Op zoek naar een mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Bonnevent
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 augustus 2004, 14:09

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in het wereldje van de mountainbikers. Eigenlijk zit ik nog helemaal niet in het wereldje, maar ben ik me een beetje aan het orienteren.

De belangrijkste redenen om te gaan mountainbiken zijn voor mij de conditie (heuvels rijden in het mooie Limburg) en het daarbij behorende avontuur.

Wat ik op dit moment echter mis is een mountainbike. Omdat ik me nog aan het orienteren ben wil ik nog niet al te veel geld uitgeven aan een mountainbike. Ik zit te denken aan een bedrag tot 200 Euro.

Mijn vraag is nu of iemand een ander iemand kent of een adres kent waar ik een goeie mountainbike kan kopen tegen een redelijke prijs.

Alvast bedankt voor het lezen van het bericht en ik hoop wat van jullie te vernemen.

Groet,
Bonnevent
Everything has a beginning
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Bonnevent,

welkom hier.

Voor 200 Euro koop je geen fiets die Limburgse-heuvels-waardig is helaas.
Ik zou even doorsparen en vanaf een honderd of 5 eens rond gaan kijken voor een gebruikte MTB. Voor 500,- koop je eigenlijk ook niets nieuws wat redelijk duurzaam is...
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Bonnevent
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 augustus 2004, 14:09

Maar denk je dan dat er nergens iets van een mountainbike te vinden is tegen 200 euro. De mountainbike hoeft niet echt duurzaam te zijn.

Het gaat er gewoon om dat ik even kan kijken of het mountainbike me echt bevalt. De fiets hoeft geen full suspension te hebben, alleen voorvering is al genoeg.
Everything has a beginning
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Welkom in de wereld die mtb heet. Lees alsjeblieft eerst even een aantal van de dingen die al in dit onderdeel geschreven zijn, dan worden een hoop vragen waar je nu mee zit waarschijnlijk al beantwoord.
Eat, sleep, ride, repeat
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Om te kijken of het mountainbike je bevalt kun je beter gewoon een aantal keer een goede mountainbike huren. Kost je waarschijnlijk minder en een te goedkope mountainbike om uit te proberen draagt waarschijnlijk niet echt positief bij aan je beleving.
Eat, sleep, ride, repeat
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

ik verplaats je onderwerp even naar de beginnershoek.

Dat is ook de plek wa rje veel informatie kan vinden over niet te dure bikes
AoS
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
Contacteer:

Hallo, een tijdje geleden zat ik met hetzelfde probleem als dat van jou, en ik heb er wel een gevonden van 200 euro. Deze is dan wel afgepreist van 550 euro, dus heb je het zo'n beetje allebei ;).

Ik heb de mtb besteld bij Matra. Matra is een nieuw nederlands merk dat atb's maakt voor alle prijzen, dus van 200 to 1000. Ik heb daar een nomad xrp besteld, deze heeft een volledig verend frame, 18 versnellingen, xrp velgen. Deze is zowel te krijgen in 18" en in 20".
De winkel bevind zich in den Bosch, maar ze komen hem voor 15 euro bij je thuis afleveren binnen 48 uur. De website is www.matrabike.nl

Ik snap ook dat er een kwaliteitsverschil is tussen mijn fiets en een duurdere fiets. Mijn maat heeft een Trek Fuel van 1400 euro, en tot nu toe heeft hij in mij nog niet zijn mindere gekend ;).

Ik zou zeggen probeer het eens, ik heb er nog geen spijt van gehad :D
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Allereerst natuurlijk hoop ik dat je geniet van je bike. ik zeb zelf een Target gehad, net zo'n soort NL merk als Matra, dus ik weet uit ervaring hoe je op zo'n fiets rijd. ( na een maand gillend van weggerent, mijn verlies genomen en echt gaan mountainbiken, Mijn beste verlies ooit !!!!!)

Ik ga NIEMAND ooit zo'n bike aanraden.
Niet om mee te mountainbiken in iedergeval.
AoS schreef:Ik heb de mtb besteld bij Matra. Matra is een nieuw nederlands merk dat atb's maakt voor alle prijzen, dus van 200 to 1000.
Tot 1000 euro dat is de onderkant/begin midden van de markt niet voor alle prijzen dus.
Om even te vergelijken. Mijn XC bike kostte 2200 Euro mijn DH 3500 en beide zijn niet extreem duur.
Als je minder dan 600 EURO hebt . Altijd voor 2e hands gaan !!!!!
AoS schreef:heb daar een nomad xrp besteld, deze heeft een volledig verend frame, 18 versnellingen, xrp velgen. Deze is zowel te krijgen in 18" en in 20".
Mocht je dan toch voor Matra gaan als serieuze mountainbike ( want Matra's zijn best leuke, misschien voor de leek zelfs "hippe" stadfietsen)
ga dan in iedergeval voor een hardtail. alleen voorvering dus.

AoS schreef:Ik snap ook dat er een kwaliteitsverschil is tussen mijn fiets en een duurdere fiets. Mijn maat heeft een Trek Fuel van 1400 euro, en tot nu toe heeft hij in mij nog niet zijn mindere gekend ;).
Als dat echt zo is ( en dan heb ik het niet over een ritje op de weg maar over een route als bv zeddam)...... ruil eens een ritje van bike.... je weet niet wat je overkomt.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je met je Matra een wortelpad omhoog kan nemen en dan sneller bent als de Trek..., maar misschein heb jij een geweldige conditie en je maat niet....

De vering die werkt als een tampoline in plaats van een schokbreker slokt al je trapenergie op, zeker als je klimt. Mijn Target was 18 kilo, vermoedelijk die Matra Nomad ook. Dat moet je allemaal mee naar boven nemen.
Het frame is neit gemaakt voor klappen, dus kans op scheuren en breken.
trappas, ketting, etfc etc , kan allemaal vrij weinig hebben.
Ik zou zeggen probeer het eens, ik heb er nog geen spijt van gehad :D
- al mee in de modder gereden? want ik garandeer je dat je amper meer kan schakelen, je ketting in de knoop raakt tussen je tandwielen ( chainsuck)

Doe het niet , als je wil mountainbiken... want dat je op een mountainbike rijd betekent neit dat je mountainbiked (mountainbiken = offroad, in de blubber, in het mulle zand, berg op, technische afdaling.., singletracks, kleine dropjes, op je bek gaan, snakebites )


Als je echt wil gaan moutnainbiken en je hebt weinig geld.

Kijk naar een 2e handse.
Als je heel graag een nieuwe wil en je hebt zo rond de 600 of meer ..... kijk naar de goedkope echte mountainbike merken zoals : Cube Redbull, Giant etc etc

Voor zover ik weet heeft Matra één voor mountainbiken goed afgemonteerde fiets en die kost 1399.
Hoe het frame zich houd weet ik niet, maar ik hoor tot nu toe geen slechte verhalen!!!!
Laatst gewijzigd door Marieke op za 14 augustus 2004, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Bonnevent schreef: Omdat ik me nog aan het orienteren ben wil ik nog niet al te veel geld uitgeven aan een mountainbike. Ik zit te denken aan een bedrag tot 200 Euro.
Je wilt dus heel weinig geld uitgeven voor een mountainbike.
Ik heb net eens door marktplaats.nl gebladerd en zag daar nog wel wat tweedehands fietsjes staan met shimano deore (deze ben je minimaal nodig in Limburg) afmontage met prijzen vanaf zo'n 250 euro.

Je zult dus echt moeten zoeken voor dat geld. Maar probeer eerst eens op een fiets van een ander om te kijken hoe leuk je het vind.
Dan kun je altijd nog overwegen wat voor een fiets je wilt hebben en hoeveelk je er aan uit wilt geven.
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Even toevoeging op Marieke haar post/antwoord op AoS zijn/haar verhaal:
Matra is zeker NIET een NIEUW merk, bestaat al een poosje hoor.
<3
AoS
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
Contacteer:

Mariekemeisje schreef:Als dat echt zo is ( en dan heb ik het niet over een ritje op de weg maar over een route als bv zeddam)...... ruil eens een ritje van bike.... je weet niet wat je overkomt.
Ja dat is natuurlijk wel zo. Ik ben me ook heel goed bewust van het verschil, dat moet ook wel als je naar de prijs kijkt. Ik heb jarenlang gefietst op een brik die bijna uit mekaar viel, toen zag ik die site en heb ik de gok gewaagd. Het is ook nog niet zo dat ik er echt extreme dingen mee gedaan heb, dat moet ik eerlijk zeggen. Maar tegenover mijn oude fiets is dit gewoon een hele verbetering.
En ruilen van fiets doe ik bewust niet omdat ik niet kan missen wat ik nooit heb gehad :wink:
Maar als beginner ben ik er tevreden mee. Ik zou ook niet willen oefenen op een fiets van 2000 euro, dan leer ik liever fietsen (en vallen) op een fiets van 200 euro :lol:
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

AoS schreef: En ruilen van fiets doe ik bewust niet omdat ik niet kan missen wat ik nooit heb gehad :wink:
Maar als beginner ben ik er tevreden mee. Ik zou ook niet willen oefenen op een fiets van 2000 euro, dan leer ik liever fietsen (en vallen) op een fiets van 200 euro :lol:
Is ook een punt. Echter, je komt dan wel achter de mogelijkheden van een bike met betere componenten. (of de beperkingen van een die mindere componenten heeft)

Voor 200 euri moet je goed en lang zoeken voordat je wat tegenkomt wat terreinwaardig is en waarvan de aandrijvende onderdelen niet rijp zijn voor vervanging.
Bonnevent
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 augustus 2004, 14:09

Oké ik begrijp wat jullie allemaal bedoelen. Ik ben in het begin zeker niet van plan om er echt spectaculaire dingen mee te doen. Het wordt meer over de weg fietsen of zandwegen en door het bos. (Die zijn er in Limburg namelijk in overvloed).

Verder heb ik al begrepen dat ik geen full suspension bike nodig heb, maar dat een fiets met voorvering al ruim voldoende is. Ondertussen heb ik het budget ook al wat opgekrikt.

Mocht iemand dus een mooie fiets vinden voor een redelijke prijs, laat het me dan toch maar even weten.

In ieder geval al bedankt voor alle nuttig informatie.
Everything has a beginning
Beep
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 14:15

AoS schreef:Hallo, een tijdje geleden zat ik met hetzelfde probleem als dat van jou, en ik heb er wel een gevonden van 200 euro. Deze is dan wel afgepreist van 550 euro, dus heb je het zo'n beetje allebei ;).

Ik heb de mtb besteld bij Matra. Matra is een nieuw nederlands merk dat atb's maakt voor alle prijzen, dus van 200 to 1000.
Wat zijn je verdere bevindingen van deze fiets. qua versnelling enz enz...
Zit ook een filiaal bij mij in A'Doorn.. das om de hoek :wink:
AoS
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
Contacteer:

Beep schreef:
AoS schreef:Hallo, een tijdje geleden zat ik met hetzelfde probleem als dat van jou, en ik heb er wel een gevonden van 200 euro. Deze is dan wel afgepreist van 550 euro, dus heb je het zo'n beetje allebei ;).

Ik heb de mtb besteld bij Matra. Matra is een nieuw nederlands merk dat atb's maakt voor alle prijzen, dus van 200 to 1000.
Wat zijn je verdere bevindingen van deze fiets. qua versnelling enz enz...
Zit ook een filiaal bij mij in A'Doorn.. das om de hoek :wink:
Nou ja kijk, je moet weten dat het niet op kan tegen een Trek of Cube, zelfs in de lagere prijsklasses niet, daar ben ik nu wel achter. Maar ik blijf van mening dat als je wilt beginnen en je er nog achter moet komen of het echt wat voor je is, je gewoon op zo'n fiets goed kunt beginnen. Je zult de fietsers met bovengenoemde fietsen dan niet kunnen volgen, maar je kunt iig kijken of de sport je ligt.

Over de fiets, ik heb de mijne besteld dus eerst alles laten afstellen bij de fietsen boer, voor 8 eurie zet ie alles recht, strak en goed.
Hij schakeld goed, alleen is het geen deore kwaliteit maar dat mag je ook niet verwachten. De veringen zijn naar mijn mening ook goed, sinds ik nooit andere veringen heb ervaren (misschien maar goed ook ;)) de achtervering op het stijfst instellen zodat hij met het trappen niet gaat veren.

Als dit je eerste fiets is, is het goed te doen. Ik weet dat heel wat mensen het niet met mij eens zijn, maar als je je activiteiten aanpast aan de capaciteiten van de fiets komt het allemaal goed. :D
Gesloten