Advies bandenspanning beginnende bikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
John1959
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 09:07
Mijn mountainbike: Merida MATTS TFS XC 400-M
Contacteer:

beste medebikers.

Sinds kort samen met vrouwlief 2 Merida bikes gekocht.
Gisteren een goede pomp gekocht met manometer.
Maar,...wij zitten met de bandenspanning te rommelen. Soms stuiteren we in de bossen van hot naar her omdat denken we de druk te hoog staat (2,5bar)

Kan iemand ons nou eens adviezen geven over het volgende:

-wat is de beste spanning als je met de bike alleen op de weg gaat fietsen
-wat is de beste spanning als je een combirit gaat maken weg-bos
-wat is de beste spanning voor alleen in de bossen (parcours Dorst b.v)

Alvast dank voor jullie adviezen hé.

groet Fam vd velden
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

  1. Probeer de zoekfunctie eens...
  2. Je hebt een pomp met drukmeter dan lijken me alle voorwaarden ingevuld om gewoon zelf te kunnen experimenteren...
  3. Wat de druk kan zijn, hangt af van parameters waar je compleet aan voorbij gaat: a) draaglast van een band is een functie van het ingesloten luchtvolume en de druk, dientengevolge kun je met een 26x2.5 bijvoorbeeld een lagere druk rijden dan een 26x1.9, b) een trots lid van de 0.1T club kan niet de druk hanteren van een 55kg lichtgewicht.
  4. Tubeless of tubetype...
  5. De beste spanning bestaat niet, omdat er een grote persoonlijke factor / voorkeur in zit.
Ongetwijfeld zal iemand weten te melden dat je voor 150 en achter 180 kPa moet hebben voor het terrein, maar zonder inachtname van voornoemde parameters is dat eigenlijk niet te interpreteren. En zelfs als de condities vergelijkbaar zijn, is het niet de beste druk maar een richting om zelf te gaan uitproberen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Wonky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 19 april 2009, 16:30
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro 100 K18 2008

Als je band te hard is stuiter je het hele bos door, als je band te zacht is klap je met je velg op een boomwortel of krijg je een snakebite (lekrijden), je moet er dus ergens tussenin zitten.
De benodigde druk heeft zoals gezegd te maken met de breedte van de band en het gewicht van de berijder. Voor het rijden in het bos moet de band niet te hard zijn. De band moet kunnen vervormen en zo de oneffenheden in de ondergrond kunnen volgen om zo meer contact met de ondergrond te houden en dus meer grip. Hoe zachter je band, hoe meer grip zou je denken, maar je hebt ook te maken met de rolweerstand en ook die eigenschap heeft een optimum. Kijk hier eens http://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm" onclick="window.open(this.href);return false; je ziet dat de band op het asfalt wat harder mag en dat de rolweerstand in dit geval met een 47mm band en 90kg totaal gewicht het optimum ligt op 2,5 voor een beldweg en 2,3 voor het strand.
Wat ook nog invloed heeft is het karkas van de band, het TPI (threads per inch) getal geeft weer hoe stug of soepel het karkas van je band is. Dit heeft ook invloed op de rij eigenschappen want een soepele band vervormt meer.
Als de band te veel vervormt en de spanning laag is ga je dat merken in de bochten.
Die manometers die op een fietspomp zitten zijn overigens niet altijd even betrouwbaar, ik heb ook zo'n pomp maar controleer de druk met een speciale drukopnemer.

Ik zou adviseren; ga ergens tussen 2,0-2,5 bar zitten en van daaruit experimenteren wat voor jouw het beste werkt.
Je kan beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen .....
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een vuistregel (ook wel natte-vingerregel):
- in onverhard terrein: nooit meer dan 2 bar en
- op verhard terrein: een half bar boven de max die op de zijkant van de band staat.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
HansvH
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 6 november 2011, 11:27

Harde weg, zo hard mogelijk, kijk op de zijkant van de band.max
In het bos is het verschillend. Want is het nat, droog, blubber, zand, enz.....
Pas op met het te zacht oppompen, zie zijkant band min. Vooral vouwbanden lopen er af als je te zacht rijdt of je rijdt lek.
Vergeet je voorvork niet. Veel beginnende mtb-ers hebben de vork zo strak staan dat de vork zelf kapot gaat omdat hij hier niet voor is ontwikkeld. Maak gebruik van de vork. Als je stil staat en je leunt op je stuur, dan moet je vork wat inzakken. Kijk voor de druk en afstanden onder jouw type vork.
Als laatste, het is ook gewoon proberen. Beetje lucht erbij, beetje lucht eruit.

succes en veel plezier
Het is altijd goed weer om te fietsen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat wegen jullie?
1,7-2,0 bar in een 2,25 brede band is prima qua comfort, grip en rolweerstand in het terrein, bij pakweg 70-80kg.
Afhankelijk van je gewicht zelfs wat minder (of meer :winkie: ).
Iets minder druk op het verharde zal niet vervelend rijden zijn, iets teveel druk in het terrein m.a.g. gestuiter is veel irritanter. Liever relatief wat lagere druk dus.
Bij veel gestuiter voor moet je ook nog even letten op de juiste drukken in je voorvork natuurlijk, en op de demping.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
John1959
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 09:07
Mijn mountainbike: Merida MATTS TFS XC 400-M
Contacteer:

aurelius schreef:Wat wegen jullie?
.

72kg

Bedankt iedereen voor de reacties-adviezen
We moeten nog veel leren, maar met jullie hulp moet het goed komen. :-q

gr, john
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

HansvH schreef:Pas op met het te zacht oppompen, zie zijkant band min. Vooral vouwbanden lopen er af als je te zacht rijdt of je rijdt lek.
Op het strand rijd ik met 1 á 1,2 bar. Ik ken dit verschijnsel niet. Niet zelf meegemaakt. Nooit gezien bij anderen en nog nooit heeft iemand me er iets over verteld. #fabeltje.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

bert l. schreef:
HansvH schreef:Pas op met het te zacht oppompen, zie zijkant band min. Vooral vouwbanden lopen er af als je te zacht rijdt of je rijdt lek.
Op het strand rijd ik met 1 á 1,2 bar. Ik ken dit verschijnsel niet. Niet zelf meegemaakt. Nooit gezien bij anderen en nog nooit heeft iemand me er iets over verteld. #fabeltje.
Bert, rij je ook tubeless op vouwbandjes?
Als je die een half bar boven de max. bandenspanning oppompt heb je de latex tegen het dak van je garage zitten.
En als hij te slap staat kan hij er idd vanaf lopen.

Rij zelf altijd rond de 2 bar. Op de weg of in het bos.
Ligt een beetje aan het type parcours en de type banden die er op liggen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Funky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 september 2011, 21:28
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro '11 en Giant Coldrock op rollen

Ben ook een beginneling en met mijn 75 kg, Schwalbe Rapid Rob (met binnenband) rij ik nu na wat testen op 1,7 bar vanvoor en 1,8 vanachter. Nog geen problemen met snakebites tot hiertoe (en toch al op vrij "wortelige' terreinen gereden), ik ga nog een tikje zachter proberen, per 0,1 bar afzakken om het gestuiter te minimaliseren.

In het begin reed ik met 2,5 en dat is op ruw terrein niet doenbaar, dan vlieg je alle kanten op...

Ik heb een tweede wielsetje, met daarop Schwalbe Furious Fred, en daar heb ik meer dan 3 bar op zitten. Is dan ook voor op de weg (woon-werk).
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bert l. schreef:Op het strand rijd ik met 1 á 1,2 bar. Ik ken dit verschijnsel niet. Niet zelf meegemaakt. Nooit gezien bij anderen en nog nooit heeft iemand me er iets over verteld. #fabeltje.
Mag ik bij deze dan auditie doen voor een rol in je fabeltje...?

Gebruikelijker is dat je de band echt voelt gaan rollen (snelle afdaling, op de limiet door de bocht), maar eraf lopen behoort ook tot de mogelijkheden :-{
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

tati schreef:Bert, rij je ook tubeless op vouwbandjes?
Nee, en daar zal 'em de kneep wel zitten.
cheeta schreef:Gebruikelijker is dat je de band echt voelt gaan rollen (snelle afdaling, op de limiet door de bocht)
Dat rollen ken ik. Dan denk je eerst dat je een afloper hebt. Totdat je beseft dat je de banden niet zo hard hebt opgepompt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

John1959 kan zijn bandjes laten zakken tot ongeveer 2 bar.
Afhankelijk van rijstijl, ondergrond en bandbreedte moet dit misschien iets hoger of kan nog wat zakken.
Maar die 2.5 bar is zeker aan de harde kant.

Zelf ben ik nu aan het zakken van 2 bar richting 1,6 bar, momenteel zit ik op ongeveer 1,8 bar. Het is wennen omdat je het gevoel het dat je band afloopt maar dat is puur gewenning. In de bochten kun je het gevoel hebben dat ie uit de bocht drijft maar verder fietst het wel lekker.
Mijn gewicht is ruim 74 kilo moet 2.2-2.25 bandbreedte.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Karvan Cevitam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:38
Mijn mountainbike: ????? ??????

Wil toch even dit onderwerp heel eventjes kapen.. wat zou geadviseerd worden bij een gewicht van 110 :oops: kilo
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Karvan Cevitam schreef:Wil toch even dit onderwerp heel eventjes kapen.. wat zou geadviseerd worden bij een gewicht van 110 :oops: kilo
Ik fiets op 2,3 bar met mn 29er... en kan nog wel wat lager. Maar met ons gewicht (nja ik ietsje lichter) liever iets te hard dan te zacht... zo'n snakebite klinkt wel grappig, maar ik zou er niet om kunnen lachen als ik boven op een berg midden in het bos sta.... pssstttttt
Plaats reactie