerwaarde hebben boven een 29er. Vooral omdat je 1.79 bent, en bovengenoemde, zou ik voor een 29er gaan. Wendbaar genoeg.

Cube en Focus weinig verschil, redelijk vergelijkbaar. Ga voor je gevoel en wat het beste rijdt.
Plaats reactie