Derailleur afstellen een ramp!!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Locatie: Canyon Nerve AM All Moumtain

ma 15 augustus 2016, 11:00

Sinds een aantal maanden mountainbike ik.
Ik trek eropuit 4 a 5 keer per week , en dan wil ik dat mijn bike perfect schakelt.
Technisch aangelegd ben ik niet , maar een achter derailleur afstellen is toch wel het minste wat ik zou moeten kunnen.
Nu heb ik deze fiets 2 weken en afgelopen weekend ben ik met een forumgenoot voor de eerste keer in de Ardennen gaan fietsen.
i.v.m. grote keien en wortels heeft mijn fiets behoorlijk wat klappen gehad , en mijn achterwiel is eruit geweest(ik weet niet of dat van invloed is geweest)
Ik heb alles xt incl. cassette en ketting , en 2 weken geleden door mijn LBS goedgekeurd(niet versleten)
Het hele forum heb ik afgelezen en YouTube bekeken wat betreft achter derailleur afstellen , ze zeggen allemaal hetzelfde en ik doe dat ook maar desondanks lukt het mij niet om dat ding af te stellen :~

Als ik van het kleinste blad schakel dan gaat de shifter heel zwaar en andersom van het grootste achterblad naar de kleinste heel licht.(heb trouwens 3 keer 10)
Als ik hem voor op het voorste middelste blad heb staan en achter op de kleinste , en ik wil dan achter naar het een na kleinste schakelen dan hoor je in de shifter een klik en ik voel geen enkele weerstand en hij blijft gewoon op het kleinste blad staan.
Weer een tandje richting een groter achterblad doet hij verder wel maar met heeeel veeel weerstand in de shifter.
Hij schakelt dan wel maar ergens op het einde schakelt hij 2 tanden in plaats van een.
Terug van groot naar de kleinste doet hij wel zo als het moet.

Pffff ik kan hem wel naar mijn LBS brengen dat is geen probleem , maar ik wil/moet dat toch zelf kunnen :evil: .
Wie o wie helpt mij , met e.v.t. tips :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3814
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Locatie: heeft kleine wielen
Contacteer:

ma 15 augustus 2016, 11:06

Dat klinkt echt alsof je kabelspanning niet helemaal lekker zit. En dat is helaas echt een kwestie van afstellen.
Wie weet mag je een keer meekijken met je LBS?
Op zoek naar een clinic omgeving Zuid Holland?
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: Commencal V4 + Commencal LTHT
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9751
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 15 augustus 2016, 11:07

Hoe oud is de fiets? (Binnen)kabels vervangen wil wel eens helpen als die wat ouder zijn. Maar als je de tutorials volgt zou het in principe goed moeten gaan, zwaar schakelend of niet.

Ik vermoed dat je toch iets niet goed doet met de afstelling, gegeven het loze klikje. En misschien helpt het om de clutchhendel op "off" te zetten tijdens het afstellen. Dat schakelt het net iets soepeler allemaal.
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Locatie: focus whistler bulls sharptale

ma 15 augustus 2016, 11:13

ik heb een keer een workshop gevolgd bij de lbs , dat geeft een hoop inzicht en is leuk .

ik heb ooit eens een vlinke klap op m'n achterderailleur gehad, daarna was het ook niet af te stellen , na goed kijken was hij dus krom.
omdat het een 8 speed was kon ik online niet echt een geschikte nieuwe vinden , dus maar ff naar lbs kijken of die hem had.

die heeft vervolgens m'n derrie gericht , kosteloos en voor niks, daarna kon ik hem weer als vanouds goed afstellen .

mijn ervaring tot nu met derries , als je ze niet goed kunt afstellen met geen mogelijkheid dan is er wat anders aan de hand , ofwel je kabel spanning , je kabel zelf of de boel is niet meer op de juiste plaats .
verse tandwieltjes in je derrie achter scheelt trouwens ook aardig met het zuiver lopen , alleen dat heb niet heel veel met afstellen van doen .
groetjes Marcel
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Locatie: Canyon Nerve AM All Moumtain

ma 15 augustus 2016, 11:29

Kapitein Iglo schreef:Hoe oud is de fiets? (Binnen)kabels vervangen wil wel eens helpen als die wat ouder zijn. Maar als je de tutorials volgt zou het in principe goed moeten gaan, zwaar schakelend of niet.

Ik vermoed dat je toch iets niet goed doet met de afstelling, gegeven het loze klikje. En misschien helpt het om de clutchhendel op "off" te zetten tijdens het afstellen. Dat schakelt het net iets soepeler allemaal.
De fiets is dik 3 jaar oud.
Ik heb idd ook het idee dat het aan de kabel ligt , ik heb de kabel al losgehaald en wat spanning eraf gehaald maar dat maakt niks uit.
Als ik de ketting op het kleinste achterblad zet en het grootste voorblad dan moet de derrie recht op het onderste wieltje van de achterderrie staan.
Maar de derrie staat dan schuin/buigend te veel naar binnen richting wiel.
Ik kan draaien aan de H of L maar de derrie geeft geen krimp.
als ik aan de nippel draai aan de shifter zie ik de derrie niet bewegen maar in schakelen veranderd er wel iets.

Misschien is de Derrie wel scheef?
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Locatie: Canyon Nerve AM All Moumtain

ma 15 augustus 2016, 11:31

M.A.S schreef:ik heb een keer een workshop gevolgd bij de lbs , dat geeft een hoop inzicht en is leuk .

ik heb ooit eens een vlinke klap op m'n achterderailleur gehad, daarna was het ook niet af te stellen , na goed kijken was hij dus krom.
omdat het een 8 speed was kon ik online niet echt een geschikte nieuwe vinden , dus maar ff naar lbs kijken of die hem had.

die heeft vervolgens m'n derrie gericht , kosteloos en voor niks, daarna kon ik hem weer als vanouds goed afstellen .

mijn ervaring tot nu met derries , als je ze niet goed kunt afstellen met geen mogelijkheid dan is er wat anders aan de hand , ofwel je kabel spanning , je kabel zelf of de boel is niet meer op de juiste plaats .
verse tandwieltjes in je derrie achter scheelt trouwens ook aardig met het zuiver lopen , alleen dat heb niet heel veel met afstellen van doen .
Ja ik denk dat ik dat ook maar ga vragen.
Lijkt me ook nog leuk , ik ging er altijd vanuit dat een LBS dat niet doet.
Want ja zeg eens eerlijk hij ziet me altijd graag komen , dat zal na zo'n workshop een stuk minder zijn als het goed is :tong
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1817
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Locatie: Epic '89, XLM, MCM, √49, 5spot and one who has Soul

ma 15 augustus 2016, 11:44

laatbloeier schreef:Ik kan draaien aan de H of L maar de derrie geeft geen krimp.
als ik aan de nippel draai aan de shifter zie ik de derrie niet bewegen maar in schakelen veranderd er wel iets.
Je geeft zelf aan of het wiel scheef gemonteerd zit. Dit kun je controleren door je fiets op de grond te zetten, aanduwen en de quick-release losmaken en weer vast.

De H & L schroeven zijn er om de uiterste slag af te stellen. Het nippel is er om de kabel spanning fijn af te stellen.

In jou geval klinkt het dat de buitenkabels vuil zijn en zwaar lopen.

Hier een video over het afstellen van de derailleur;
https://www.youtube.com/watch?v=wQncKmddahk" onclick="window.open(this.href);return false;
Now comes the monkey out of the sleeve.

√49=29-?
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Locatie: Trek Superfly 6
Contacteer:

ma 15 augustus 2016, 12:19

Nieuwe kabels binnen en buiten, en daarna afstellen.
Als ik het zo lees niet overspringen na schakelen, zwaar schakelen is meestal kabels.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Locatie: GHOST tacana 5

ma 15 augustus 2016, 12:50

Derraileur pad niet krom? Dat geeft ook van die rariteiten
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Locatie: focus whistler bulls sharptale

ma 15 augustus 2016, 14:51

laatbloeier schreef:
M.A.S schreef:ik heb een keer een workshop gevolgd bij de lbs , dat geeft een hoop inzicht en is leuk .

ik heb ooit eens een vlinke klap op m'n achterderailleur gehad, daarna was het ook niet af te stellen , na goed kijken was hij dus krom.
omdat het een 8 speed was kon ik online niet echt een geschikte nieuwe vinden , dus maar ff naar lbs kijken of die hem had.

die heeft vervolgens m'n derrie gericht , kosteloos en voor niks, daarna kon ik hem weer als vanouds goed afstellen .

mijn ervaring tot nu met derries , als je ze niet goed kunt afstellen met geen mogelijkheid dan is er wat anders aan de hand , ofwel je kabel spanning , je kabel zelf of de boel is niet meer op de juiste plaats .
verse tandwieltjes in je derrie achter scheelt trouwens ook aardig met het zuiver lopen , alleen dat heb niet heel veel met afstellen van doen .
Ja ik denk dat ik dat ook maar ga vragen.
Lijkt me ook nog leuk , ik ging er altijd vanuit dat een LBS dat niet doet.
Want ja zeg eens eerlijk hij ziet me altijd graag komen , dat zal na zo'n workshop een stuk minder zijn als het goed is :tong
misschien niet elke lbs, maar misschien eens googlen voor workshop .
en als ik het ff niet weet zoek ik een filmpje , daar leer je ook van
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
Pat.
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 5547
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

ma 15 augustus 2016, 15:15

Sowieso is het geen straf voor je mtb om na een paar jaar de binnen en buitenkabels
te vernieuwen. Dat zijn naast de derailleurpad vaak de grootste boosdoeners.

Afgelopen week nog een derailleur van 20 jaar oud op een net zo oud frame gemonteerd
met uiteraard nieuwe kabels. Werkt perfect. (Y).

Het bereik met de L en H schoef afstellen werkt vaak ook een stuk prettiger als je de
ketting eraf laat.
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Locatie: Canyon Nerve AM All Moumtain

ma 15 augustus 2016, 16:33

Ik heb alweer het een en ander geprobeerd.
Achterwiel weer eruit en erin om er zeker van te zijn dat ie er recht in zit.
Shifter open gedraaid en alles met wd40 ingespoten , het derailleur pad recht gebogen(had de indruk dat ie scheef stond) staat nu recht maar het heeft allemaal geen effect.

Mijn LBS is morgen pas open , dan ga ik toch vragen of ik eens met hem mee mag kijken.
Ik denk inderdaad de bekabeling maar zeker weten doe ik het niet.
Op YouTube heb ik een filmpje gezien hoe ze het derailleur pad richten , ja met mijn handen lukte nog wel maar om hem precies af te stellen heb je toch een dure tool voor nodig.

We zullen morgen dan maar zien.
Maar dank voor jullie hulp :-q
Gebruikersavatar
naze1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Locatie: Cube kruising ltd sl/reaction sl

ma 15 augustus 2016, 16:37

Maar als je de kabel van de deralieur op de deralieur los haalt. Gaat de shifter dan nog steeds moeilijk? Wel de kabel laten lopen zoals het hoort.
If you want to bike like a tiger, don't eat like a sissy
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Locatie: Canyon Nerve AM All Moumtain

ma 15 augustus 2016, 16:50

naze1975 schreef:Maar als je de kabel van de deralieur op de deralieur los haalt. Gaat de shifter dan nog steeds moeilijk? Wel de kabel laten lopen zoals het hoort.
Ik ga gelijk proberen, ik heb de kabel wel los gehad maar niet getest of de shifter dan nog met zoveel weerstand schakelde.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1334
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Locatie: 2017 Neuron 8.0

ma 15 augustus 2016, 19:05

Vergeet ook niet te kijken of de kabel aan de goede kant van de bevestigingsbout loopt op je derrie.
Dat veroorzaakt vaak het slecht schakelen met eerst niet en dan weer met twee tegelijk schakelen.

Dit buitenom dat je je bekabeling inderdaad moet checken ;)
Plaats reactie