Hoe omgaan met de vele "minihobbels" in Amerongen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

Gebruikersavatar
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2548
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Locatie: Nog meer plastic... :-)

ma 22 augustus 2016, 13:36

Wiel-Maat schreef:MTE voor het geval je niet bekend was met de term LTHT zoals Kapitein Iglo hier noemt: long travel hard tail, dwz met een voorvork met iets meer veerweg, v.a. 120 mm en meer (waar de gewone HT's 100 mm veerweg hebben).

Tja en het fenomeen fully... is in Amerongen en de rest vd UH idd echt niet nodig zoals o.a. Suravida hier aanhaalt; eerder haal je het uit techniek en een goed afgestelde fiets. Bij een fully gaat door de achtervering toch ook wat energie verloren waarmee je dus wat aan snelheid verliest (kan verliezen, ook afhankelijk van de afstelling). Nou is dat voor jou misschien niet meteen een essentieel punt, maar het is over het geheel genomen de vraag of het comfort van een fully op de UH opweegt tegen de meerprijs/gewicht enz. Want een fully is dan ook weer geen vrijbrief om de hele rit maar lekker te blijven zitten natuurlijk. :wink:
In NL is idd alles te rijden op een HT (zelfs zonder geveerde vork is bijna alles te rijden). Of je daarmee sneller bent is een tweede.... Verder is comfort ook nog iets dat meespeelt..

Met name bij langere tochten ben je met een fully minder snel moe; op mijn volledig ongeveerde fiets ben ik in de regel minder snel als op mijn fully, zeker als de route iets technischer is. Én ik kom veel "frisser" van de fiets af!

Nr 1 en nr 2 gisteren in Rio reden beide op een fully... Of een fully dus nog langzamer is en veel energie kost vraag ik me af. Ik denk dat een goed afgestelde race-fully op vrijwel alle parcoursen / routes sneller is dan een hardtail.
Laatst gewijzigd door owwwwk op ma 22 augustus 2016, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 854
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

ma 22 augustus 2016, 13:38

MTE, als ik jouw verhaal hier eerder zo lees zou ik eerst een fysiotherapeut consulteren (die je wellicht al hebt?) met de vraag wat voor jou verstandig is aangaande mtb'en...je hebt best een voorgeschiedenis lijkt me zo, en vanuit dat gegeven lijkt het me niet verstandig om dan gewoon zo op de mtb te stappen zonder plan omtrent je fysiek...je zou ook dingen kunnen beschadigen en dat wil je niet lijkt me.

Los van dat is het maken van een bike keuze natuurlijk leuk en wil ik je zeker niet ontmoedigen, maar het credo bezint eer ge begint is in dit geval nog niet zo slecht denk ik.

Succes ermee iig! :-q
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 854
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

ma 22 augustus 2016, 13:42

owwwwk schreef:
Wiel-Maat schreef:MTE voor het geval je niet bekend was met de term LTHT zoals Kapitein Iglo hier noemt: long travel hard tail, dwz met een voorvork met iets meer veerweg, v.a. 120 mm en meer (waar de gewone HT's 100 mm veerweg hebben).

Tja en het fenomeen fully... is in Amerongen en de rest vd UH idd echt niet nodig zoals o.a. Suravida hier aanhaalt; eerder haal je het uit techniek en een goed afgestelde fiets. Bij een fully gaat door de achtervering toch ook wat energie verloren waarmee je dus wat aan snelheid verliest (kan verliezen, ook afhankelijk van de afstelling). Nou is dat voor jou misschien niet meteen een essentieel punt, maar het is over het geheel genomen de vraag of het comfort van een fully op de UH opweegt tegen de meerprijs/gewicht enz. Want een fully is dan ook weer geen vrijbrief om de hele rit maar lekker te blijven zitten natuurlijk. :wink:
In NL is idd alles te rijden op een HT (zelfs zonder geveerde vork is bijna alles te rijden). Of je daarmee sneller bent is een tweede....

Nr 1 en nr 2 gisteren in Rio reden beide op een fully... Of een fully dus nog langzamer is en veel energie kost vraag ik me af. Ik denk dat een goed afgestelde race-fully op vrijwel alle parcoursen / routes sneller is dan een hardtail. Met name bij langere tochten (minder snel moe).
Ik bedoelde ook niet per definitie sneller, maar hoe je het went of keert gaat er energie in die achtervering zitten. Hoe je daar als rijder mee omgaat qua afstelling enz, dat is een tweede en zal e.e.a. verder bepalen. Een fully kan dus zeker wel snel zijn idd.

Tja en in Rio...maar dat is natuurlijk wel de wereldtop en dus bijna appels met peren vergelijken zou ik zeggen. :wink:
Gebruikersavatar
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2548
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Locatie: Nog meer plastic... :-)

ma 22 augustus 2016, 13:45

Wiel-Maat schreef: Tja en in Rio...maar dat is natuurlijk wel de wereldtop en dus bijna appels met peren vergelijken zou ik zeggen. :wink:
Maakt niet uit of je wereldtop bent of hobbyrijder. De snelheid is flink hoger en het parcours is moeilijker maar de rijder is/blijft hetzelfde. Zoals geschreven blijf ik ook frisser op een fully.... En ik ben zeker geen wedstrijdrijder :lol:
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Locatie: 9er O2 x2

ma 22 augustus 2016, 13:46

Alles wat je met een fully kan rijden kan je ook met een hardtail rijden hoor, of het nu in Nl is of één of ander bergenland.

Ik heb een jaar of 2 met een fully gereden en daarna alleen nog maar hardtail, snelheid is gemiddeld dezelfde (is dat echt zo belangrijk voor de hobbyrijder?), waar een fully voordeel geeft verliest die weer ergens anders van de hartail. Op een hardtail moet je op lastige stukken wat meer aan de bak en geeft een fully meer comfort, dat zeker, dus als je comfort zoekt is een fully met een lui ingestelde demper zeker een uitkomst.
Persoonlijk vind ik net leuk dat je op een hardtail af en toe wat meer moet werken, de beste rijlijnen zoeken etc. De scharnieren en demper achter die al eens aandacht vragen heb ik ook nog niet gemist op mijn hardtail.

Als ik fris wil blijven blijf ik wel thuis of anders moet ik wat meer trainen :winkie: .
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 854
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Locatie: Polygon Siskiu 27,5"

ma 22 augustus 2016, 14:24

owwwwk schreef:
Wiel-Maat schreef: Tja en in Rio...maar dat is natuurlijk wel de wereldtop en dus bijna appels met peren vergelijken zou ik zeggen. :wink:
Maakt niet uit of je wereldtop bent of hobbyrijder. De snelheid is flink hoger en het parcours is moeilijker maar de rijder is/blijft hetzelfde. Zoals geschreven blijf ik ook frisser op een fully.... En ik ben zeker geen wedstrijdrijder :lol:
Ik schreef ook bijna he. :wink: Maar wat je noemt over dat de rijder hetzelfde blijft: ik denk dat dát toch niet helemaal opgaat. Profrijders hebben toch wel meer technische bagage lijkt me zo, plus een conditie die een stuk beter is dan de gemiddelde hobbyrijder, alleen al door het aantal trainingsuren per week...dus dat is toch niet helemaal hetzelfde. Vanuit dat oogpunt bedoelde ik dat het niet echt een 1 op 1 vergelijking is.

Verder kan ik Gary Vissers post ook onderschrijven. Maar goed, dit is hier geen vurig pleidooi voor louter de HT... ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Locatie: CUBE.Reaction GTC SL 29

ma 22 augustus 2016, 16:46

Een lockout* voor je demper(s) is, mijns inziens, geen overbodige luxe. Als ik op de pedalen sta tijdens een klimmetje danst m'n fiets aardig als ik m'n lockout niet gebruik. En dan heb ik een HT. Weet niet hoe dit zit bij een fully? Twee lockouts op je stuur?

* met een lockout kan je, remote of op de demper zelf, je demper(s) zo instellen dat ze bijna niet meer veren. Alsof je op een rigid rijdt dus.

Ik ben het eens met een van de vorige replies; wellicht eerst met de fysiotherapeut overleggen. Dan een bikefitting.
Want als je al ergens last van hebt, of snel krijgt, is het op een verkeerde maat fiets, of afgestelde fiets, rijden vragen om problemen.
Keuze tussen HT of fully lijkt mij afhankelijk van het medisch advies. Zo heb ik al eens gelezen, dat een man met rugklachten deze niet had op een fully, wel op een HT.

Groeten, Remco
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

ma 22 augustus 2016, 17:06

MTE schreef:
Door het ongeluk heb ik ernstige artrose in met name mijn nek en lage rug gekregen. De rest van de wervelkolom is ook niet helemaal okee, maar geeft minder klachten. Schouders zijn wat beperkt door niet herstelde frozen shoulders. Op zich kan ik "alles", ben redelijk goed getraind en sterk, maar een goede fietshouding (en geschikte fiets) is voor mij wel belangrijk.
IK zou toch kijken om het huren links te laten liggen , waarom ?, natuurlijk nog altijd goedkoper dan aanschaffen, maar met een goed aangemeten fiets , fiets je toch lekkere en beter . Mijn vrouw heeft eerst een fiets gehuurd en bleef klachten houden in de nek en schouder maar was weg van het MTB'en , toen maar een budget bepaald en bij een Winkel een fiets laten aanmeten , hierna was ze bijna voor 80% van haar klachten af, buiten de standaard " ongemakken " , af en toe wat aan de stand van het stuur veranderd, en ze is dik te vree. Nogmaals een fiets kopen is vele malen duurder dan huren , maar weegt voor haar niet af tegen de lichaamlijke klachten...

En misschien wat aan de fietshouding werken , Fully vindt ik zelf wat overdreven , maar smaken verschillen .

suc6
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Locatie: 9er O2 x2

ma 22 augustus 2016, 17:21

Grease monkey schreef:Een lockout* voor je demper(s) is, mijns inziens, geen overbodige luxe. Als ik op de pedalen sta tijdens een klimmetje danst m'n fiets aardig als ik m'n lockout niet gebruik. En dan heb ik een HT. Weet niet hoe dit zit bij een fully? Twee lockouts op je stuur?

* met een lockout kan je, remote of op de demper zelf, je demper(s) zo instellen dat ze bijna niet meer veren. Alsof je op een rigid rijdt dus.

Ik ben het eens met een van de vorige replies; wellicht eerst met de fysiotherapeut overleggen. Dan een bikefitting.
Want als je al ergens last van hebt, of snel krijgt, is het op een verkeerde maat fiets, of afgestelde fiets, rijden vragen om problemen.
Keuze tussen HT of fully lijkt mij afhankelijk van het medisch advies. Zo heb ik al eens gelezen, dat een man met rugklachten deze niet had op een fully, wel op een HT.

Groeten, Remco
Ik ben zelf 'gezegend' met een zwakke rug en naar mijn ervaring zijn rugklachten meestal eerder te wijten aan een slechte positie dan aan de type van fiets (fully/HT). Ook door je rijstijl aan te passen kan je je rug ontlasten.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9511
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

ma 22 augustus 2016, 20:04

Het antwoord op de vraag fully vs hardtail wordt hier vaak met allerlei min of meer rationele argumenten gegeven. Onterecht imo, want het is vooral een kwestie van smaak: niks rationeels of objectiefs dus, maar vooral subjectief.

Zeker met klachten is een goede houding op de fiets nog belangrijker dan het sowieso al is. Daar dus als eerste naar kijken, evt. met deskundig advies. Let er wel op dat je niet in een te racy houding geadviseerd wordt, veel shops in NL denken erg racegericht. Niet altijd goed...

Los van de subjectieve blik zal vering natuurlijk altijd een deel van de klappen opvangen. Of dat voor jouw klachten ook nodig is of echt verbetering zal opleveren tov een hardtail is vanaf hier niet te zeggen.

Ik ben in het gelukkige bezit van drie mtb's: een fully (120mm) een hardtail (120mm voor) en een volledig ongeveerde fiets. Met de beide eerstgenoemden ben ik op Amerongen en Leersum geweest, ik vond de fully echt fijner rijden (maar dat vind ik in het terrein eigenlijk altijd, daar heb je de subjectiviteit ;-)). De starre fiets zou ik niet eens overwegen met al die remknippen.

Mijn onderrug en nek-schouderpartij zijn ook probleemzones. Niet door een ongeval, gewoon leeftijd en te weinig training in die zones :-)
Maar de last die ik ervan heb is amper afhankelijk van de fiets waarop ik rijd, meer van de intensiteit van de inspanning en de "vorm" van de dag.

Wil je er ook regelmatig mee de weg op ligt een hardtail meer voor de hand als een fully. En dan eentje met een wat relaxtere zithouding. De eerder genoemde LTHT of "trailbike" leent zich daar prima voor denk ik.
Kijk eens in de richting van een 29er met een veerweg van rond de 120mm. Nog niet teveel veerweg (en meestal bijbehorende extreme geometrie) voor een toertje over asfalt en toch merkbaar meer vering dan 100mm. Een mooie allrounder imo.

Ben zelf iig erg tevreden over een dergelijke hardtail :-)
(Cotic Solaris, mocht je een indruk willen even in sys kijken: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=112675" onclick="window.open(this.href);return false; )
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Locatie: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

ma 22 augustus 2016, 20:24

Probeer eens een testbike bij een goede fietsenzaak,. geen rag-huurfietsie, maar gewoon een nieuwe fiets die je een hele dag kan testen en waar je deskundig advies krijgt, kan je later alsnog bepalen wat je wilt, je bent niet verplicht iets te kopen in Driebergen bv http://www.2wielerspecialist.nl/index.p ... &Itemid=66
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

ma 22 augustus 2016, 23:58

Op mn HT 29er ontzettend last van die bobbels.
Zelfs omhoog (Lijdensweg) kon ik niet fatsoenlijk gas geven zonder te gaan staan.
En om nou het hele parcours staand te gaan rijden….

Laatste paar keer op mn 26inch fully geweest en totaal geen last meer van de bobbels.
Fiets houdt grip en filtert de bobbels eruit.
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

di 23 augustus 2016, 10:22

Rayb81 schreef:Op mn HT 29er ontzettend last van die bobbels.
Zelfs omhoog (Lijdensweg) kon ik niet fatsoenlijk gas geven zonder te gaan staan.
En om nou het hele parcours staand te gaan rijden….

Laatste paar keer op mn 26inch fully geweest en totaal geen last meer van de bobbels.
Fiets houdt grip en filtert de bobbels eruit.
Ik ga ervan uit dat je ook alles al hebt geprobeerd op het gebied van je bandenspanning op je 29'er?
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

di 23 augustus 2016, 17:57

Een hoop reactie's en gezichtspunten. Bedankt.

De 120 mm veerweg en 29 inch zal ik meenemen in het lijstje van eisen/wensen. Net zoals houding. Ik kan goed voelen of mijn fietshouding voor mij goed (en dus spanningsloos) is. Racehoudingen zijn uit den boze, daarom zit ik ook niet meer op een racefiets. Ik ben "maar" 170 cm, dus het is even uitproberen of een grote wielmaat voor mij werkt. Neemt niet weg dat een fietsmeting een goed idee is.

De laatste keer had ik 26 inch Santos HT. Die vond ik niet fijn fietsen. Afgezien van de hobbels, met name omdat ik gevoel had dat het stuur vrij direct reageerde. Ofwel, ik moest hard werken met het stuur.

mtbclinics.nl stond al op het lijstje. Binnenkort willen we naar de Veluwe en daar de fietsen huren. Zo'n clinic stond al op het wensenlijstje, maar ik wilde eigenlijk eerst wat meer ervaring opdoen en weten waar ik tegen aan loop (in Italië hebben we een clinic gedaan en hebben een paar begeleide tochten met hun gemaakt en dus ook tips en trucs gekregen). Daarnaast leek mij het goed om zo'n clinic met je eigen fiets te doen. Maar, als we daar toch gaan huren, zal ik eens met hun overleggen.

Ik ben ook niet meer de jongste ;-), dus techniek leer je toch wat moeilijker aan. Bij dochter van 15 vroeg de instructeur hoe lang ze al mountainbikete, en zij pikte alle uitleg gelijk op. Zij kon ook gelijk mee met de gevorderde tocht.

Terecht advies om eerst een fysio consulteren, sterker nog, ik ben zelf fysio. Natuurlijk heb ik met mijn collega en behandelend ft overlegd, meer om te checken of ik iets over het hoofd zie. De strekking is "kijk maar of het lukt". Zware klappen op de wervelkolom zijn niet handig (pleit dan misschien toch voor een fully), dus springen e.d. zal ik niet doen, (te) hard rijden ook niet. Mijn ervaring is dat doorgaans artsen e.d. erg vanuit hun eigen perspectief praten en dus mountainbiken (iedereen kent de filmpjes en foto's met grote sprongen) acuut afraden. Sterker nog, mijn reumatoloog adviseerde mij zo'n 8 jaar geleden om over te stappen op een electrische fiets en dat 10 km fietsen lang genoeg is. Laatst nog een lang weekend gefietst in Twente, 3 dagen van 80 km met bepakking en zonder noemenswaardige problemen. Ik weet redelijk goed wat ik aankan en wat trainbaar is. Mountainbiken was een uitprobeersel, maar heeft op vakantie geen problemen gegeven.

Ik zal hier in de buurt ook eens langs wat fietsenwinkels gaan. Gewoon eens kijken wat zij zeggen en om de keuze in mtb's wat in te dammen. Naar mijn idee is een fiets/mtb waarop je min of meer gelijk lekker zit (of hij lekker fietst is dan het volgende punt) een beter startpunt dan een waaraan eerst van alles moet worden bijgesteld.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6935
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Locatie: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

wo 24 augustus 2016, 00:23

1.70 m en 29" gaan prima samen, ben zelf 1.68 en rij met 29".
Voordeel grotere wielen: beter roll over vermogen obstakels en remklippen etc.
Rugklachten en MTB-en gaan ook samen, beter dan racefietsen. Je zit rechter op, je wisselt continu van houding, vering en lage druk filteren meer weg dan starre racefietsen op smalle bandjes op hoge druk.
Van 2 fietsen met dezelfde ideale zithouding zal de fully altijd de klappen op je rug nog beter wegfilteren, met minimaal 30%.
100-120mm veerweg is meer dan zat.

Dus: 100-120 mm marathon/toer/trailfully's voldoen prima, zeer goede allrounders.
Canyon Nerve, Specialized Camber, zoiets bijvoorbeeld.
Plaats reactie